Bloedlijnen, skelet en oorsprong 2 -voorlopig open

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anna42
Berichten: 2001
Geregistreerd: 10-05-03

Bloedlijnen, skelet en oorsprong 2 -voorlopig open

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-03 19:36

We gaan dus gelet op de onvoorstelbare belangstelling die voor deze materie bestaat gewoon verder met dit onderwerp.
Ik heb dus wel het vriendelijke maar dringende verzoek aan de deelnemers om niet persoonlijk te worden, niet te katten op anderen en geen leugens te plaatsen. Dit soort opmerkingen versluieren de werkelijke inhoud en dragen niets bij aan deze discussie.
Ik begrijp ook best dat het voor een aantal mensen niet meevalt om te moeten constateren dat de natuurlijke processen van fokken, harmonie, verhoudingen, genen, vererving en prestaties anders verloopt dan wij nietige mensen met onze systemen proberen zelf beter te doen dan de natuur ons in al zijn grootheid vooorhoudt. Dit blijft voor ons nog altijd op veel terreinen een moeilijk te doorgronden materie.
Het constateren van deze manco's geeft altijd een wrang gevoel temeer als je constateert dat je paard ineens niet meer zo ideaal gefokt en gebouwd blijkt te zijn als je gedacht had of je werd voorgehouden.
Dit kan echter geen reden zijn om vervolgens dan een betere visie met een onderbouwde logica en een jarenlange praktische kennis van ervaren en deskundige landstallmeisters af te doen als van nul en generlei waarde of als achterhaald en ouderwets.
De natuur is al eeuwenlang ouderwets en elke dag weer vernieuwend volgens een perfect harmonieus systeem van evenwicht.
Als we die principes volgen, kunnen we er allemaal ons voordeel meedoen. Wie daar niets van wil weten, wordt nergens toe verplicht. Onthou je dan van de discussie. Ga niet langer mensen die wel deze natuurlijke principes en beproefde systemen van zeer ervaren paardendeskundigen en fokkers beter willen leren kennen, proberen ervan te weerhouden om deze kennis op te doen.
Open dan een topic waarin je kunt uitleven over het huidige foksysteem.
Ik ga verder met het interessante stuk uit het boek van Dr. Rau over genen en bloedlijnen dat door Buchephalus werd geplaatst.

Geplaatst: 25-09-03 22:30

--------------------------------------------------------------------------------

Hier dan het stukje over inteelt. Het is even doorlezen, ik weet het. Valt niet mee in het Duits. Ik wil wel een kort evertaling geven van de inhoud van de Duitse stukjes, als daar behoefte is. Excuses voor het ontbreken van de puntjes, ik heb daarvoor in de plaats telkens een e getypt, zoals gebruikelijk. Bemoeilijkt echter wel het lezen...

Op blz. 22-25 van die deutschen Pferdezuchten (Documenta Hippologica, overigens een absolute aanrader voor wie het nog niet heeft en niet worstelt met het Duits) staat het volgende over inteelt. De auteur, Dr. Rau heeft het boek geschreven ter gelegenheid van de tentoonstelling in Hamburg in 1910. Paarden van verschillende rassen worden in dit boek beoordeeld. Het stukje over inteelt is geschreven naar aanleiding van de beoordeling van een groep van 10 paarden afkomstig uit Weedern, een privestoeterij in het toenmalige Oostpruisen. Veel van die paarden hadden Arabisch bloed in zich, dat terugging op Turcmainatti. In totaal 85 keer Arabisch bloed bij 10 paarden waarvan 34 keer Turcmainatti. Deze groep sleepte de meeste prijzen in de wacht.


Die ostpreussische Zucht.

"Der alte grosse Turcmainatti ist es, der Fundament und Basis der Zucht von Weedern abgegeben hat und der ihren Typ bestimmt. An seine Stelle trat, als die Zucht einen Uebergang finden musste, als neue Stuetze Thunderclap, der zwar kein Araber war, aher aus einer Stute mit viel arabischem Blute stammte Sein Vater war ein englischer Vollblueter. Aber Thunderclap war im Typ ganz Araber und passte deshalb mit seinem Modell sehr gut nach Weedern, das in neuester Zeit Anlehnung an einen dem Araber aehnlichen Typ von Fuechsen des englischen Vollblutes, wie sie Friponnier und Moeros darstellen, genommen hat. Dass die Turcmainatti-Thunderlap-Basis fuer Weedern erhalten werden sollte, liegt auf der Hand. Am besten eignet sich hierzu ein Hengst, der moeglichst viel Turcmainatti-Blut und -Charakter hat und womoeglich aus einer der Weederner Stutenlinien stammt. Wenn Weedern emmal einige seiner Stuten von einem guten Araber (Fuchs mit grossen Linien) decken lassen koennte, um neben dem alten Stammblute dessen Eigenschaften der Genuegsamkeit aufs neue zu betonen, so waere das von Vorteil. Freilich kann Weedern heute, wo es in Kaliber und Ausdehnung des Modells so vorgeschritten ist, nicht dauernd mit einem kleinen arabischen Hengste arbeiten. Es sollte nur sehen, dass es aus seinen Stuten einige Mutterstuten von einem solchen Hengste erhaelt.
Man kann aus diesen Stammtafeln ersehen, wie sehr die starke Haufung eines Blutes den Typ durchdringt, ihn bestimmt und ihn lange Generationen hindurch gegen anderes erhaelt und zum Durchbruch bringt. Nun wird man auch verstehen, warum die Weederner so arabisch aussehen. Die reproduzierten Pedigrees zeigen manche alte Groesse der ostpreussischen Zucht in ihrer Zusammensetzung. Sie legen unter anderem dar, und das ist besonders wichtig, wie viele starke Inzuchten im Laufe der Zeit allein mit den Produkten von Weedern und den Pferden, die dort wirkten, gemacht wurden, in aelterer Zeit wie in neuerer Zeit. Hier, wo es sich um einen verhaeltnismaessig kleinen Zuchtbezirk, um ein grosses Privatgestuet handelt, das das Material zur Weiterzucht fast durchweg seinem eigenen Bestande entnahm; haetten die immer wieder behaupteten Schaeden andauernder starker lnzucht doch besonders hervortreten muessen. Aber nichts von dem! Wer kennt ein Privatgestuet mit gesuenderem Material und besseren Zuchtleistungen ? Man erkennt an Weedern auch wieder, dass gerade die Linien die sich am besten hielten, die gleich einer unversiegbaren Quelle immer gutes Material lieferten, stark auf sich selbst, auf ihre besten Bestandteile ingezogen sind."

Even verder een stukje van Prof. Von Nathusius over Dr. de Chapeaurouge die in die tijd veel onderzoek had gedaan naar stambomen, inteelt en succes:
Vertaald:
Zijn onderzoek m.b.t. stambomen toont aan dat ook in onze halfbloedfokkerijen beduidend meer successen zijn terug te voeren op verwandschapsteelt dan men vroeger vermoedde.
Men moet echter nooit vergeten welke gevolgen het zou hebben als men zonder meer verwandschapsteelt zou aanraden. Dan zou heel vaak niet het planmatig aan elkaar paren van aanverwante dieren in praktijk worden gebracht, met als doel de waardevolle eigenschappen van de voorvaderen te verzamelen, te behouden en te versterken, maar met veel plezier zouden vele fokkers hun merries paren aan aanverwante dieren omdat dat gewoon goedkoper en gemakkelijker is.

Wie heeft zonder meer lijnteelt gepromoot? In tegendeel hebben we altijd benadrukt, dat inteelt nooit uitgangspunt mag zijn bij het fokken, maar slechts een factor om het goede in de fokkerijen te behouden zoals exterieur, vorm, model alsmede kwaliteit,om op deze manier het uitgebalanceerde van de fokkerij, de concentratie op een bewezen model en de verbreding en consolidatie van een gelijkmatig goede kwaliteit te behouden.
Er is geen andere weg, goede bloedlijnen te behoeden voor versplintering dan ze door inteelt elke keer weer samen te brengen. Overal waar invloedrijke stammen en families ontstonden is dit gebeurd door inteelt. Het voortbestaan van een fokkerij is pas dan verzekerd, als er ingeteeld is op de stamdieren en als deze stamdieren herhaaldelijk voorkomen in de pedigree.

Het is toch vanzelfsprekend, dat minderwaardig fokmateriaal in een inteeltprogramma dat uit willekeur bestaat, steeds minderwaardiger moet worden.

Verder wordt aangehaald dat veel negatieve effecten die in een fokkerij optreden worden teruggevoerd op inteelt, terwijl dat niet terecht is. Vaak liggen andere oorzaken aan de basis van het probleem, zoals een verkeerde manier van houden of eenzijdig en ontoereikend voedsel.

“Es wird stets Gegner dieser Lehre geben. Das Klarste und Einfachste findet oft am allerschwierigsten Durchgang. Die einen oppponieren, weil sie zuechterisch zu wenig veranlagt sind, um alle faktoren der Inzuchtfrage in allen Einzelheiten zu studieren, selbst eingehende Ausarbeitungen und Studien zu machen. Es ist fuer viele bequemer, sich auf die alten Autoritaeten zu stuetzen und deren Irrtuemer den Neuerern als “unumstoessliche Wahrheiten” entgegenzuhalten. Die anderen opponieren aus einer Art verletzten Eitelkeit, weil es ihnen begreiflicherweise schwer faellt, Lehren, die sie ein Menschenalter hindurch vertreten und gelehrt haben, nun erschuettert und als irrtuemlichwiderlegt zu sehen.”Die opposition der Dritten ist harmloser. Es ist die gelegentliche Opposition der Vielbeschaeftigten, welche im vorbei auh auf diese Frage zu sprechen kommen und eine “Meinung”, kein festes Urteil, das sie gewonnen haben abgeben. Sie haben weder die alte Lehre und ihre einzelnen Bausteine von Grund aus gekannt, geprueft und ueberdacht, noch alles was die neue Lehre fuer sich anfuehren kann, durchgesehen und ueberlegt und selbst nach einer Erkenntnis auf Grund eigener Arbeit in dieser Materie gesucht.

Es kann , wie immer gesagt, in einzelnen Faellen auch berechtigte Bedenken gegen Inzucht geben. Material mit Schaeden verdringt auf die Dauer Inzucht oftmals nicht.
Schlechte Resultate in solchen Faellen sind aber niemals Beweise fuer die allgemeine Schaedlichkeit der Inzucht”

Laatst aangepast door Bucephalus op 25-09-03 22:47, in totaal 1 keer bewerkt

fokfanaat

Berichten: 20210
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-03 20:19

Anna42 schreef:
Ik heb dus wel het vriendelijke maar dringende verzoek aan de deelnemers om niet persoonlijk te worden, niet te katten op anderen en geen leugens te plaatsen.
Ik begrijp ook best dat het voor een aantal mensen niet meevalt om te moeten constateren dat de natuurlijke processen van fokken, harmonie, verhoudingen, genen, vererving en prestaties anders verloopt dan wij nietige mensen met onze systemen proberen zelf beter te doen dan de natuur ons in al zijn grootheid vooorhoudt.


Hallo, steek jij de hand maar eens in eigen boezem! Doe niet zo onschuldig, jij bent de enige hier die steeds op de persoon speelt!

fokfanaat

Berichten: 20210
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-03 20:22

Anna42 schreef:
Dit kan echter geen reden zijn om vervolgens dan een betere visie met een onderbouwde logica en een jarenlange praktische kennis van ervaren en deskundige landstallmeisters af te doen als van nul en generlei waarde of als achterhaald en ouderwets.
Wie daar niets van wil weten, Onthou je dan van de discussie.


Pardon, als je kritische vragen stelt ben je niet welkom????

thoroughbred

Berichten: 449
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: heerlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-03 21:23

anna42 schreef:
Men gaf hier liever de voorkeur aan hoekatrolverervende hengsten van de KWPN bobo's en de ongecontroleerde inzet van Engelse Volbloeds om de NDR kas te spekken dan het fokken van een goed, betrouwbaar en gezond sportpaard


Wat bedoel je met ongeconroleerd?
En wat heeft het NDR ermee te maken? Een volbloed hengst wordt toch goedgekeurd door bv het kwpn...daar gaan ze het NDR toch niet voor betalen. De hengst heeft toch nog altijd een eigenaar die t geld voor de dekkingen krijgt.

Ik vind dit toch een wel gewaagde uitspraak...zullen ze blij mee zijn bij 't NDR....

Anna42
Berichten: 2001
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-03 21:51

Samsam"]
[quote="Anna42 schreef:
Dit kan echter geen reden zijn om vervolgens dan een betere visie met een onderbouwde logica en een jarenlange praktische kennis van ervaren en deskundige landstallmeisters af te doen als van nul en generlei waarde of als achterhaald en ouderwets.
Wie daar niets van wil weten, Onthou je dan van de discussie.


Pardon, als je kritische vragen stelt ben je niet welkom????
[/quote]

Zeer welkom

ART_UMA

Berichten: 2112
Geregistreerd: 20-09-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-03 21:53

Ik ben nieuw op het terrein van fokken en al helemaal van lijnenteelt. Als ik het goed heb wordt met lijnenteelt bedoeld het samenvoegen van een of meer gemeenschappelijke voorouders, niet eerder dan de vierde generatie.
Eerder heet dan inteelt? Over inteelt lees ik niet zo veel goeds, daar schijnen behoorlijke risico’s op gebreken aan te zitten. Klopt dit??

De vraag voor mij is eigenlijk heel praktisch: welke voorouders zijn dan die “super voorouders” welke je graag meerdere malen in de pedigree terug wilt fokken? En welke echt niet?

Momenteel probeer ik eigenlijk alleen hengsten te selecteren op de punten welke ik in mijn paard graag wil verbeteren. Als ik de stamboom van een dergelijke “hypomating” dan bekijk valt mij op dat lijnenteelt met de meeste duitse hengsten met mijn KWPN merrie uitkomt bij volbloeden (zoals Nearco, Ticino, Furioso) en voor de KWPN hengsten (Eros, Amor en Linvasion).

Er blijken nauwelijks merries te zijn welke gemeenschappelijk voorkomen (alleen heel ver weg en dan ook nog niet in een directe lijn), zijn er eigenschappen bekend welke specifiek via de moeders worden overgedragen?

Is voor een kleine hobby fokker met een kudde bestaande uit 1 merrie lijnenteelt niet een beetje moeilijk na te streven? Het lijkt toch een beetje een statistische aangelegenheid waar een strenge selectie de doorslag geeft.

Anna42
Berichten: 2001
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-03 22:03

thoroughbred"]
[quote="anna42 schreef:
Men gaf hier liever de voorkeur aan hoekatrolverervende hengsten van de KWPN bobo's en de ongecontroleerde inzet van Engelse Volbloeds om de NDR kas te spekken dan het fokken van een goed, betrouwbaar en gezond sportpaard


Wat bedoel je met ongeconroleerd?
En wat heeft het NDR ermee te maken? Een volbloed hengst wordt toch goedgekeurd door bv het kwpn...daar gaan ze het NDR toch niet voor betalen. De hengst heeft toch nog altijd een eigenaar die t geld voor de dekkingen krijgt.

Ik vind dit toch een wel gewaagde uitspraak...zullen ze blij mee zijn bij 't NDR....
[/quote]

Dit is een oud probleem uit het verleden. De voorzitter van de hengstenjury was ook voorzitter van de NDR en had dus twee petten op. Het NDR was toen ook al een noodlijdende organisatie en met de Volbloedfokkerij was het droevig gesteld. Met het goedkeuren van Volbloedhengsten werd een enorm aantal Volbloeds naar Nederland gehaald en vervolgens bij goedkeurig ging er een deel van de afdracht naar de NDR.
Inzet van Arabische Volbloeds werd gezien als concurrentie omdat die afdracht niet ten goede kwam aan de NDR-kas. Derhalve werd Arabisch bloed als negatief bestempeld voor de warmbloedfokkerij en werd er volkomen ten onrechte een jarenlange hetze tegen het Arabisch bloed gevoerd. Verder wil ik hier niet meer op ingaan. Aangezien dit beleid inmiddels achterhaald is en aan dit topic niets bijdraagt.

thoroughbred

Berichten: 449
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: heerlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-03 22:37

hmz...raar dat ze al die arabische paarden als concurrentie zien/zagen...er lopen ik weet niet hoeveel arabische paarden (zeer veel hengsten) in koersen...wat de laatste tijd alleen maar meer wordt.
Dan zouden ze hun eigen ruiten toch ingooien..

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-03 22:39

Er staat dat het beleid achterhaald is, dus ze zullen dat nu wel aangepast hebben.

Anna42
Berichten: 2001
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-03 22:50

Samsam"]
[quote="Anna42 schreef:
Ik heb dus wel het vriendelijke maar dringende verzoek aan de deelnemers om niet persoonlijk te worden, niet te katten op anderen en geen leugens te plaatsen.
Ik begrijp ook best dat het voor een aantal mensen niet meevalt om te moeten constateren dat de natuurlijke processen van fokken, harmonie, verhoudingen, genen, vererving en prestaties anders verloopt dan wij nietige mensen met onze systemen proberen zelf beter te doen dan de natuur ons in al zijn grootheid vooorhoudt.


Hallo, steek jij de hand maar eens in eigen boezem! Doe niet zo onschuldig, jij bent de enige hier die steeds op de persoon speelt!
[/quote]

Als dat zo is overgekomen, dan is dat zeker mijn bedoeling niet en daarvoor mijn welgemeende excuses

fokfanaat

Berichten: 20210
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-03 22:52

Anna42"]
Omdat te realiseren, heb je in de eerste plaats goede Arabische of Shagyahengsten nodig. Ten tweede moet je een fokbeleid hebben dat de inbreng van dit bloed toestaat.
[/quote]
.


Anders begin je toch zelf een stamboek? Schijnheilig

Waarom dan niet een goede Shagyamerrie en dan met kwpn hengsten met aansluiting een lijn opzetten?

Ik snap gewoon niet, als je zo fel tegen engels-volbloed bent, waarom dan die combinatie zo expliciet opzoeken


[quote="Anna42"]
Het wellicht op een hand te tellen aantal warmbloedmerries dat door een Arabische of Shagyahengst is gedekt, kan toch op geen enkele manier redelijk vergeleken worden met een populatie van 10.000 veulens of meer per jaar..
[/quote]


Als deze echt een verschil maken en veel beter presteren dat komen ze toch echt wel duidelijk bovendrijven.

En hengsten als:

Dosator ox geb. 08-03-1985 Eigen prestatie: M-dressuur, L-springen & L-SGW

Gomel ox geb. 20-04-1984 Eigen prestatie: ZZ-dressuur

Heroij ox geb. 01-02-1987 Eigen prestatie: Z-dressuur

Krimh ox geb. 18-08-1986 Eigen prestatie: Z-dressuur, Z-springen & Z-SGW

Deze hebben toch al wel redelijk wat merries gedekt in al die jaren?


[quote="Anna42 schreef:

Die merriesstammen hebben prompt weer een prestatiestam geleverd t.w. die van Assad ox, Kebir II ox en de favoriete prestatiemerrie Rianne van Miss Hiss van Little Star ox. 100% dus.. Met de genetische aantekening dat de bovengenoemde Arabische Volbloeds zegge en schrijve een (1) merrie hebben gedekt en uit die ene merrie een prestatiestam leverden. .



Ik begrijp het niet helemaal: Uit dekkingen van deze drie hengsten is alleen Katinka geboren? Hoe zijn de eigen sportprestaties van deze merrie?

Anna42
Berichten: 2001
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-03 22:55

thoroughbred schreef:
hmz...raar dat ze al die arabische paarden als concurrentie zien/zagen...er lopen ik weet niet hoeveel arabische paarden (zeer veel hengsten) in koersen...wat de laatste tijd alleen maar meer wordt.
Dan zouden ze hun eigen ruiten toch ingooien..


In die tijd mochten de Arabische Volbloeds zelfs geen koersen lopen. Zoals ik al gezegd heb die tijd is gelukkig achterhaald en heeft het geen zin om die situatie in dit topic verder uit te diepen.

ThePast03
Berichten: 49845
Geregistreerd: 01-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-03 23:04

Anna42"]
Ik heb dus wel het vriendelijke maar dringende verzoek aan de deelnemers om niet persoonlijk te worden, niet te katten op anderen en geen leugens te plaatsen.
[/quote]

Wil je dan ook ophouden met leugens over mij te plaatsen?
Ik kon in het vorige topic niet meer reageren omdat het al op slot staan maar onderstaande woorden heb je zelf verzonnen.
Ik heb dit nooit beweerd en zal dat ook nooit beweren. Ik sta nog voor 100% achter al mijn uitspraken. Heb alleen geen zin in een welles nietes spelletje op de manier zoals jij het speelt.

[quote="Anna42"]
Pluck heeft zelf geconstateerd dat dit uit de duim gezogen beschuldigingen waren die op geen enkele hard te maken zijn. Pluck heeft er terecht van afgezien om deze leugens nog verder te ventileren.
[/quote]

In hetzelfde gesloten topic begin je nota bene weer met het afkraken van andere stamboeken. Voor jouw gemoedsrust hier een quote:

[quote="Anna42 schreef:
Men gaf hier liever de voorkeur aan hoekatrolverervende hengsten van de KWPN .


Was jij het niet die het had over laster? Kan je bovenstaande uitlating bewijzen? Zo niet dan ben jij dus degene die zich schuldig maakt aan laster!

Voor de andere bewijzen waar je om vroeg zal ik dezelfde strategie gebruiken als die jij altijd gebruikt.
Ga eens zoeken! In het (ook al gesloten) topic over Krack C vind je ook wel wat uitspraken terug van jezelf waar je hengsten afkraakt.
Vwb de clinic zou ik zeggen kijk ook eens op andere topics.

Veel plezier gewenst.

Anna42
Berichten: 2001
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-03 23:09

Samsam"]
[quote="Anna42"]
Omdat te realiseren, heb je in de eerste plaats goede Arabische of Shagyahengsten nodig. Ten tweede moet je een fokbeleid hebben dat de inbreng van dit bloed toestaat.
[/quote]
.


Anders begin je toch zelf een stamboek? Schijnheilig

Waarom dan niet een goede Shagyamerrie en dan met kwpn hengsten met aansluiting een lijn opzetten?

Ik snap gewoon niet, als je zo fel tegen engels-volbloed bent, waarom dan die combinatie zo expliciet opzoeken


[quote="Anna42"]
Het wellicht op een hand te tellen aantal warmbloedmerries dat door een Arabische of Shagyahengst is gedekt, kan toch op geen enkele manier redelijk vergeleken worden met een populatie van 10.000 veulens of meer per jaar..
[/quote]


Als deze echt een verschil maken en veel beter presteren dat komen ze toch echt wel duidelijk bovendrijven.

En hengsten als:

Dosator ox geb. 08-03-1985 Eigen prestatie: M-dressuur, L-springen & L-SGW

Gomel ox geb. 20-04-1984 Eigen prestatie: ZZ-dressuur

Heroij ox geb. 01-02-1987 Eigen prestatie: Z-dressuur

Krimh ox geb. 18-08-1986 Eigen prestatie: Z-dressuur, Z-springen & Z-SGW

Deze hebben toch al wel redelijk wat merries gedekt in al die jaren?


[quote="Anna42 schreef:

Die merriesstammen hebben prompt weer een prestatiestam geleverd t.w. die van Assad ox, Kebir II ox en de favoriete prestatiemerrie Rianne van Miss Hiss van Little Star ox. 100% dus.. Met de genetische aantekening dat de bovengenoemde Arabische Volbloeds zegge en schrijve een (1) merrie hebben gedekt en uit die ene merrie een prestatiestam leverden. .



Ik begrijp het niet helemaal: Uit dekkingen van deze drie hengsten is alleen Katinka geboren? Hoe zijn de eigen sportprestaties van deze merrie?
[/quote]


Binnen het EASP worden die combinaties ook toegepast van: Warmbloedhengst x Shagyamerrie en uiteraard ook omgekeerd.

Ik ben niet fel tegen Engels Volbloed als renpaard. Integendeel ik vind het EV een fantastisch renpaard, maar slechts in heel uitzonderlijke gevallen gebruikt kan worden voor de warmbloedfokkerij. Dr. Bilke gebruikte de volgende formule.
Op een zeer klassieke warmbloedmerrie 1x keer Arabisch Volbloed of Shagya, op dat produkt 1x keer Engels Volbloed (steeplechaser) en met die halfbloedhengst die het dragend skelet heeft en uitzonderlijke eigenschappen als hengst presenteert doorfokken. Dus dan verder met door en door gefokte halfbloeds. Van tijd tot tijd heb dan je alleen af en toe nieuwe toevoer van het Shagya/Arabisch bloed nodig om het ras/type blijvend ausdauer, temperament, hardheid en levensduur te geven.

Bij welk stamboek zouden deze Arabische Volbloedhengsten dan gedekt moeten hebben en waar zouden die veulens geregistreerd worden? Deze hengsten hebben praktisch geen enkele warmbloedmerrie gedekt.

Assad ox heeft een warmbloedmerrie gedekt en deze merrie werd de prestatiemerrie Sheila 27 Bv. Overigens waren Sheila en haar dochter een van de eerste prestatiemerries bij het WPN. Uit deze stam komen ook de hengsten Triton en Zadok.
Kebir II ox heeft een warmbloedmerrie gedekt en deze merrie werd Naomie 15642
Little Star ox heeft een warmbloedmerrie gedekt Katincka en daaruit kwam de prestatiemerrie Rianne. Katincka noch Rianne hebben zelf niet in de sport gelopen hun kinderen des te meer.
Laatst bijgewerkt door Anna42 op 26-09-03 23:27, in het totaal 1 keer bewerkt

fokfanaat

Berichten: 20210
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-03 23:19

Anna42 schreef:

Ik ben niet fel tegen Engels Volbloed als renpaard, maar slechts in heel uitzonderlijke gevallen gebruikt kan worden voor de warmbloedfokkerij.


Hoe kun je dat nu zeggen, als je naar onderstaande rijtje kijkt:

Bv. Candy surprice 25% engels volbloed
Havinia 37,50 % engels volbloed
Gladstone 25 % engels volbloed
Ramzes 50 % engels volbloed

fokfanaat

Berichten: 20210
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-03 23:20

Samsam"]


[quote="Anna42"]
Het wellicht op een hand te tellen aantal warmbloedmerries dat door een Arabische of Shagyahengst is gedekt, kan toch op geen enkele manier redelijk vergeleken worden met een populatie van 10.000 veulens of meer per jaar..
[/quote]


Als deze echt een verschil maken en veel beter presteren dat komen ze toch echt wel duidelijk bovendrijven.

En hengsten als:

Dosator ox geb. 08-03-1985 Eigen prestatie: M-dressuur, L-springen & L-SGW

Gomel ox geb. 20-04-1984 Eigen prestatie: ZZ-dressuur

Heroij ox geb. 01-02-1987 Eigen prestatie: Z-dressuur

Krimh ox geb. 18-08-1986 Eigen prestatie: Z-dressuur, Z-springen & Z-SGW

Deze hebben toch al wel redelijk wat merries gedekt in al die jaren?


[quote="Anna42 schreef:

Die merriesstammen hebben prompt weer een prestatiestam geleverd t.w. die van Assad ox, Kebir II ox en de favoriete prestatiemerrie Rianne van Miss Hiss van Little Star ox. 100% dus.. Met de genetische aantekening dat de bovengenoemde Arabische Volbloeds zegge en schrijve een (1) merrie hebben gedekt en uit die ene merrie een prestatiestam leverden. .



Ik begrijp het niet helemaal: Uit dekkingen van deze drie hengsten is alleen Katinka geboren? Hoe zijn de eigen sportprestaties van deze merrie?
[/quote]

Kun je hier ook nog een antwoord op geven?

mayrom
Berichten: 220
Geregistreerd: 29-07-03
Woonplaats: nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-03 23:29

Beste mensen, laten we nu toch een op houden met deze kleuterklas. Ik denk dat we ons bezig moeten houden met het onderwerp van dit topic en dat is bloedlijnen skelet en oorsprong. en hou nu toch eens op met elkaar zo persoonlijk aan te spreken en dan heb ik het ook over hengsten afkraken.Ga nu weer gezond discussie voeren over dit intresante onderwerp.veel succes.

MissHIS

Berichten: 4220
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-03 23:31

Bedoel je de Little Star ox-dochter Katincka? Die is namelijk alleen voor de fokkerij gebruikt, en heeft dus niets gedaan in de sport. Ze bracht Paljas (Surprise v, Amor, internationaal springen onder Jan Tops) en Rianne (v. Amor, zie http://www.horses.nl/site/appl/spotligh ... euws_id=39)

Anna42
Berichten: 2001
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-03 23:39

ThePast03"]
[quote="Anna42"]Ik heb dus wel het vriendelijke maar dringende verzoek aan de deelnemers om niet persoonlijk te worden, niet te katten op anderen en geen leugens te plaatsen.
[/quote]

Wil je dan ook ophouden met leugens over mij te plaatsen?
Ik kon in het vorige topic niet meer reageren omdat het al op slot staan maar onderstaande woorden heb je zelf verzonnen.
Ik heb dit nooit beweerd en zal dat ook nooit beweren. Ik sta nog voor 100% achter al mijn uitspraken. Heb alleen geen zin in een welles nietes spelletje op de manier zoals jij het speelt.

[quote="Anna42"]
Pluck heeft zelf geconstateerd dat dit uit de duim gezogen beschuldigingen waren die op geen enkele hard te maken zijn. Pluck heeft er terecht van afgezien om deze leugens nog verder te ventileren.
[/quote]

In hetzelfde gesloten topic begin je nota bene weer met het afkraken van andere stamboeken. Voor jouw gemoedsrust hier een quote:

[quote="Anna42 schreef:
Men gaf hier liever de voorkeur aan hoekatrolverervende hengsten van de KWPN .


Was jij het niet die het had over laster? Kan je bovenstaande uitlating bewijzen? Zo niet dan ben jij dus degene die zich schuldig maakt aan laster!

Voor de andere bewijzen waar je om vroeg zal ik dezelfde strategie gebruiken als die jij altijd gebruikt.
Ga eens zoeken! In het (ook al gesloten) topic over Krack C vind je ook wel wat uitspraken terug van jezelf waar je hengsten afkraakt.
Vwb de clinic zou ik zeggen kijk ook eens op andere topics.

Veel plezier gewenst.
[/quote]

Dat is nu wel duidelijk Pluck wat jij wel of niet hard hebt gemaakt. We gaan nu toch echt met plezier verder met dit topic.

Een historisch feit aanhalen, heeft niets met stamboeken afkraken te maken maar is niets anders dan het signaleren van historische feiten. Als dit feit niet klopt, stel ik je graag in de gelegenheid om het tegendeel aan te dragen.

ThePast03
Berichten: 49845
Geregistreerd: 01-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-03 23:44

Anna42 schreef:

Een historisch feit aanhalen, heeft niets met stamboeken afkraken te maken maar is niets anders dan het signaleren van historische feiten. Als dit feit niet klopt, stel ik je graag in de gelegenheid om het tegendeel aan te dragen.


Ik dacht ook dat we normaal verder zouden kunnen gaan maar jij moest zelf weer beginnen door mijn woorden te verdraaien.
Jammer genoeg kan jij het dus zelf niet aan om ontopic te blijven.

En nu probeer je weer de zaak om te draaien om zelf je beschuldigingen maar niet hard te hoeven maken.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-03 00:18

eh even een vraagje tussendoor voor de fok-leek...
Zoals sommigen van jullie weten heb ik een inteeltveulentje: Wizkid. Mijn merrie is per ongeluk gedekt door haar oudste veulen.

Begrijp ik uit jullie verhaal goed dat Wizkid een product is van Inteelt en Lijnenteelt?

Immers: B'elanna is Vasco x Ecrasiet x Amor... Das Lijnenteelt heb ik begrepen met Amor in de familie. En Wiz is dus van Lanna en Lanna's zoon (Wolfgang x Vasco x Ecrasiet)???

PS.. Het is een heel aardig veulen geworden gelukkig. Geen extra beentjes...Alles zit erop en eraan Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-03 02:12

Ik begrijp nog steeds de aversie tegen de volbloed niet, maar dat zal dan wel aan mij leggen. Als iemand mij dat kort en bondig nog eens uit kan leggen?

Ik ben een domme ruiter dus ik ga af op mijn gevoel. Ik heb gisteren op een Prince Thatch xx gezeten die een fabelachtig mechaniek had wat hier lendenmechanisme wordt genoemd. Vrijwel alle paarden die ik prettig te rijden vind/vond hadden een engels volbloed ergens in de eerste 4 generaties.

Juist de Trakehners, waarbij de invloed van de Arabisch volbloed nog veel sterker aanwezig/zichtbaar is, blijken in de praktijd vaak niet de makkelijkste paarden. Waar we er dus van uit gaan dat makkelijkheid in het bewerken bij een simpel denkend dier als een paard zeer sterk samenhangt met de fysieke geschiktheid voor wat er aan hem gevraagd wordt.

Uiteraard heeft ook de engels volbloed bepaalde eigenschappen die we liever niet terugzien in de rijpaardfokkerij, maar
1) dat geldt voor de Arabier net zo hard, en er is op te selecteren
2) in de praktijk blijkt dat je in het gebruik steeds die paarden met veel xx in de pedigree positief ziet terugkomen.

Ik kan er nog geen chocola van maken eerlijk gezegd...

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-03 08:26

Kunnen we gewoon ontopic blijven? het vorige topic is niet voor niets opslot gedaan.
Als je het niet eens bent vecht dat dan uit via PB en verziek niet weeer een topic

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-03 10:58

Nimber: waar slaat deze opmerking op?

MissHIS

Berichten: 4220
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-03 11:35