Genetica: Hoeveel kans op welke kleur veulens

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
AniekR

Berichten: 10636
Geregistreerd: 21-09-02
Woonplaats: In de beste binnenstad van Nederland!

Genetica: Hoeveel kans op welke kleur veulens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-03 09:52

Heey
Even een klein beetje genetica, ik probeer er al tijden uit te komen, maar zodra je met een schimmel factor komt, snap ik er helemaal niks meer van Haha!:D
Onze merrie, Kraneveld's Usance, is een vos,
(v. Wester Aikema's Nando is bruin
m. Kraneveld's Orlandie is vos
vm. Vita Nova's Celesto is weer bruin)
is gedekt door de schimmelkleurige B-hengst Wolling's Dino.
zijn vader is Lindehoeve's Alexander en zijn moeder is Wolling's Digalon Merch (van Downland Fleet Foot) maar van Dino's kant weet ik de kleuren niet.
Heeft iemand enig idee wat voor kleur veulen we kunnen verwachten en hoeveel kans daarop is??

-x-ies Aniek

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-03 10:54

Wat is de ECHTE kleur van de vader? (met welke kleur is ie geboren?)
Da's eigenlijk de enige belangrijke factor.
Grootouders zijn niet interessant.

petraaken

Berichten: 44204
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-03 12:05

Ik dacht dat voorouders ook belangrijk zijn in bepalen van de kleurgenen. Elk paard draagt toch de kleurgenen van zijn voorouders mee?

Tenfold
Berichten: 1267
Geregistreerd: 04-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-03 12:52

Grootouders van de schimmelhengst zijn wel interessant. Als hij twee schimmel-ouders heeft, bestaat de kans dat hij homozygoot is voor schimmel en dan geeft hij 100 % schimmel nakomelingen.
Maar is dit niet het geval, dan zou de 'oorspronkelijke' kleur van de hengst wel handig zijn, anders kan het alle kanten op gaan.

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-03 13:06

De kleuren van de grootouders zijn niet belangrijk omdat kleur erfenis bij paarden rechtsstreeks van ouder op kind gaan.
Er zijn maar twee kleuren bij paarden : Zwart (EE) en vos (ee), alle andere zg 'kleuren' zijn 'modifiers' dwz mutaties van deze hoofd kleuren, schimmel is zo'n modifier.
Bruin is een zwart gekleurde paard met een Agouti genen (AA of Aa). Deze genen 'verdrijft' het zwarte kleur naar de uiteinde, bijv. manen, staart en benen. Deze genen 'toont' alleen op zwart paarden, een vos kan de genen dragen maar toont deze niet.

De merrie is vos = heeft twee vosse genen ( e e ) en geeft dus een hiervan door aan het veulen. Daar haar vader en moeders vader 'bruin' waren is er een goede kans dat zij ook de Agouti genen draagt (AA of Aa).
Dus moeder is eeAA of eeAa of eeaa.

De vader is een schimmel maar wij weten niet welke geboorte kleur hij had. Zijn geboorte kleur moet je weten voordat je verder kan puzzelen. Normaal staat zijn fokker op de stamboekpapieren en die weet wel welke kleur die had of de kleur van zijn moeder. Zijn vader moet in inder geval een bruin of een vos zijn geweest omdat die een vos gekleurde veulen heeft gegeven.

Nemen wij aan dat hij bruin was bij geboorte : EeAA of EeAa
Veulen kleuren:
EeAA = bruin,
EeAa = bruin,
Eeaa = zwart/zwartbruin gekleurd
eeAa, eeAA, eeaa = vos
dit zijn de zg "basis" kleuren, als veulen ook nog de schimmel gene mee krijgt dan kan het een van bovengenoemde + schimmel zijn.

Als vader vos was bij geboorte : eeAA of eeAa of eeaa dan is veulen ALTIJD een vos of vos+schimmel.

Hoop dit helpt.

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-03 14:41

Zwartbruin is dus Eeaa? Boeiend, weet ik ook al weer dan
Hoe "coderen" ze een bonte? Ik heb een drie-kleur bonte donkerbruin/wit/zwarte voorpluk.

vanity

Berichten: 3259
Geregistreerd: 25-02-03
Woonplaats: Herentals (BE)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-03 17:04

wat zijn de kleurkansen als ik een zwart merrietje laat dekken (echt helemaal zwart, zonder aftekeningen)? Wil graag een veulen met een speciaal kleurtje (zéker geen vos of bruin), welke kleur hengst kan ik dan best nemen?

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-03 17:21

Cremelo heeft altijd een verdunningsfactor, op ZWART/ZWART krijg je Smokey black als ik goed zit, en als ze ZWART/BRUIN is (verborgen bruin) kan je valk krijgen. Ik hoop dat ik het lesje goed geleerd heb Haha!

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-03 17:42

Sonjabelgium: Zwartbruin is een kleur tint van zwart. Het is altijd aa (= geen Agouti gene aanwezig) maar kan EE of Ee zijn voor zwart/zwartbruin. Dus EEaa of Eeaa.

Ik ben niet zo op de hoogte van Paint/Pinto codering maar wil het proberen. Zal het ook vanavond opzoeken (uitpuzzelen) en een PB sturen. Wat ik weet:
- omdat 'bruin' er is, heb je Agouti, dus AA of Aa
- en zwart gene = E ; weet je de kleur van zijn ouders? heb dit nodig voor de tweede 'e'tje.
- de wit is een modifier, een patroon. Weet je welke patroon, Tobicano, Overa? Deze hebben hun eigen codering!
Tot nu toe Ee AA + patroon of Ee Aa + patroon.
Zal de rest nog doorsturen.

Vanity: Als je zeker bent dat je merrie homozygoot is voor zwart, dwz een zwart gene van vader en een zwart gene van moeder heeft geerfd, dan moet je al naar een bonte hengst gaan voor een speciaal kleurtje.
Andere mogelijkheden zijn, naar
- een cremello hengst om een smokey black te krijgen,
- een buckskin (= zwart+agouti+creme) hengst en dan hopen dat hij agouti+creme doorgeeft voor een buckskin veulen, hier wel een kans op bruin (zwart+agouti).

"Are we having fun yet ?" Verward Haha!

vanity

Berichten: 3259
Geregistreerd: 25-02-03
Woonplaats: Herentals (BE)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-03 17:59

hihi, bedankt, vroeg het me even af!

AniekR

Berichten: 10636
Geregistreerd: 21-09-02
Woonplaats: In de beste binnenstad van Nederland!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-03 20:23

CGJ12 schreef:
Wat is de ECHTE kleur van de vader? (met welke kleur is ie geboren?)
Da's eigenlijk de enige belangrijke factor.
Grootouders zijn niet interessant.


Ik denk dat hij zwart of bruin is geboren, maar ik weet verder bijna niks van die hengst en heb hem alleen gezoem dat hij al "verschimmelde" maar ik denk wel dat hij zwart of bruin was Haha!:D

AniekR

Berichten: 10636
Geregistreerd: 21-09-02
Woonplaats: In de beste binnenstad van Nederland!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-03 20:29

Ohja, nog een ding (ik weet niet of het van pas komt) hij is niet homozygoot schimmel, want de hengstenhouder heeft vaak genoeg gezegt dat er wel allemaal kleuren pony's uit zijn gekomen, zwart, vos, bruin en ook schimmel

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-03 11:16

Peterina schreef:
Sonjabelgium: Zwartbruin is een kleur tint van zwart. Het is altijd aa (= geen Agouti gene aanwezig) maar kan EE of Ee zijn voor zwart/zwartbruin. Dus EEaa of Eeaa.

Ik ben niet zo op de hoogte van Paint/Pinto codering maar wil het proberen. Zal het ook vanavond opzoeken (uitpuzzelen) en een PB sturen. Wat ik weet:
- omdat 'bruin' er is, heb je Agouti, dus AA of Aa
- en zwart gene = E ; weet je de kleur van zijn ouders? heb dit nodig voor de tweede 'e'tje.
- de wit is een modifier, een patroon. Weet je welke patroon, Tobicano, Overa? Deze hebben hun eigen codering!
Tot nu toe Ee AA + patroon of Ee Aa + patroon.
Zal de rest nog doorsturen.

"Are we having fun yet ?" Verward Haha!


Z'n moeder is ook een bruin bonte, z'n vader is de heilige geest Schijnheilig . Wat is het verschil tussen overo en tobiano? Denk dat bij de ene de platen over de ruggegraat doorlopen en bij de andere niet, maar ben het niet zeker. Clown Kan anders een foto mailen hoor Cheese! pv085@pandora.be

Wat m'n merrie betreft, uiterlijk lijkt die op zwart/bruin, maar haar moeder had het agoutigen zeker, die was donkerbruin met zwarte manen. Vader zoals vaker onbekend Knipoog

AniekR

Berichten: 10636
Geregistreerd: 21-09-02
Woonplaats: In de beste binnenstad van Nederland!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-03 15:55

Oke, ik snap het grotendeels, ik heb een klein fototje van de hengst gevonden en daarop zou je denken dat hij zwart is geweest, maar voor het zelfde geld is hij wel bruin geboren
Afbeelding

En verder had ik nog wat vraagjes over erfelijkheid:
- Roan is toch een soort van schimmel en vererft toch het zelfde??
- en hoe werkt het dan met de kleuren als Sabino
- en hoe doe je het met de verdunningsfactor

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-03 11:16

Roan is stekelharig ... die weet ik Knipoog

Tenfold
Berichten: 1267
Geregistreerd: 04-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-03 15:49

Toch zijn grootouders van belang. Ten eerste om zoals gezegd te bezien of de hengst homozygoot zou kunnen zijn. Dat beinvloed immers de kans op een schimmel. Is hij niet homozygoot dan kan de kleur van de ouders van de hengst een goede indicatie zijn van de mogelijke basiskleuren die de schimmelhengst zou kunnen hebben. Als een van zijn ouders een palomino is, dan bestaat er een kans op bijv. een palomino veulen (als deze verdunningsfactor ook bij de hengst aanwezig is, wat niet zichtbaar is door zijn schimmelkleur). Verdunningsfactoren zijn in bovenstaande verhalen nog niet naar voren gekomen, maar zijn niet uit te sluiten. Ik ken de betreffende hengst en de kleur van zijn ouders echter niet.

De aanwezigheid van tobiano wordt bepaald door 1 gen. Overo echter is wat onduidelijker. Het is niet helemaal zeker hoe dit vererft volgens de geleerden. Er wordt soms vanuit gegaan dat ook dit door 1 gen bepaald wordt, maar hier zijn twijfels over. Wel is aangetoond dat het in combinatie met bepaalde andere genen (o.a. een bepaald eiwit) vererft. Bovendien kunnen beide patronen ook in combinatie met elkaar voorkomen. En er zijn drie soorten overo (o.a. sabino), om het nog eens ingewikkelder te maken.

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-03 13:15

Roan is een hele aparte gene dan de schimmel genen. Paard is 'beschimmeld' op zijn lijf maar meestal blijft zijn hoofd, staart en heel vaak zijn benen een 'solid' (geheel) gekleurd. De roaning kan over het hele lijf zijn (excl. hoofd) of gewoon een paar witte 'steek' haren in de lies. Dit is ook een van de reden dat vroeger men zei dat schimmel niet noodzakelijk rechtsstreeks geerfd werd: met had bijv. 2 vossen en die gaven een schimmel veulen, wat men niet wist (of wou inzien) was dat een van de vosse een zg 'stekelharig' was (of ze zagen de paartjes niet zitten?). De roan gene is een dominant gene, dwz als het aanwezig is dan 'toont' het. Roan EN schimmel genen kunnen beiden aanwezig zijn en beiden geerfd worden.

Sabino is , of liever wordt gezien als, een aparte 'patroon' dan Overo. Deze kan heel duidelijk zichtbaar zijn of zelfs 'onzichtbaar' zijn, zg minimal Sabino (met bijv. een kleine witte vlekje op zijn buik) of maximum Sabino (bijna geheel wit gekleurd paard, zie site voor meer info hierover). Een goede site hierover is www.sabinohorseregistry.com.

Verdunnings factor: dit is alweer een aparte dominant gene, dwz bij aanwezigheid dan toont het, de gene veroorzaakt palomino's bij vos, valk/buckskin bij bruin, en smokey black bij zwart.
Dus je zou een palomino, of of, kunnen hebben maar als de schimmel gene ook geerfd is dan is deze dominant over de 'basis' kleuren, bijvoorbeeld je hebt een palomino veulen die op leeftijd schimmel kan worden = vos + vos + verdunningfactor (D) + schimmel (G).

De rede dat ik dacht dat de hengst een bruin base kleur had was omdat zijn vader ook bruine en vosse veulens heeft gegeven (dus zijn de vos en agouti genen aanwezig) en het feit dat echt zwart nogal zeldzaam is bij welshen.
Het zou interessant zijn als er te achter halen was of de hengst een vos veulen ooit heeft gegeven. Dan weet je dat hij een vos gene draagt. Als hij NOOIT een vos veulen heeft gegeven maar zwart of bruin veulens, zelfs op vosse merries, dan weet je dat hij homozygoot is voor zwart.

Tenfold
Berichten: 1267
Geregistreerd: 04-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-03 17:15

Bij de American Paint Horse Association (dat is waar ik vanuit ga) wordt sabino gezien als 1 van de 3 vormen van overo (frame, sabino en splashed white). Maar ik kan me voorstellen dat er bij verschillende stamboeken verschillend over wordt gedacht. Sabino schijnt in Zuid Amerika ook 'overo' genoemd te worden. Sabino schijnt geen lethal white te veroorzaken.