kleurvererving bij arabieren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DMHorses

Berichten: 1881
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Alkmaar

kleurvererving bij arabieren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-03 10:06

Hallo,
Ik laat volgend jaar me merrie dekke, maar ik ben eigenlijk wel heel benieuwd wat voor kleur het veulen zal krijgen. Het is natuurlijk nooit zeker, maar zou iemand een schatting kunnen maken? Heb er wel eens wat over gelezen, maar zou het bij deze combi niet weten.

Mijn merrie is een vos, beide ouders van haar zijn ook vos en daarvoor ook weer. De hengst is een donkerbruine, zijn vader is vos en zijn moeder is schimmel.
Dus zo komt het eruit te zien haha

bruin (vos x schimmel) x vos (vos x vos) kan iemand hier een schatting mee maken?

gr. Dorinda

Meavey

Berichten: 7556
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-03 12:52

Jep je hebt 50% kans op een vos en 50% op een zwarte.
Als hij of zij ook het bruin-gen nog erft kan de zwarte ook nog een bruine worden, de vos kan ook het bruin-gen erbij erven maar daar merk je niks van, het bruin-gen werkt alleen op zwart.

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-03 17:22

Je hebt te maken met 2 kleur genes en 1 'modifier' gene.
Alleen de kleur van de ouders tellen mee ... dwz vos en bruin.

Bruin wordt verkregen door het uitwerken van de 'Agouti' (AA of Aa) gene op het zwarte kleur (Ee of EE). De vosse (ee) merrie kan ook deze gene dragen maar het toont niet omdat het alleen maar 'werkt' op zwart!

Dus ...
Hengst : bruin is EeAA of EeAa (niet EEAa of EEAA omdat een van zijn ouders vos is geweest en dus kan hij niet homozygoot zijn voor zwart)
Merrie : vos is eeAA of eeAa of eeaa

Mogelijke combinatie voor veulen
EeAA (bruin)
EeAa (bruin)
Eeaa (zwart gekleurd)
eeAA (vos)
eeAa (vos)
eeaa (vos)
dus vrij vertaald : 50% kans op vos, 35% kans op bruin en 15% op zwart.

Schimmel komt niet in aanmerking omdat dit rechtstreeks geerfd wordt van ouder op kind!

Als je de 'base' kleur (de geboorte kleur) van de schimmel grootouder kan achterhalen dan kan je het nog wat nauwkeurige uitwerken. Dit zou een bruine of een zwarte/zwartbruin moeten zijn geweest. Als deze zwart is geweest dan is het 50% vos, 25% bruine en 25% zwart.

DMHorses

Berichten: 1881
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-03 23:10

Ik weet van deze hengst vrij veel nakomelingen die zwart zijn, zou wel heel apart zijn als ik een zwart veulen krijg hihi!
bedankt voor de info!