hoe kun je de hoogte van je veulen uitrekenen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Brendageene
Berichten: 1497
Geregistreerd: 12-07-03
Woonplaats: Den Bommel

hoe kun je de hoogte van je veulen uitrekenen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-03 11:49

ik heb ooit ergens gelezen dat er een bepaalde formule is om uit te rekenen hoe groot je veulen uiteindelijk wordt als ie uitgegroeid is. Het had volgens mij te maken met de lengte van de benen in verhouding met de lengte van de romp. Maar weet het niet zeker. Ik wil dit graag weten omdat mijn merrie een veulentje krijgt van een onbekende vader. Ik heb geen idee hoe groot de vader dus is. Mijn merrie zelf is 1.30m.
Dus als iemand dit weet, of een ander idee om het te bepalen, zou ik het heel graag willen weten.

Brendageene
Berichten: 1497
Geregistreerd: 12-07-03
Woonplaats: Den Bommel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-03 20:53

weet echt niemand dit?

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-03 20:59

Ik weet wel een manier, maar dat is dan in engels en in Hands. Dat kun je wel weer terug rekenen naar cm, maar wordt wat lastig als je daar niet handig in bent....
als je het echt wil proberen, laat het maar weten dan probeer ik het zo duidelijk mogelijk te maken voor je.

Brendageene
Berichten: 1497
Geregistreerd: 12-07-03
Woonplaats: Den Bommel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-03 21:33

ik ben zelf niet zo handig in rekenen, maar mijn vriendje wel Haha! dus leg maar uit! ik geloof dat wat ik ooit had gelezen ook over hands ging, zal wel hetzelfde zijn denk ik.

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-03 21:44

Okee, gaan we dan.

Je meet van de "deuk" in de knie (voorbeen) tot aan de kroonrand, aan de voorkant van het been, recht naar beneden, dus niet tegen het been aan.

Dat zet je om in inches.

Als je 16 inches hebt gemeten, dan wordt het paard 16 hands (1 hand is 4 inches).
Als je 15,5 inches hebt gemeten dan wordt het paard 15.2 hands enz...

Brendageene
Berichten: 1497
Geregistreerd: 12-07-03
Woonplaats: Den Bommel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-03 22:01

ik weet nu niet precies wat je bedoelt met die 'deuk', moet je dan zeg maar schuin meten? (vanaf de zijkant gezien) want er staat dat je recht naar beneden moet meten, maar als je vanaf de 'deuk' (neem aan dat dat dus de achterkant van de voorknie is, waar die buigt) naar de kroonrand meet aan de voorkant van het been dan ga je toch schuin? of snap ik er nu echt niks van? Verward beetje wazig verhaal zo, maar ja ik wil het wel graag weten voor toekomstige kopers enzo.
misschien een plaatje *LOL*

wynoah

Berichten: 1650
Geregistreerd: 23-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-03 22:08

En hoeveel cm is een inche?
kun je de deuk in de knie misschien uitleggen aan de kand v een plaatje?

Cute

Berichten: 2659
Geregistreerd: 08-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-03 22:32

Een iets makkelijker trucje zonder omrekenen:
Meet een touwtje af van de elleboog van het voorbeen tot aan het midden van de kogel. Hou dit afgemeten touwtje nu bij de ellboog naar boven richting schoft, het aantal cm dat het touwtje nu boven de schoft uit komt zal het veulen nog groeien.

Dit schijnt pas te kloppen vanaf een leefftijd van 1 jaar.

Brendageene
Berichten: 1497
Geregistreerd: 12-07-03
Woonplaats: Den Bommel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-03 22:45

tja die van dat touwtje is erg handig, denk alleen dat het veulentje niet bij mij blijft tot 1 jaar. moet het dus weten voor een pasgeboren veulentje tot de 6e maand. in ieder geval alvast bedankt, had niet echt verwacht dat mensen dit zouden weten...
hoop nog steeds op een plaatje

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-03 22:55

Ik heb geen plaatje, kijk naar je veulen, die heeft in de knie een deuk zitten, van die deuk a meet je naar beneden.
1 inch is 2,54 cm.

ebony

Berichten: 852
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 08:23

weet iemand het nog in cm gewoon uit te rekenen?ben ook wel benieuwd of ze de verwachte stokmaat haalt.spirit is 6 maanden.

Brendageene
Berichten: 1497
Geregistreerd: 12-07-03
Woonplaats: Den Bommel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-03 12:43

dus die deuk zit gewoon in de voorknie, aan de voorkant? mijn veulen is er nog niet maar zal is hier naar plaatjes van veulens gaan zoeken dan...

vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-03 10:44

Cute_12 schreef:
Een iets makkelijker trucje zonder omrekenen:
Meet een touwtje af van de elleboog van het voorbeen tot aan het midden van de kogel. Hou dit afgemeten touwtje nu bij de ellboog naar boven richting schoft, het aantal cm dat het touwtje nu boven de schoft uit komt zal het veulen nog groeien.

Dit schijnt pas te kloppen vanaf een leefftijd van 1 jaar.


Volgens mijn DA klopt dit pas vanaf een leeftijd van 2 jaar... Haha!

MrMagic

Berichten: 705
Geregistreerd: 03-01-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-03 13:18

Ik denk niet dat het echt mogelijk is om het uit te rekenen. Het zal toch altijd een schatting zijn, want de echte groei is natuurlijk ook afhankelijk van hoeveel voer het veulen krijgt en hoe die verzorgd word.
Als het veulen (onverhoopt) te weinig voedsel of een ernstige ziekte krijgt op b.v. een / tweejarige leeftijd zal hij kleiner blijven. En als het een merrie is kan het ook uitmaken of ze als tweejarige wel of niet gedekt wordt (kan enkele cm schelen).

Maar ik ga er niet vanuit dat er van die vreselijke dingen met het diertje zullen gebeuren. Wat wel verwacht kan worden is dat het veulen ongeveer even groot zal worden als de moeder.

Maar is niet te achterhalen welke hengst mogelijk de vader is van het veulen? (of hoe groot die ongeveer is)?

Want als de vader een paard is van b.v. 1.80 ofzo, dan kan je dus een andere schatting maken dan dat het een minishet zou zijn (om maar even twee uitersten te noemen).

Dus bij wat voor paarden heeft de merrie in de wei gelopen in de tijd dat ze gedekt is?

MrMagic

Berichten: 705
Geregistreerd: 03-01-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-03 13:19

Met die vreselijke dingen die ik noem bedoel ik natuurlijk de ziekte of voedselgebrek en niet de dekking Knipoog

Brendageene
Berichten: 1497
Geregistreerd: 12-07-03
Woonplaats: Den Bommel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-03 13:36

ik heb geen idee waar ze bij gelopen heeft, ik heb haar zelf van een handelaar, toen zij haar kocht was al ongeveer 6 maanden drachtig! wat zij zelf niet wist. ze wist ook niet meer waar ze haar had gekocht (of wilde niet dat ik dat wist) en had kan natuurlijk ook zo zijn dat ze daarvoor al meerdere eigenaren heeft gehad. Ik kan dus niet achterhalen wie de hengst is, heb wel al hier op bokt foto's van mijn merrie gezet of iemand haar kent om er zo achter te komen maar dat is niet gelukt. Volgens de DA komt het veulen deze maand als het van een kleine hengst is en uiterlijk januari als er echt een paard op heeft gezeten...
Een pony lijkt mij logischer aangezien paarden toch vrijwel altijd gecastreerd worden i.v.m de omgang, kleine hengsten zijn makkelijker te houden.

MrMagic

Berichten: 705
Geregistreerd: 03-01-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-03 13:52

Het zou mij verbazen als een handelaar niet weet waar hij/zij de dieren vandaan heeft... Maar ok.

Ik denk dan dat het lastig is om het nog te achterhalen. En dan is het gewoon afwachten Knipoog