informatie gevraagt over merrietest deurne

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-03 18:50

Als je verplicht bent om een prestatie te leveren i.v.m. b.v. blauw papier zou ik kiezen voor IBOP. Een goede ruiter weet wanneer de merrie er klaar voor is, waardoor je het zelf wat meer in de hand hebt.
Als je gewoon prestaties bij je merrie wilt dan zou ik kiezen voor de sport.
Van de soorten prestaties die het sportpredicaat opleveren wordt de echte sport het hoogste geschat.

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)


sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-03 21:00

Das is geen vraag dat zijn twee totaal verschillende dingen. Op de keuring kijken ze gewoon naar de merrie. Als het een super merrie is voegt de test niets toe.

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-03 15:22

crossmonster schreef:
hoezo dat is geen vraag?? die man wil graag weten of men waarde hecht aan de merrietest!
zo niet dan gaat ie naar de keuring,alleen heeft hij helaas te weinig tijd daarvoor, daarom zou de merrietest makkelijker zijn

mijn vraag dus nogmaals :
HECHT MEN TEGENWOORDIG NOG WAARDE AAN DE MERRIETEST IN DEURNE?
alvast bedankt ! Lachen


Je bedoelt te vragen is de merrietest een goede vervanging om je paard in het stamboek te krijgen i.p.v keuring.
Antwoord blijft: het is appels met peren vergelijken.
Het resultaat van de stamboekopname na de merrietest is in tegendeel tot de keuring erg afhankelijk van het testresultaat.
Enige zinnige antwoord: je kan ze goedkoper keuringsklaar laten maken dan merrietest klaar + merrietest

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)


sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-03 15:43

Ik denk dat je mij bedoelt (ik krijg steeds mallere namen hier)
Het zijn 2 verschillende dingen
Op een exterieurkeuring worden heel veel merries puur op exterieur gekeurd. Daar wordt dan wel afstamming en tegenwoordig ook springen bij meegenomen maar exterieur is de hoofdzaak.
Een merrietest is zoals het woord al aangeeft een test op bekwaamheid. De zeer summiere exterieurkeuring die daarna gehouden wordt om de merrie in het stamboek in te schrijven is
a niet optimaal qua omstandigheden en
b afhankelijk van de prestaties in de test.

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-03 16:57

Er staat dat die merries eerst naar de keuring geweest zijn Verward

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-03 20:27

crossmonster schreef:
jah dus???

het wil dus zeggen dat het met betrekking tot de fokkerij , de merrietest dus wel enige invloed heeft, dat was toch mijn vraag???
als het kwpn een merrie keur maakt dmv de merrietest, wil toch zeggen dat de merrietest toch wel degelijk nut heeft, en gewaardeerd word????


Een voorlopige keurmerrie kan haar keurschap alleen maar krijgen via een van de prestatie-eisen, daaronder valt ook EPTM. De merrie uit dit voorbeeld heeft haar op de keuring gehaalde keurschap via EPTM verzilverd, bij voldoende IBOP of sportprestatie was hetzelfde gebeurt.

Het KWPN maakt hier dus niet expleciet een merrie keur via de EPTM, maar andersom.

Maar jij wilt alleen maar lezen wat je oordeel al is, dus zal ik geen verdere moeite meer doen om uit te leggen wat er staat.

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 16:50

lieke2 schreef:
Volgens mij heeft er zelfs laatst in de Strengen een onderzoek gestaan, of liever gezegd, de uitkomsten waren hierin geplaatst. Hier is het nut van de EPTM-testen onderzocht. Wat kwam eruit: merries met een score van 15 of hoger hadden, indien ze uitgebracht zouden worden in de sport, een veel grotere kans om landelijk niveau te bereiken dan merries met mindere scores....
't is denk ik wel de moeite om dit even na te kijken. heeft denk ik hooguit een maand of drie geleden erin gestaan.



De uitkomst gaf niet aan dat die hoog scorende merries het beter deden dan merries die geen EPTM gedaan hebben, maar dat merries die hoog scoren het ook goed doen in de sport.
Dit vooral gerelateerd aan de zeer succesvolle merries van de heer Liefhebber die altijd hoog scoren en die ook altijd in de sport worden uitgebracht.
Overigens on topic, Liefhebber laat die hoog gepunte merries nooit op de EPTM test in het stamboek opnemen, maar gaat daarvoor altijd naar de keuring.

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Kabayo, pluisje88, Ubermetrics en 13 bezoekers