Wat te doen met veulen voor de veiling??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nistria
Berichten: 3239
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Beneden Leeuwen

Wat te doen met veulen voor de veiling??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-03 17:12

Binnenhouden?? Gewoon de wei in waar hij normaal ook staat met zn mammie??
Het is een erg dominant veulen Tong uitsteken dus ik vrees dat ie de stal afbreekt..
En zn moeder is erg mager dus die moet eigenlijk zoveel mogelijk de wei op (ze krijgt al 10kg per dag...)
Wat zijn jullie ervaringen hiermee????
Bvd Bibi

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-03 17:19

Hoe oud is dat veulen als ik vragen mag?

Nistria
Berichten: 3239
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Beneden Leeuwen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-03 17:24

Hij is helaas van april en hij moet tot 20sept (de veiling) bij zn moeder blijven anders was ie er al lang afgeweest

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-03 17:31

Waarom helaas, ik vind het niks die veulens zo vroeg er bij vandaan halen.
Ik heb ook mazzel dat ik die veulens brok leer eten, zodra de merrie er bij vandaan is.

En morgen heeft Kroodsma een veulen in Drachten, die is wel paar uurtjes naar buiten, want dan geeft de merrie betere melk.
Plus het was vandaag heerlijk weer, zijn 3 uur naar buiten gekomen en 7 uur weer naar binnen.
Kon ie even met z'n nieuwe vacht naar buiten Lachen

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-03 17:32

Tot 20 september? Dan is hij 6 maanden neem ik aan? Ik zou absoluut eerder afspenen, zeker als hij nu super dominant is en de moeder helemaal invalt. Je kunt afspenen tussen de 4 en 6 maanden.

gabyfedde

Berichten: 11896
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-03 17:41

Voor de veiling moeten ze geloof ik verplicht nog bij de moeder blijven. (want ze willen de moeder ook zien)
Ik zou hem zeker niet op stal zetten, want zijn spieren moeten groeien ipv slinken.
Let ook op zijn haar, het wordt nu 's nachts best wel koud. En ik denk niet dat je met een teddybeertje aan wilt komen op de veiling. Evt. 's nachts binnenzetten.
De ene merrie wordt altijd broodmager als ze een veulen heeft, de ander wordt juist dik. Daar kan je niets aandoen behalve goed blijven voeren. Ik geloof dat maismeel dik maakt?
Succes in ieder gaval de 20e!

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-03 17:54

gabyfedde schreef:
Voor de veiling moeten ze geloof ik verplicht nog bij de moeder blijven. (want ze willen de moeder ook zien)


O, dat wist ik niet, maar als dat niet het geval was geweest, had ik het veulen allang afgespeend.

Succes iig!

Nistria
Berichten: 3239
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Beneden Leeuwen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-03 17:59

Tessebes"]
[quote="gabyfedde schreef:
Voor de veiling moeten ze geloof ik verplicht nog bij de moeder blijven. (want ze willen de moeder ook zien)


O, dat wist ik niet, maar als dat niet het geval was geweest, had ik het veulen allang afgespeend.

Succes iig!
[/quote]
Ja wij ook, vandaar helaas

Barvrouwke
Berichten: 3706
Geregistreerd: 24-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-03 18:04

hoi,
ik reageer even op het invallen van je merrie.. brok doet niet zo heel veel, in ieder geval niet bij onze merrie.. Een plak van zoown grote baal kuilgras doet veel meer! Het land zal zo ondertussen toch ook wel leeg raken, is het niet?
Groetjes Bar

gabyfedde

Berichten: 11896
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-03 18:34

Barvrouwke schreef:
hoi,
ik reageer even op het invallen van je merrie.. brok doet niet zo heel veel, in ieder geval niet bij onze merrie.. Een plak van zoown grote baal kuilgras doet veel meer! Het land zal zo ondertussen toch ook wel leeg raken, is het niet?
Groetjes Bar


Alleen zitten er in kuilgras weer andere eiwitten etc. waardoor de melk van de merrie anders wordt. Hierdoor kan het veulen weer aan de diarree raken=terugvallen in conditie.