F1-produkt

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

F1-produkt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-03 22:39

Soms hoor je deze 'kreet' wel eens...
Een F1-produkt.

Gebruikt in verschillende situaties, slaande op verschillende paarden.
Laat ik het maar toegeven, ik heb echt totaal geen idee wat er met 'F1-produkten' bedoeld wordt...

Is er iemand die het uit wil leggen?

whinny
Berichten: 45
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-03 22:50

Een f1 produkt is een volbloed x gelderspaard.Ze noemen het ook wel een ouderwets type paard want tegenwoordig moeten de paarden langere rijpaard lijnen op hun papier hebben, willen ze interresant zijn.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-03 23:00

Of een volbloed x groninger, of een Trakehner x groninger, oftewel een bloedpaard gekruist met een landbouwpaard.

Vora

Berichten: 810
Geregistreerd: 09-11-01
Woonplaats: Hoogezand

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-03 23:45

Zo'n paard heb ik dus op stal. Of toch niet?
Ik heb een merrie staan die ik voor iemand anders rij.
Zij is een Zichem x Darling Boyxx is dit ook een F1 product?

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-03 00:06

Ha ha een omgekeerde F1, maar nee Zichem had al rijpaardenbloed via Gondelier

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-03 08:41

wij hebben er nog steeds eentje, onze Trammelant. Odd Job xx * Odin van Wittenstein.

Overigens komt dit uit de genetica, F1 is de eerste generatie van een ouderpaar. Details weet ik niet meer precies, zal eens wat gaan googelen Haha!

eerste quote
Citaat:
Men vertrekt van 2 uitstekende en VERSCHILLENDE ouderplanten. Die worden gedurende enkele jaren apart verder gekweekt via zelfbestuiving. De door inteelt gedegenereerde ouderplanten worden met elkaar gekruist.

De eerste generatie na kruising worden F1-hybriden genoemd (de 2e generatie F2-hybriden).
Dit verschilt bij de gewone of zaadvaste rassen, waarbij men door selectie tot een soort komt die al haar eigenschappen aan haar nageslacht kan doorgeven.Terwijl bij F1-hybriden telkens opnieuw de kunstgreep van de zelfbestuiving en de kruising van ouderlijnen moet gebeuren om het gewenste hybride effect te verkrijgen. Vandaar de hogere prijs van het zaad.

F1-hybride rassen hebben als kenmerken:

+ grotere opbrengsten (groenten)
+ grotere uniformiteit qua vorm, kleur, groeisnelheid,...
+ sommige bieden meer weerstand tegen ziekten

Zo geven F1-hybride tomaten ongeveer een dubbele opbrengst in vergelijking met zaadvaste rassen. Door de verkregen verhoogde
opbrengsten vragen F1-hybride rassen natuurlijk ook veel meer van de grond.

Voor spruiten daarentegen, waar vooral gestreefd wordt naar gelijkvormigheid van de spruiten en naar gelijktijdige afrijping, zijn F1 - hybriden voor iemand die liever oogstspreiding nastreeft, eerder nadelig.

Sommige F1-hybriden bieden meer weerstand tegen ziekten; andere worden integendeel vlugger ziek juist omdat ze zoveel opbrengen en zoveel eisen van de bodem.

Zaad dat je eventueel zelf van F1-hybriden zou kweken, heeft niet meer dezelfde goede eigenschappen als de ouderplanten. Het geeft integendeel slechte resultaten en is dus niet te gebruiken.

http://www.tuinkrant.com/zaaigids/f1hybriden.htm

Citaat:
F1 hybride Een niet-zaadvast ras, dat verkregen is door kruising van twee zuivere rassen. Symbool voor de eerste generatie van nakomelingen uit de kruising van ouders (P)

http://users.pandora.be/guy.de.kinder/v ... gon_fa.htm

Het is idd zo dat F1 paarden als zeer goede sportpaarden maar slechte verervers bekend staan.

Albert

Berichten: 5729
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-03 10:34

whinny schreef:
Een f1 produkt is een volbloed x gelderspaard.Ze noemen het ook wel een ouderwets type paard want tegenwoordig moeten de paarden langere rijpaard lijnen op hun papier hebben, willen ze interresant zijn.

Dit is met afstand de leukste quote ooit!

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-03 10:44

en ik ga hem jatten voor het taalbloopers topic *LOL*

Maitu
Berichten: 619
Geregistreerd: 28-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-03 11:07

Het probleem met F1 producten is dat je niet weet wat voor nakomelingen ze zelf krijgen. Neem bijvoorbeeld mijn paard Saros XX x Gondelier, dit beest is een plaatje om te zien; een geslaagd product dus. Haar kinderen kunnen nu sterk richting het Gelderse gaan, of helemaal richting het volbloedachtige....Pas na een aantal generaties verder fokken heb je misschien het ideale paard.