Verbeteringen, welke hengst??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ART_UMA

Berichten: 2112
Geregistreerd: 20-09-03
Woonplaats: Delft

Verbeteringen, welke hengst??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-03 12:36

Voor mijn merrie (Variant x Uniform x Ubis) zoek ik een hengst welke maat, front en gangen doorgeeft. Het is echt een poepie van een knuffel paard, dit in tegenstelling tot wat ik gelezen heb over deze afstamming, maar ja OK dan! een beetje geluk moet je hebben.

Ze is echter niet echt groot 162 (gemeten met 2,5 jaar), mag wel een vertikalere hals hebben en ik hou wel van een beetje front. De gangen zijn wel ruim, maar een beetje vlak.

Ik dacht aan Rubiquil, Jazz of Montecristo??? Wie heeft een goed idee of meer info over deze hengsten !!!

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-03 12:39

Als je al iets een bemerking hebt over het front zou ik zeker niet voor Jazz gaan, voor front zou ik persoonlijk naar Montecristo stappen als ik moest kiezen uit deze drie opties.
Wel fok je dan terug op Amor en dan heb je nog kans dat je wat maat te kort gaat komen.

petraaken

Berichten: 44204
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (Belgiƫ) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-03 14:11

Ik zou voor Rubiquil gaan. Ik heb een veulen uit een min of meer dezelfde bloedlijn gefokt (moeder was een Ravel STV x Uniform x VAriant) Ik heb er een uitstekend veulen van gehad ongelukkig genoeg was het een hengstje en die kan ik niet houden. Dit jaar heb opnieuw een Rubiquil veulen en ditmaal is het een merrie uit een dochter van de moeder van het Rubiquil hengstveulentje (volg je nog?) pracht van een veulen maar tot nu toe blijkt ze karakterieel meer op haar grootmoeder te gelijken.

petraaken

Berichten: 44204
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (Belgiƫ) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-03 14:14

Oja, dees heeft het hengstveulen uit mijn merrie gezien bij de fam. VAn Lieren. Hij is nu al 2,5 jaar oud en nog steeds hengst. Blijkt nog steeds het even grote knuffelbeest te zijn als toen hij een veulen was.

Aimee

Berichten: 11805
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-03 15:58

Uit dat rijtje zou ik voor Montecristo gaan.

ART_UMA

Berichten: 2112
Geregistreerd: 20-09-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-03 20:01

Andere hengsten staan ook nog open hoor. Het idee is dressuur maar dat was wel duidelijk.
Jazz fokt wel maat en beweging heb ik begrepen , de veulens van Rubiquil heb ik gezien en vielen mij positief op OK dan! . Montecristo doet iets gelders aan, en daar heb ik helemaal geen probleem mee want daar zit vaak wel maat, front en veel takt in de beweging. Koss is denk ik weer net wat te gelders Verward .
Maar aan welke andere hengsten denken jullie dan bij Maat Front Hals en Gangen (en niet speciaal in die volgorde)???

jarver
Berichten: 81
Geregistreerd: 11-08-03
Woonplaats: overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-03 06:08

Krack c fokt ook niet echt klein en de nakomelingen die ik ken doen het goed.Special d vind ik ook mooie goede hengst evanals negro.en vind de pasage vdl ook een mooie hengst die zelf goed kan lopen !!!

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-03 10:01

De knuppel in het hoenderhok: bij de verkeerde merries fokt Jazz kortbenige diepladers. Denk dat moeders wel wat moet bijdragen aan een goede nafok voor Jazz....
Maar goed, eigenlijk geld dat voor alle hengsten. Ik heb ook een spuuglelijkerd gezien van Montecristo, die had ondanks zijn mooie pedigree echt heel veel weg van een vooroorlogs karrepeerd met ramskop.

Alledrie genoemde hengsten geven maat en gangen. Montecristo is duur kwa dekgeld, duurder dan die andere twee.
Ik kan je vertellen over mijn eigen ervaring met Rubiquil; de merrie meteen drachtig, gezonde dracht, gezonde bevalling, resultaat: een leuk gebouwd merrieveulen met een mooi koppie en hoge beentjes. Wel heel veel van moeders terug te zien in het veulen, maar ik vind ze op allerlei punten een stuk beter dan de merrie; betere galop, net voorbeen (moeder is onderstandig), hals er hoger op, karakter een stuk aangenamer (maar nog wel tuttig Clown).

Maar goed, je doet er het beste aan niet teveel blind te staren op de goede naam van een hengst; je moet een hengst kiezen die bij jou merrie meest waarschijnlijk het veulen kan geven dat jij wilt fokken. Bij mij was dat 100 % Rubiquil, maar het kan best zijn dat jij straks bij een heel andere hengst dan die 3 van nu terechtkomt. Want voor maat, front en gangen kan je immers ook denken aan Farrington, Cabochon, Ferro, andere Rubinstein-zonen zoals Ronaldo en Iglesias...nou ja, en zo zijn er nog wel een aantal.
Bepaal wat voor veulen je wilt fokken, en kies dan een hengst die bij je merrie past.

Aimee

Berichten: 11805
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-03 11:12

Tja, met Jazz heb ik de ervaring dat hij heel sterk zijn eigen eigenschappen doorfokt. Ook bij een mindere merrie komen er typische 'Jazzjes' uit. En die ik ken zijn ook nog behoorlijk goede zonder erg goede moeder!
Maar voor maat, front, hals en beweging is Cabochon inderdaad een aanrader. Een vriendin van me heeft een Cabochon uit een Farrington merrie, geweldig dier!

ART_UMA

Berichten: 2112
Geregistreerd: 20-09-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-03 16:03

Ik heb Cabochon eigenlijk al af laten vallen want te veel:
LINVASION 8S x 8s x 8S x 5S x 6S x 5s x 8D x 7d x 6D x 7d x 9D x 8d x 9D 13 8 (4) (4) 13.28% 4x4 13.28%*

Farrington staat nog open, maar Pasage VDL kan ik niet vinden, Wel Prestige VDL???

En Ferro en Krack C vindt ik eigenlijk een beetje duur , het is de eerste keer een veulen, dus een beeetje schappelijk (voor ongeveer 1000 euro vindt ik dat het wel moet lukken). Er komen toch nog zat kosten bij. Is Montecristo duurder Verward , moet ik toch es vragen dan.

Van de Ferro's stond feitelijk alleen Rousseau er nog op. Negro is best een mooi paard, maar is via de moeder van Variant. Lijnenteelt is goed, maar dit lijkt me een beetje teveel van het goede Haha! .