IDS : Afstammelingenkeuringen Rapporten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-03 13:05

Ik ben het met je eens dat alleen afwijkingen gerapporteerd zouden behoeven te worden.

Bij veulens in de groei, en zeker in deze tijd van het jaar lijkt het vaak dat er een weke rug is. Een te rechte bovenlijn duidt juist op weinig groei. Overigens staat er naast die constateringen vaak een bijvoeging die je weglaat. b.v. Rash wel goed bespierd, Redford goed gevormd, etc.

Jouw constatering geeft meer aan dat men zich bij de rapportage te eenzijdig opsteld, dan dat dit iets over de werkelijkheid zegt.
Zo weet ik nog uit het verleden dat iedere jonge hengst een losse knie had of aanleg daartoe, en in een andere tijd waren alle achterbenen te gehoekt.
De rapportage is zoals al jaren nietszeggend en volgens mij volledig overbodig.
Een indicatie op welke afstammingen de hengst het niet goed lijkt te doen lijkt mij veel zinniger.

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)


sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-03 17:40

Dat de rug ten opzichte van schoft en bovenkant kont lager ligt, soort kommetje, normaal beeld dus van een veulen dat in de groei zit.

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)


sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-03 22:55

Dames, heren het gaat hier niet over paarden het gaat over veulens en daarbij is dit verhaal dubbel onzin

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-03 12:38

Het woord ....voldoende..... krijgt ook weer een heel nieuwe dimensie.
Ik heb maar niet geteld hoe vaak het gebruikt wordt

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-03 13:22

Excuseme"]
[quote="sarabande schreef:
Dames, heren het gaat hier niet over paarden het gaat over veulens en daarbij is dit verhaal dubbel onzin


Je maakt me nieuwsgierig; Wat gebeurt er tijdens het opgroeien van een veulen dat bepaalde kenmerken op drie-jarige- of oudere leeftijd ineens verdwenen zijn?
Ik veronderstel dat Rick zich meer zorgen maakt om paarden dan om veulens.
[/quote]

Het gaat niet over kenmerken, dit topic gaat over de ruggen van veulens
Iedereen die ervaring met opgroeiende paarden heeft weet dat een goed groeiend veulen in stukken groeit.
Soms is de achterkant opeens hoger, soms de voorkant, de rug ziet er dan uit als week of niet in evenwicht.
Een veulen met een rechte bovenlijn geeft vaak weinig hoop op voldoende groei.

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-03 13:50

Excuseme schreef:
Dus eigenlijk een non-topic volgens jou aangezien je zegt dat er weinig verband is tussen vorm van veulenrug en hoe die zich later ontwikkelt. Overigens beschrijft Rick een aantal facetten zoals piaffe en sprong, die denk ik niet met veulens maar met paarden uitgevoerd worden.


Non topic????? waar staat dat, dit gaat over veulenrapportage

Piaffe en sprong gaan over de eventuele resultaten die die weke ruggen van die veulens op het volwassen paard zouden kunnen hebben

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-03 16:03

Anna42 schreef:
uit toevaligheden maar uit een volmaakt systeem dat door onvolmaakte mensen bij voortduring ernstig wordt verkracht.
Dit selectiesysteem sluit de nog goedgebouwde potentieele sportpaarden op voorhand uit en werkt zelfs steeds meer kwalitatief onvoldoende sportpaarden in de hand.


Nou dat laatste lijkt mij echt moeilijk hard te maken na wederom het denigreren van anderen.

Overigens onder de bekeken veulens zullen nauwelijks veulens van 3 weken oud zijn gezien het tijdstip van beoordeling.

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-03 16:19

Fijn dat je mijn uitleg ondersteund Adriana

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-03 17:18

ART_UMA schreef:
Ik zie het liever samengevat in een fokwaarden exterieur.


Ik begrijp wat je bedoelt, maar deze rapportage lijkt al verdacht veel op een lineare score.
Zou je dat goed willen doen dan zouden de veulens allemaal ongeveer even oud moeten zijn, dat is dus niet mogelijk.

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-03 22:21

Zannekin schreef:
Kwestie van verstandig veulens beoordelen denk ik. Ik ben het er ook mee eens dat zo'n rug beoordelen naar hoogte van schoft en achterhand nonsens is, niet alleen bij veulens maar tot het paard volgroeid is. Allemaal op 3 weken beoordelen zou misschien kunnen helpen maar dan nog....
Daarbij komt ook dat in de fase dat de achterhand hoog staat ook de gangen slecht te beoordelen zijn.


goh Zanikin we zijn het helemaal met elkaar eens OK dan!
Maar iedere ervaren fokker zou het hier mee eens zijn Haha!

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-03 23:06

Dat weet ik niet zanik, maar ze hebben de opdracht om afstammelingen te bekijken dus ze hebben niet veel keus.

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-03 23:13

Ja ik denk dat deze wijze van rapporteren hoog nodig op de helling moet, daar heb je helemaal gelijk in (oeps alweer Haha! )

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-03 08:18

Samsam schreef:
Toch vind ik het niet zo heel gek dat er naar veulens gekeken wordt zodat hengsten die echt een heel slecht "product" geven toch bijtijds in de wacht gezet worden!


Ja dus alleen als de hengst echt gebreken geeft. Overigens de meeste op wacht hengsten geven niet echt slechte maar vaker te weinig veulens.

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Dennenboom en 67 bezoekers