Rijpaardmerrie x Friese hengst

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
hanna
Berichten: 727
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: doetinchem

Rijpaardmerrie x Friese hengst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-03 15:19

Geeft een heel mooi paard, gisteren gezien bij de PAVO Clinic in Exloo. De eenspanrijder in de clinic van IJsbrand Chardon reed met een leuk zwart paard. Ik zeg tegen mijn vriendin, dat is geen zuivere Fries, zei: nee joh dat is een rijpaard. Verteld de speaker dat het een kruising rijpaard x fries is, echt een heel gaaf beestje. Liep ook M-dressuur onder het zadel

Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-03 16:03

Die kruising zie je steeds vaker lopen. Vind het wel mooi maar niet echt ras behoudend voor de Fries...

hanna
Berichten: 727
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: doetinchem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-03 16:04

Ben ik met je eens zelfde geld andersom, maar wel apart.

Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-03 16:05

Tuurlijk appart! Kruisingen worden tegenwoordig steeds specialer. Alleen zonde van de rassen...

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-03 16:09

Weet je nog hoe hij heette. Een paar jaar geleden, nu zo'n 4 á 5 was er een veulen, een hengstje wat een kruising was tussen een bruine merrie en een fries. Helaas is de manege verkocht en de mensen voor wie ie was hebben 'm weggedaan. Hij heette Twister, maar later is z'n naam Rawhide geworden.

En dan ken ik nog een half fries, maar die is naar Duitsland gegaan dacht ik. En dat was een merrie. Een nrps x Fries

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-03 16:49

Ik vind niet dat je bewust moet gaan kruisen, maar als je zo'n produkt krijgt uit een ongelukje ok.
Ik vind ook dat het een verzwakking is van het friese ras en een kwpner word er ook niet beter van

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-03 16:54

Nou, een beetje vers bloed kan geen kwaad hoor. En het is maar net wat je zelf mooi vind. Een half fries wordt toch niet op genomen in het stambook, dus welke verzwakking van het friesche ras bedoel je dan?

parnassia
Berichten: 826
Geregistreerd: 30-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-03 16:56

Ook zien lopen en dit was de 1e echt geslaagde kruising fr*kwpn die ik gezien heb! Fijn beestje, veel souplesse, mist wel wat kracht. Meestal krijgen de kruising Friezen het grote hoofd, de weke rug en het krachttekort mee en is het imo geen aanrader om zo te gaan fokken. Deze kwam trouwens uit een Gelderse moeder.

Imre

Berichten: 14198
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-03 17:00

Ik ken er twee, een bruine, met een friezen hoofd, manen, staart en sokken en voor de rest kwpn. Niet mooi in verhouding! En een zwartschimmel, hij heette ook Silver. Klein en rond en echt een superpaardje qua karakter. Ik weet niet wat zijn andere helft was trouwens, maar iig half fries. Had ook het uiterlijk, ongeveer 1.57 en dus een apart kleurtje. Die arabo-friezen vind ik dus helemaal niks!

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-03 17:04

parnassia schreef:
Meestal krijgen de kruising Friezen het grote hoofd, de weke rug en het krachttekort mee en is het imo geen aanrader om zo te gaan fokken.


Dat is mij ook opgevallen, wat een moeder dit paard had weet ik niet. Het vermoeden was KWPN. Dit paard sprak mij absoluut niet aan. Ik persoonlijk vind zulke kruisingen ook niet nodig.

Hoe zit het eigenlijk met de kruising arabier x fries, van horen zeggen zou deze kruising wel geslaagd zijn?

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-03 17:07

Ik neem aan dat er sommigen zijn die hier mee verder fokken.
Ik vind dat er paarden genoeg te koop zijn, dan zou ik niet nog eens een keer met vage kruisingen beginnen te fokken.
Dat is zonde.

parnassia
Berichten: 826
Geregistreerd: 30-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-03 17:12

welk paard sprak je niet aan? (ben je vanuit zeeuws-vlaanderen naar exloo gegaan....???)

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-03 17:29

O, sorry, nee, niet daar. Gaat over een paard dat ik hier (ZVl.) ken.

parnassia
Berichten: 826
Geregistreerd: 30-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-03 17:32

achso!
Ik houd dit paard (Black Diamond toch?) in Exloo op een hele fijne toevalstreffer en wil je zoiets fokken doe het dan ajb voor eigen gebruik.

ghislaine

Berichten: 344
Geregistreerd: 11-03-02
Woonplaats: 's-Hertogenbosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-03 18:41

ik heb zelf ook een kruising van 4 1/2 maand oud..
En het valt me niet tegen..

Kijk hier en bewonder, oke smaken verschillen maar ik ben er zeer trots op. Ik heb mijn eigen kwpn-merrie laten dekken door een fries.

Afbeelding

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-03 23:04

En waarom heb je dat gedaan? Ben je van plan het veulen voor altijd te houden?

ghislaine

Berichten: 344
Geregistreerd: 11-03-02
Woonplaats: 's-Hertogenbosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-03 23:07

Ik heb mijn merrie laten dekken met de bedoeling dat het voor me zelf is en niet voor de verkoop.......
dus gewoon puur voor mezelf.
Maar heb tot nu toe van mensen die hem in het echt hebben gezien alleen maar positive reacties gehoord..

Sannie1980

Berichten: 1744
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-03 07:35

Ik vind ook wel dat het moet kunnen hoor, het moet natuurlijk wel enigzins functioneel paardje worden....laten we nou geen falabella met een trekpaard doen, maar ik zou niet weten waarom fries met bv kwpn niet zou kunnen. (op elke regel is natuurlijk altijd een uitzondering)

hanna
Berichten: 727
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: doetinchem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-03 08:38

Ja Parnasia, het gaat om Black Diamond, die we gezien hebben in Exloo.
Mij lijkt het ook niet aan te raden om dit soort kruizingen serieus te gaan fokken en of er mee door te fokken. Maar deze Black Diamond was echt een leuk paardje om te zien.

Sannie1980

Berichten: 1744
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-03 09:00

hanna schreef:
Mij lijkt het ook niet aan te raden om dit soort kruizingen serieus te gaan fokken en of er mee door te fokken. Maar deze Black Diamond was echt een leuk paardje om te zien.
Op elke regel is natuurlijk een uitzondering, maar als het goede paarden geeft waarom zou je er dan niet mee doorgaan? Je moet wel bedenken dat er ooit ook zo begonnen is en dat we nu de rassen die er nu zijn aan hebben overgehouden! OK dan!

horseyfries
Berichten: 8931
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: Lichtaart België

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-03 10:35

Als je bezig bent raspaarden te fokken, kruis je niet. Als je een sportpaard wil fokken, of bepaalde eigenschappen snel wil toevoegen die in je eigen ras niet te vinden zijn, dan is het gemakkelijk om te kruisen (je keuze in hengsten is oneindig...). Ik hoop niet dat jullie bedoelen dat dat grote hoofd waar over gesproken is bij de Fries vandaan komt, onze rasstandaard is namelijk een klein hoofd....voor de niet-Friezenkenners!
Vergelijk het met honden, er zijn weinig echt mooie "vuilnisbakkies".......maar sterk zijn ze wel!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-03 13:31

Ik vind hem super hoor!

Suzanne F.

Berichten: 49173
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-03 14:44

Bij ons loopt het ´ongelukje´ Whinney, een kruising met een rijpaardhengst en een Friese merrie. De vader is een Krack C x Pion. Ze is een bruine merrie geworden zonder wit. Best leuk diertje.

Gaitkeeper

Berichten: 517
Geregistreerd: 16-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-03 22:14

DeesDeBest schreef:
Nou, een beetje vers bloed kan geen kwaad hoor. En het is maar net wat je zelf mooi vind. Een half fries wordt toch niet op genomen in het stambook, dus welke verzwakking van het friesche ras bedoel je dan?


Amen....
Men heeft het er altijd over dat kruisen zonde is van de rassen...
***koek....zo'n nakomeling heeft niets meer met het ras te maken maar is gewoon een leuk, of minder leuk paard uit twee verschillende rassen.
Het stamboek neemt zo'n kruising toch niet op dus waar maakt men zich nou druk om Verward

Gaitkeeper

Berichten: 517
Geregistreerd: 16-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-03 22:17

parnassia schreef:
Meestal krijgen de kruising Friezen het grote hoofd, de weke rug en het krachttekort mee en is het imo geen aanrader om zo te gaan fokken.


Oeps...da's vragen om reaktie Knipoog
Waarschijnlijk ben jij geen friezenfan...gekruisd of 'puur'. Haha!