Mening: stalgebreken tuigpaardhengsten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Mening: stalgebreken tuigpaardhengsten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-03 15:11

Vanaf komende keuring worden stalgebreken (luchtzuigen) toegelaten bij de Tuigpaard hengsten. Dit was al zo bij de rijpaarden.

Weet iemand hoe dat toen gedaan is bij de rijpaarden?. Mocht hengsten die jaar ervoor eruit waren gegaan toch weer gewoon meedoen of waren die er definitief uitgsloten.

Vorig jaar ging Triomfator eruit om deze reden en zou hij volgens de regels dit jaar gewoon weer mee mogen doen. Zelf heb ik zoiets van bewijs je maar in de sport dan zou je over een paar jaar een verkort onderzoek mogen doen en wat nakomenlingen tonen. Er zijn namelijk heel wat fokkers die goede paarden hebben laten ruinen hierom die zijn nu terecht niet blij. Dus je begrijpt dat dit nog niet zomaar doorgaat.

Wat is jullie mening?.

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-03 17:19

het is wel heel drastisch. zelf ken ik een luchtzuiger (ook toevallig tuigtypisch), en ik vind het een ernstig gebrek. maar bij de meeste hengsten zal dat toch verholpen kunnen worden?
als fokker zou ik ook even wurgneigingen hebben.

ik denk dat de hengsten (die nog hengst zijn Haha! ) en om die reden uitgesloten werden op aanvraag zeker een herkansing verdienen.

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-03 09:46

Ben even benieuwd hoe dat ging toen met de rijpaarden weet iemand dat?.

carola

Berichten: 8686
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-03 10:43

Ik vind het geen probleem. Er wordt aangenomen dat het niet genetisch bepaald is, en dus kan het niet over geerfd worden.
Een merrie die zo'n gebrek heeft is veel erger, want daarvan kan het veulen het 'afkijken'. Maar de vader ziet ie toch niet, dus geen probleem lijkt mij.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-03 11:34

carola schreef:
Ik vind het geen probleem. Er wordt aangenomen dat het niet genetisch bepaald is, en dus kan het niet over geerfd worden.
Een merrie die zo'n gebrek heeft is veel erger, want daarvan kan het veulen het 'afkijken'. Maar de vader ziet ie toch niet, dus geen probleem lijkt mij.


Ja daar zijn de meningen over verdeeld. Er blijken hengsten met een stalgebrek te zijn die meer dan het gemiddelde hoeveelheid nakomelingen met dat stalgebrek leveren.

Ik ben er niet voor om zulke hengsten toe te laten, of zoals hierboven ook gezegd, na zeer goede prestaties in de sport.

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-03 11:41

Sara weet jij toevallig hoe dat toen in d'r tijd met de rijpaarden is gegaan?.

Stalgebrek is geen reklame voor een paard.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-03 11:46

De grens wordt gewoon in dat jaar gelegd bij mijn weten. Maar vraag misshis even die is veel beter in regeltjes dan ik ben.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-03 11:53

Tuigpaarden moeten opgefokt zijn. Dus worden ze opgesloten de hele dag zodat ze alleen voor werken naar buiten mogen. En dan krijg je stalgebreken. Tenminste, een tuiger bij ons op stal mag er nooit uit.

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-03 13:59

Wij laten de hackney een dag voor concours ook staan ze moeten niet opgefokt zijn maar fris en heet. Dan showen ze meer voor de kar.

Bij ons staan mee rijpaarden die luchtzuiger dan tuigpaarden?. Denk dat sommige rijpaarden het slechter hebben dan tuigpaarden.

carola

Berichten: 8686
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-03 18:49

Inderdaad Sara, er is echt heel veel discussie over.

Maar naar MIJN opvatting (gevormd door heel wat mensen die er echt flink verstand van hebben) is een stalgebrek niet genetisch, maar komt het wel meer voor bij een bepaald type paard (gevoelig, sensibel, onrustig, slim, energierijk). En dat type paard wordt natuurlijk wel overgeerft, wat meteen de reden is waarom er in sommige bloedlijnen veel meer stalgebreken voorkomen als in andere lijnen.