Ruin ingeschreven in Veulenboek

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Imago01

Berichten: 4919
Geregistreerd: 21-07-03

Ruin ingeschreven in Veulenboek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-03 11:07

Wat kun je doen met een nu 3-jarige ruin die ingeschreven is in het veulenboek (KWPN)?
Ik weet dat het een ruin is en verder voor de fok dus niet interessant maar wil wel graag weten of ik hem evt. volgend jaar kan aanbieden om te laten opnemen in het stamboek?
Verder... welke cups zijn interessant om aan mee te rijden qua sport?

taverno

Berichten: 4216
Geregistreerd: 29-07-03
Woonplaats: Zoetermeer Aladin in Stompwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 12:53

Je kunt je ruin in het stamboek laten opnemen door met hem naar de stamboek opnamedag te gaan.Je kunt hem eventueel ook opgeven voor de premie keuring.Inschrijf formulieren zitten ruim van te voren in de Stengen

Sannah

Berichten: 2429
Geregistreerd: 28-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 13:05

je ruin wordt niet iin het stamboek opgenomen, is alleen voorbehouden aan merries en goedgekeurde hengsten. Blijft dus Vb-papier houden, kan wel voor sterpredikaat in aanmerking komen.

Imago01

Berichten: 4919
Geregistreerd: 21-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-03 13:21

Bovenstaand zeggen jullie precies het tegenovergestelde. Welke is nu het juiste? Voor zover ik weet is wat Taverno zegt juist?

perlee
Berichten: 317
Geregistreerd: 07-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 14:33

Weet het niet zeker hoor maar volgens mij kunne ruinen en niet goedgekeurde hengsten wel gewoon opgenomen worden in het Stamboek.
BVraag me niet wat je er voor moet doen.

offspring

Berichten: 377
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Nieuwkoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 14:48

ja idd krijg je gewoon een stmboek papier. dus gewoon inschrijven!!!

Ziolette

Berichten: 17741
Geregistreerd: 06-03-02
Woonplaats: Onder de zon!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 15:16

KWPN-ruinen kunnen wel naar de keuring om gescoord te worden, maar het enige predikaat dat aan een ruin verleend wordt is ster. Hij wordt NIET opgenomen in het STAMboek, hij blijft gewoon in het VEULENBOEK staan! Je papier wordt hooguit gewijzigd om bijv. het sterpredikaat op te vermelden. Het stamboek is voorbehouden aan FOKdieren en dat is een ruin dus niet Knipoog .

Sannah

Berichten: 2429
Geregistreerd: 28-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 15:25

Eindelijk iemand die het ook weet Haha!

Pippa
Berichten: 88
Geregistreerd: 15-04-03
Woonplaats: Erichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 15:31

Wat tiffy en Sannah stellen klopt, ben zelf ook enkele jaren geleden met mijn ruin weggeweest, toen nog via lokale keuring doorverwezen naar CK Gelderland. Daar werd meneer ster verklaard maar bleef veulenboek ruin. Is 'm.n. voor de merrie (moeder) interessant, want bij 3 STER nakomelingen (hengst, ruin, merrie) wordt zij preferent!

wauweltje

Berichten: 264
Geregistreerd: 13-02-03
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-03 21:18

Ga naar de site van het Kwpn, naar Fokkerij, stamboekrichtlijnen en dan naar keuringen protocol, en daar vindt je het antwoord Randy. Ruinen en niet goedgekeurde hengsten kunnen niet in het stamboek worden opgenomen. Helaas! Ach gut

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-03 22:02

wauweltje schreef:
Helaas! Ach gut


Waarom Helaas, het is een fokkerij stamboek en met een ruin valt er weinig te fokken. Voor zover hij prestaties of predikaten(ster) haalt worden die op het conto van zijn moeder als fokkerij waarde bijgeschreven.
Je kan je volgend jaar wel inschrijven voor de door het KWPN georganiseerde PAVO (dressuur) of IAN (springen) cup.
(Ik ga er hierbij van uit dat je ruin KWPN gefokt is)

Wat is de afstamming?