Wat vinden jullie (KWPN mensjes) van Roven xx?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Wat vinden jullie (KWPN mensjes) van Roven xx?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-03 19:48

Wie heeft hem in het echt gezien? En is het idd zo dat een volbloed 'nieuw' bloed binnen de fokkerij brengt? En waarom zou je een volbloed gaan inzetten voor de KWPN fokkerij? Ik heb de recencie geleven en het valt me op dat hij bij de 'betere' hengsten hoort. Het enige echte minpunt van de veulens is dat de schoft er niet goed 'in' ligt.

Hier ff de recencie van Roven xx uit de IDS nr. 19:



Onderzoeksrapport veulens Roven XX 937-100 Arg

Exterieur: Roven toonde een uniforme collectie doorgaans royaal ontwikkelde, rijtypische, atletische veulens die hoogbenig zijn en goed in het rechthoeksmodel staan.
Het hoofd is iets lang en sprekend.
De nek is lang en goed gevormd.
De hals is lang, goed gevormd, staat er goed op en is mooi van bespiering.
De schoft zou langer moeten zijn en meer ontwikkeld.
De schouder is goed van lengte en ligging.
De rug is goed van vorm en bespiering.
De croupe heeft voldoende lengte, is goed gevormd en goed gespierd.
De broekspier loopt voldoende tot ruim voldoende ver door.
Het voorbeen is correct gesteld met een lange koot.
Het achterbeen is iets lang. Enkele keren zou de afwerking van het spronggewricht correcter moeten zijn.
Het fundament is voldoende tot ruim voldoende ontwikkeld.

Beweging: De stap is zuiver, ruim voldoende van ruimte en souplesse.
De draf heeft een goed gebruik van het achterbeen met ruim voldoende souplesse en doorgaans voldoende houding.
De galop heeft veel souplesse, een goede afdruk, veel balans en de veulens kunnen goed schakelen.

Bijzonderheden: Getoond zijn 18 geprikte en 6 door de eigenaar geselecteerde veulens. Eén thuis geïnspecteerd veulen past in het beeld van de rapportage.

De door de eigenaar geselecteerde veulens passen in het beeld van de rapportage.

Moeders: Goed

Aantal in 2002 gedekte merries: 94
Aantal in 2003 getoonde veulens 24 + 1 thuisinspectie

Rinske

Berichten: 25110
Geregistreerd: 16-04-02
Woonplaats: Loon op Zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-03 19:55

Ik vind het een mooie hengst die mij positief opviel op de hengstenkeuring. Goede gangen, mooi springen en zeer mooi gebouwd voor een volbloed (rijpaardtype). Ik heb zelf nog geen nakomelingen van hem gezien, ben wel erg benieuwd.

Pascha

Berichten: 4289
Geregistreerd: 20-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-03 20:56

Ik vind het een hele goede hengst, en ik weet zeker dat het een verrijking is binnen het KWPN!!

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-03 22:26

Heb hem zien springen tijdens de Zwolse Paardendagen. Denk zelf dat het een aanwinst kan zijn voor de fokkerij. Heb er nog geen veulens van gezien maar vond het geen verkeerde hengst. Denk dat het wel past bij een merrie met weinig bloed maar de toekomst zal het uitwijzen...

Albert

Berichten: 5729
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-03 22:32

Mooie hengst, maar wat moet het KWPN met alweer een volbloed.
Ik vrees dat hij weinig tot niets verbetert.
Overigens niks ten nadele van Roven; ik vind het ook een schitterend paard, maar ga er niet mee fokken.

Alikesflame

Berichten: 5222
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Vledderveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-03 22:58

hoezo er niet mee fokken al zit er haast geen bloed in je pard kan het een verrijking zijn als er maar een volbloed zou zijn heb je niet veel keus nu gewoon meer

Albert

Berichten: 5729
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-03 23:16

Alikesflame schreef:
hoezo er niet mee fokken al zit er haast geen bloed in je pard kan het een verrijking zijn als er maar een volbloed zou zijn heb je niet veel keus nu gewoon meer


Ik begrijp deze volzin dus echt niet. Verward Graag een uitleg verdeeld over iets meer zinnen.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-03 23:19

Alikesflame translated by Sjuimpje schreef:
Hoezo er niet mee fokken? Als je een paard hebt wat weinig bloed voert, kan het een verrijking zijn.
Als er maar één volbloed zou zijn, heb je niet veel keus. Nu heb je gewoon meer keus.

Zoiets?

Albert

Berichten: 5729
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-03 23:29

Ja, zoiets.
Ik bedoel dat het gemiddelde KWPN paard al heel (te) veel engels volbloed in de pedegree heeft.
Dan is het effect van weer een volbloed niet zo groot, qua verbetering.
Ik bedoel eigenlijk: Ga dan Engelse volbloeden kweken ipv KWPN-ers.

Alikesflame

Berichten: 5222
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Vledderveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-03 00:14

ja dan zou je dat moeten doen ben niet zo goed in goede zinnen te maken. Er zijn ook nog veel merries die geen engels volbloed voeren en oor hun kan het een verrijking zijn. Zo bedoel ik het.

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-03 08:28

Wij hebben inderdaad een merrie met geen volbloed in haar pedigree. En een nadeel van haar is dat ze een aantal nakomelingen heeft met een ramshoofd. Daarom deze vraag: Hoe is het hoofd van Roven? Lang en sprekend maar hoe?

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-03 08:49

De meeste volbloeden geven een wat langer en smaller hoofd. Kijk naar de merries in mijn profiel. Zowel Sarabande als haar moeder hebben een hoofd dat bloedmooi is maar iets aan de lange kant. Je hebt dus kans dat je ramshoofd weggaat of minder wordt, maar dan moet je eerst de paarden achter Roven XX doornemen. Probeer Delmar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-03 10:09

Roven liep mee op de hengstenshow bij Nijhoff, daar heb ik hem ook gezien. Roven is best een leuk paard, ik denk dat hij wel kwaliteit heeft. Hij heeft gewoon een mooi smoeltje, zo kun je het ook uitleggen Lachen. Of hij dat ook meegeeft aan zijn nakomelingen, weet ik niet.

Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-03 14:58

Albert schreef:
Ja, zoiets.
Ik bedoel dat het gemiddelde KWPN paard al heel (te) veel engels volbloed in de pedegree heeft.
Dan is het effect van weer een volbloed niet zo groot, qua verbetering.
Ik bedoel eigenlijk: Ga dan Engelse volbloeden kweken ipv KWPN-ers.


Tja je kunt natuurlijk ook gewoon weer hoofdzakelijk Gelderse paarden gaan fokken.... Verward

Zoveel volbloed zit er niet in de gemiddelde pedigree en het effect van de volbloed is wel groot. Alleen moet je de goede eigenschappen terugkrijgen in het nageslacht en niet de minder gewenste eigenschappen van de volbloed. Dus probeer je t met t geringe aantal dat voorgerdragen wordt voor de hengstenkeuring en hoop je dat hij goede afstammelingen geeft. Ik bedoel, hoeveel goedgekeurde volbloedhengsten kent t KWPN???

Daar kan er HEEL GRAAG nog eentje bij!

AlmostBlack

Berichten: 372
Geregistreerd: 07-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-03 15:46


LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-03 16:39

Maakt nixs uit dat het een druktemaker is! Ik houd wel van paardjes die eigenlijk niet stil kunnen staan! Het is natuurlijk altijd gokken met wat het brengt. Ik val zelf meer op types zoals Jazz Haha! Jazz x Roven xx Verward

Albert

Berichten: 5729
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-03 22:30

Gail schreef:
Tja je kunt natuurlijk ook gewoon weer hoofdzakelijk Gelderse paarden gaan fokken.... Verward


ja, dat doen we dan ook en niet zonder succes.
Ik kan zonder overdrijven stellen dat er weinig KWPN-ers zijn met zo'n uitstraling en achterbeengebruik.
De meeste rijpaarden met hun grote diversiteit in de afstamming vervallen tot de middelmaat.
Vervolgens moet er weer een volbloed bij om het geheel weer wat op te krikken, zonder dat hiermee het besef komt dat het een verkeerde weg is.

Pascha

Berichten: 4289
Geregistreerd: 20-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-03 22:35

In duitsland wordt er ook veel gebruik gemaakt van volbloed, en niet geheel zonder succes. Ik ben gisteren nog bij de hengstenparade in warendorf geweest, en het viel me op hoeveel (goede ) dressuur en springpaarden halve volbloeds zijn, zoals Laurentianer, die gereden wordt door Marlies van Balen.

Himyar

Berichten: 4538
Geregistreerd: 14-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-03 22:37

Albert schreef:
ja, dat doen we dan ook en niet zonder succes.
Ik kan zonder overdrijven stellen dat er weinig KWPN-ers zijn met zo'n uitstraling en achterbeengebruik.
De meeste rijpaarden met hun grote diversiteit in de afstamming vervallen tot de middelmaat.
Vervolgens moet er weer een volbloed bij om het geheel weer wat op te krikken, zonder dat hiermee het besef komt dat het een verkeerde weg is.


Vertel, vertel!! Laat zien, laat zien!!
Ik heb ooit een merrie gehad uit een basis paard moeder en heb me toen grondig verdiept in de Gelderse fokkerij. Dus ik vind het altijd interessant om meer te weten.

Himyar

Berichten: 4538
Geregistreerd: 14-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-03 22:39

Pascha schreef:
In duitsland wordt er ook veel gebruik gemaakt van volbloed, en niet geheel zonder succes. Ik ben gisteren nog bij de hengstenparade in warendorf geweest, en het viel me op hoeveel (goede ) dressuur en springpaarden halve volbloeds zijn, zoals Laurentianer, die gereden wordt door Marlies van Balen.


Dat achterbeen gebruik zal wel fake zijn Cool .

Albert

Berichten: 5729
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-03 22:43

Het verschil met Duitsland is dat ze daar de merriestammen wel zuiver in takt houden, terwijl in Nederland alles overboord gegooid wordt waar vele generaties fokkers decennia over gedaan heeft om op te bouwen.
Daarmee slachten wij de kip met de gouden eieren.
Ik ben helemaal niet tegen een beetje verfrissend bloed, maar de manier waarmee er hier mee omgegaan wordt staat mij tegen.
Overigens denk ik dat Painters Row veel meer kan verbeteren dan Roven; die veel veulens met een "tuutharsens" vererft.(=lang hoofd)

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-03 22:43

Maar Albert,
dat is toch ook gewoon voor een groot deel verschil van smaak?
Ik persoonlijk kan van heel diverse types paarden genieten, ik vind mijn zwaardere merrie en mijn vos niets minder mooi als mijn hengstje of bijvoorbeeld het bloedbeestje van Mondriaan welke ik een tijd gehad heb. Ze hebben allen een unieke uitstraling en ik vind ze van allen even mooi.

Verder kunnen we hier ook wel weer een volbloed discussie houden maar dat kunnen we beter in 1 topic houden, wil alleen even zeggen dat Nederland zich zeker niet hoeft te schamen voor dit stamboek en dat ook de volbloed daar een steentje aan heeft bijgedragen.

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-03 22:47

We spreken nu wel al een paar keer over één volbloed en dat is Lauries Crusador. Een uitzonderlijk heerschap in z'n soort. Voor mij ook niet het echte volbloed race type, eerder opgericht ipv langgelijnd.
Afbeelding

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-03 23:03

Albert schreef:
ja, dat doen we dan ook en niet zonder succes.
Ik kan zonder overdrijven stellen dat er weinig KWPN-ers zijn met zo'n uitstraling en achterbeengebruik.
De meeste rijpaarden met hun grote diversiteit in de afstamming vervallen tot de middelmaat.
Vervolgens moet er weer een volbloed bij om het geheel weer wat op te krikken, zonder dat hiermee het besef komt dat het een verkeerde weg is.


Vind je dit naar beide kanten toe niet een beetje erg kort door de bocht. Ik vind het bijvoorbeeld vreemd dat onder de term Gelderse paarden van alles valt.
De hengst die jullie voor gaan brengen heeft een Trakehner x Oldenburger als vader. Als je dat voor jezelf prima vind, met welk recht kat je dan een gerichtere sportpaardenfokkerij af.
Ook zoiets als een Duitse fokkerij bestaat helemaal niet er zijn zeer veel en verschillende soorten Duitse fokkerijen. Net zoals in Nederland met meer en minder succes
Iedereen tracht naar zijn eigen smaak een goed paard te fokken.
Jouw keuze is de mijne niet, mijn keuze de jouwe niet.
Maar zoals altijd zeg ik laat het paard zichzelf maar bewijzen in de tijd waarin het gefokt wordt voor het doel waar het voor gefokt wordt.

Albert

Berichten: 5729
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-03 23:13

Dat er zoveel verschillende paarden onder de vlag van Gelders paard vallen is niet mijn keuze maar die van het stamboek.
Bloedvernieuwing moet blijven plaats vinden, maar richt de blik wat meer op het oosten.
Inderdaad is de hengst die wij zelf gefokt hebben geen Gelders paard; niettemin staat hij wel in het Gelders type (het is geen ras)
Waar ik mij over verbaas is het komen en vooral het snelle gaan van de vele Angelsaxische "verbeteraars".