info gezocht over de hengst TOPAS

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Princess

Berichten: 3303
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Amsterdam

info gezocht over de hengst TOPAS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-03 12:46

ik zoek informatie en fotos van de hengst TOPAS ik meen dat het een franse hengst is, wie kan mij aan info helpen?

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-03 12:56

Oké, roept u maar!!

Topas is geen franse hengst. Het is een nakomeling van Marco Polo uit een Farn merrie. Topas is een bekende nazaat uit de Freiminka stam die overwegend goede springpaarden geeft, maar ook paarden geeft die in de dressuur aardig hun mannetje staan.

Ik heb zelf een merrie van Topas, die overigens wat meer van moederskant heeft qua uiterlijk en karakter.

Onderstaand gegevens die ik via MissHiss heb ontvangen over Topas uit het hengstenboek van het KWPN:


Topas 308 Stb
Rijpaardtype
Geboren: 27-06-1977
Kleur: Bruin
Stokmaat: 1.66 m
Pijpomvang: 21,5 cm

Verrichting 1980
Rijproef (x3) 5.8
Springen vrij (x4) 8
Springen ohz (x1) 7
Aangespannen (x1) 6.5
Terreinproef (x3) 6.5
Karakter (x3) 7
Trainingsrapport (x5) 7

Totaal: 138.4 punten
Plaatsing: 19e van 28 (18)

Fokker: Mevr. B. Boelstra-Fokkema, Vrouwenparochie

Marco Polo Pref x Viola Model Pref Prest van Farn Keur x Aminka Model van Camillus Pref x Freiminka Model Pref van Godin x Freiheit II van Rheinfürst

Verrichting Ermelo 1980
Bij aankomst rijke voedingstoestand. Tijdens onderzoek afgeslankt. Heeft gedurende het hele onderzoek af en toe verzet gepleegd. Bij werk wat hem aanstaat pakt hij goed aan maar wanneer het werk hem niet aanstaat verzet hij zich. Zoekt steeds aanleidingen om weg te kunnen vluchten en moet dikwijls tot de orde worden geroepen. Heeft kracht. Stap ruim voldoende met voldoende regelmaat. In draf stuwfase te lang en komt moeilijk tot dragen. Galop vaak gehaast. In galop worden goede momenten met minder goede afgewisseld. Bij springen onhandig. Matige voorbeentechniek. Begin onderzoek grote problemen met landing. Dat is later sterk verbeterd. Springt niet economisch. In terrein erg wisselvallig. Heeft veel moeite gekost om hem de eerste keer in het water te krijgen. Techniek op terreinhindernissen matig. Presteert aangespannen normaal. Ervaart werk als normaal. Voldoende bereidheid om te werken. Voldoende aanleg als dressuur- en terreinpaard, ruim voldoende aanleg als springpaard. Eerste week lastig op stal. Probeerde toen steeds uit de box te lopen zodra de deur open ging. Gedrag later zeer goed. Heeft een groot deel van het onderzoek meer haver dan brokjes gekregen omdat hij anders te vet zou zijn geworden. Begin onderzoek volle spronggewrichten en achter volle kogels. Kleine hoeven. Linksvoor hoef lager dan rechtvoor. Op 05-03 hoest hij.

Afstammelingen 1982 (veulens)
De van Topa getoonde veulens hebben een bevredigende ontwikkeling, hoewel enkele veulens iets royaler hadden kunnen zijn. Er was sprake van een uniforme collectie rijtypische, goed naar voren gebouwde, gesloten veulens. Het hoofd is correct van vorm, hard en droog. De hals heeft een goede lengte en bespiering. De bovenbouw is sterk en gesloten. De croupe (hoewel in enkele gevallen met even weinig lengte) is goed gespierd en de broekspier loopt mooi lang door. Het voorbeen is meermalen steil. Het achterbeen is goed gebouwd en gesteld. In het algemeen is het beenwerk hard. De stap is in doorsnee goed. In draf kunnen de veulens iets meer uit de schouder gaan en is het voorbeengebruik iets vlak. De achterbenen treden goed onder. De drafbeweging als zodanig is gemakkelijk en elastisch met een goed zweefmoment. Er zijn geen veterinaire opmerkingen.
Getoond: 10 veulens uit 33 dekkingen.

Competitie
1983/1984 Springen Cat. B -- 8 strafpunten

Afgekeurd september 1986
De afwijzing van deze hengst is gebaseerd op de informatie, zoals die wordt verzameld aan de hand van de stamboekformulieren. Geconstateerd is daarbij dat zijn kinderen zowel in stap als draf merendeels tekort schieten. De stand van het voorbeen laat te wensen over, bemerkingen gelden de stand van het achterbeen. De schoft is merendeels plat en de rug krijgt herhaaldelijk een bemerking mee. Tegenover vier 3e premies staan slechts één 2e en één 1e premie. De hengstenkeuringscommissie is van oordeel dat op grond van dergelijke informatie moet worden geconstateerd dat een zodanige hengst geen positieve bijdrage levert aan de vooruitgang van de fokkerij, een constatering die wordt gedaan op het moment dat de beoordeling van de nafok van deze hengst geschiedt op basis van de stamboekrapportage van zowel 3- als 4-jarige nakomelingen.

1991 weer goedgekeurd

De hengst heeft eerder de fokkerij gediend, maar is toen op basis van de keuringsresultaten van zijn kinderen niet gehandhaafd. De sportresultaten van zijn kinderen laten echter een heel ander beeld zien. Met name de spring-indexcijfers van Topas (maar liefst 105, waarmee hij na Nimmerdor, Exkurs xx en H. Almé Z op de 4e plaats komt!) geven een overtuigend beeld van zijn verervingskracht voor wat betreft het doorgeven van springaanleg. Dit gegevens en het feit dat Marco Polo-bloed niet royaal meer voorhanden is in onze fokkerij, heeft de hengstenkeuringscommissie doen besluiten de hengst opnieuw kansen te geven in de fokkerij.

Princess

Berichten: 3303
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-03 13:30

bedankt!
iemand nog fotos van deze hengst??!!

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-03 13:41

Ik heb foto's, zal straks proberen ze te plaatsen, moet even werken tussendoor, lastig hoor... grrr...

mobick

Berichten: 3263
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Maartensdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-03 16:10

Volgens mij had Romkabouter een afstammeling van Tobas.

Princess

Berichten: 3303
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-03 16:33

niet Tobas maar TOPAS!

mobick

Berichten: 3263
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Maartensdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 08:51

EXCUSES TIK FOUTJE..... POTAS

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 10:10

zijn volgens mij hele goede springers, die nakomelingen van Topas. Ik ken een topas merrie. Niet de gemakkelijkste in de omgang maar wel ontzettend goed kunnen bewegen.