Lastige hengsten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Lastige hengsten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-03 16:27

Goed, hoeveel lastige hengsten kunnen we opnoemen. Waarvan de kinderen bij voorbaat al als lastig worden bestempeld.
GEK word ik er al bijna van. Altijd dat gezever over de vader. Maar goed... er zijn meer hengsten waarbij gelijk aan duivels wordt gedacht.

Ik denk even aan Michelangelo, Ferro, Balzflug en Jazz.
Die van Michelangelo schijnen allemaal pas op latere leeftijd hersenen te krijgen en mee te werken.
Bij Ferro zat ook een verhaal, ik weet niet meer welke.
Balzflug zou te slim en te snel zijn en Jazzjes, daar is geloof ik niets goed aan.

Van welke hengsten zijn er nog meer zulke verhalen en weten jullie ook waarom???

amagun
Berichten: 3061
Geregistreerd: 26-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-03 16:36

Kleintje schreef:
Ik denk even aan Michelangelo, Ferro, Balzflug en Jazz.


Gave hengsten man OK dan!

De ene vind ze lastig, de ander vind ze super, dat hou je altijd.
Bij sommige bloedlijnen ga ik ook niet eens kijken, maar dat is puur omdat ik weet dat ik met bepaald bloed gewoon niet om kan gaan, ik zal ook zelden een jazz gaan rijden puur omdat ik weet dat kwa rijden zo een dier mij niet past, alles wat richting de trakehner/arab/engels bloed gaat ben ik erg voorzichtig mee, geef mij maar een ferro x Democraat ofzo en ik kan er mee lezen en schrijven dat weet ik zeker, terwijl een ander er waarschijnlijk mee verongelukt.

en een algemen regel is mij altijd geleerd, een paard word niet braaf of lastig geboren, maar word braaf of lastig gemaakt

perlee
Berichten: 317
Geregistreerd: 07-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-03 16:37

Wat dacht je van al die onterechte vooroordelen over de Juniortjes en De Uniformpjes.
Ze zouden allemaal moeilijk en niet te hanteren zijn bullshit dus.

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-03 16:39

Wouter, ik ben het helemaal met je eens, een paard wordt lastig gemaakt.
Ik vind het zo'n onzin. Ik bedoel... zo'n paard heeft ook een moeder, het krijgt ook een eigen karakter mee en het ligt eraan hoe je met het paard omgaat.

Ik denk zelf dat het komt omdat er gewoon veel bloed door zo'n paardje stroomt. De paarden zijn gevoeliger voor een ruk of een schop. Ze pikken het gewoon niet. Leer eerst maar consequent rijden en je zal ook een goed paard eraan hebben.

amagun
Berichten: 3061
Geregistreerd: 26-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-03 16:44

Kleintje schreef:
Ik denk zelf dat het komt omdat er gewoon veel bloed door zo'n paardje stroomt. De paarden zijn gevoeliger voor een ruk of een schop.


Of het tegenovergestelde, kijk maar is op [RT] me paard steigert! komt er een nozem antwoorden "ja dat komt omdat het een ferro is" Misselijk leer paardrijden scheelt een hele hoop stakende paarden! *foei wouter wat zeg je nou weer allemaal Lips are sealed *

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-03 16:47

Ik hoor ook altijd van bepaalde hengsten dat ze lastige nakomelingen kunnen leveren. VAn belisar bijvoorbeeld, of ulft en inderdaad ook Uniform. Vast wel eens ooit gehoord van de uitspraak "zeoliet geeft verdriet". Wat betreft Balzflug heb ik het ook al gehoord, maar ik heb zelf een balzflug gehad met een geweldig karakter. Hadden al mijn paarden maar zo'n karakter als zij. Ook van michelangelo en Jazz hoor ik dat ze een moeilijk karakter hebben.

Wouter24 schreef:
[
en een algemen regel is mij altijd geleerd, een paard word niet braaf of lastig geboren, maar word braaf of lastig gemaakt
[/quote]

Ik ben het niet helemaal met je eens Wouter. Ook bij mensen heb je figuren met een moeilijke en uitgebreide gebruiksaanwijzing. WAarom zou je die bij paarden niet hebben?
Laatst bijgewerkt door Desiree op 01-09-03 16:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-03 16:48

Wouter24 schreef:
Of het tegenovergestelde, kijk maar is op [RT] me paard steigert! komt er een nozem antwoorden "ja dat komt omdat het een ferro is" Misselijk leer paardrijden scheelt een hele hoop stakende paarden! *foei wouter wat zeg je nou weer allemaal Lips are sealed *

Ow... maar zo ken ik ze ook.
Als Treasure goed gaat dan zeggen ze: Ow, dat komt omdat ze een goede vader heeft, ligt niet aan het rijden maar aan de ouders.

Als Treasure een keer tegen mijn been inkomt met een trap naar mijn been (gebeurt zelden, maar ze heeft nogal eens een sterk been nodig om haar aan de hulpen te krijgen) dan krijg ik het antwoord "het is en blijft toch een echte Jazz merrie, daar krijg je veel mee te stellen!".

*zucht*

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-03 16:50

Desiree schreef:
WAarom zou je die bij paarden niet hebben?

Bij ieder paard en bij ieder mens zit een gebruiksaanwijzing. En net zoals jij niet zal klikken met ieder mens, zal je dit ook niet doen met ieder paard. En is daarom zo'n paard gelijk lastig? Je kan nou eenmaal niet op ieder paard rijden. Ik heb liever een bloedpaardje onder me. Met een flegmatisch beest word ik debiel en weet ik zeker dat ik ruzie krijg met zo'n paard. Dus waarom moet het gelijk op de vader afgeschoven worden en waarom is het paard gelijk lastig.

Ik noem het eerder "intelligent". Het beest toont karakter en pikt gewoon niet alles.

mijndario
Berichten: 1857
Geregistreerd: 26-06-03
Woonplaats: Sittard, (Munstergeleen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-03 16:52

perlee schreef:
Wat dacht je van al die onterechte vooroordelen over de Juniortjes en De Uniformpjes.
Ze zouden allemaal moeilijk en niet te hanteren zijn bullshit dus.


Ik ken 1 uniformpje en die is echt niet, niet te hanteren of moeilijk.
Rijd lekker Lachen

gabyfedde

Berichten: 11896
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-03 16:52

Gregor en Pion staan ook niet als leuke karakters bekend.
Jazz=angsthaas, super bewegingen en uiterlijk, alleen niet zo moedig.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-03 16:53

ja maar de ene gebruiksaanwijzing is ingewikkelder dan de andere. Mijn ruin is ook veel gemakkelijker dan mijn merrie, een bloedtypje dat fel heel fel kan reageren. MAar om dat af te schuiven op intelligentie, ik vind mijn ruin eerlijk gezegd veel intelligenter omdat hij dingen veel sneller oppikt. Ik heb op mijn merrie echt moeten leren rijden. Het klikte niet tussen ons 2en nee, maar ik kreeg gelukkig een instructeur die me kon vertellen hoe en waarom. Nog steeds is ze een kruidje roer me niet dat nog flink in verzet kan komen als ik iets van haar vraag dat ze moeilijk vindt of zelfs compleet hysterisch kan worden om niks. MIjn ruin lost dingen heel rustig op, lijkt na te denken. Mijn merrie niet, die raakt meteen in paniek en maakt fouten. Maar ik vind haar op een of andere manier ook wel fijn. Waardeer nu haar loperige omdat ik er nu mee om kan gaan en vind het inderdaad ook prettiger dan het flegmatieke dat mijn ruin heeft.
Laatst bijgewerkt door Desiree op 01-09-03 16:56, in het totaal 2 keer bewerkt

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-03 16:54

Volgens mij, als we lang doorgaan heeft dus ieder paard wel wat. Of heb ik dit nu verkeerd? Ik hoor steeds meer namen.

mijndario
Berichten: 1857
Geregistreerd: 26-06-03
Woonplaats: Sittard, (Munstergeleen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-03 16:58

Ik denk dat veel paarden wel 'wat' hebben.
Maar als het paard makkelijk is en het klikt met degene waarmee het paardje moet werken, dat scheelt ook heel veel denk ik.

PintoNatal

Berichten: 5407
Geregistreerd: 08-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-03 17:20

Het schijnt (Zeggen sommige) dat Zeoliet ook een lastig paard was, als hij dat is dan heeft Natal zijn karakter vast van zijn moeder

Aimee

Berichten: 11806
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-03 17:28

Haha, Amor!!! Lovers Oud bloed en geeft moeilijke paarden (zegt men) maar ze zijn stuk voor stuk zóóóóó gaaf!

Abercrombie

Berichten: 8388
Geregistreerd: 01-05-03
Woonplaats: *******

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-03 17:31

Alle volbloedjes zijn lastig, maakt niet uit van welke hengst Tong uitsteken

boemel

Berichten: 8387
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-03 17:33

Mijn paard kreeg laatst zomaar een klap van iemand. Ik kwaad natuurlijk. Hij zei 'dat is een Uniform, en dat zijn valse rotbokken".
Nou toen was ik helemaal giftig. Mijn paard wilde alleen even snuffelen.

Op de handelsstal ook meegemaakt met een jonge hengst van Blanc de Rivage. Kreeg ook meteen een dreun op zijn snoet, toen hij binnenkwam. 'Lastig bloed moet je namelijk strak in de hand houden". Dat arme dier had nog niets gedaan. Hoezo discriminatie?

Mijn paard is ook zogenaamd moeilijk bloed. Nml. UniformxUlster. Ik heb nog nooit zo'n fijn paard gehad.

staverej
Berichten: 121
Geregistreerd: 27-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-03 18:24

Ach, je kunt bijna geen hengst noemen of ze zullen lastig zijn. Ik ken zelfs mensen die beweren dat Samber lastige paarden geeft. Mij kun je beter een hele bloederige geven dan een die wat trager is. Calvados vind ik vaak van die trage trapzakken. Paarden met Zeolietbloed zijn ook niet al te geliefd bij mij, nare halzen, grote kaken. Houston en Jazz hebben fijne nakomelingen. Als het maar bloederig is.... En zo kan ik nog wel even doorgaan.

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-03 18:37

Geen een. Ik heb er een hekel aan als er gezegd wordt; dit en dat is een moeilijke hengs, bladibladibla!
Ik kan me dus enorm in de stelling van Wouter vinden; een paard wordt lastig gemaakt.
Voor mij hoeft een paard niet op alles ja en amen te zeggen, geef mij maar wat pit!

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-03 18:43

chantal1 schreef:
Geen een. Ik heb er een hekel aan als er gezegd wordt; dit en dat is een moeilijke hengs, bladibladibla!
Ik kan me dus enorm in de stelling van Wouter vinden; een paard wordt lastig gemaakt.
Voor mij hoeft een paard niet op alles ja en amen te zeggen, geef mij maar wat pit!

Lees eens goed, daar gaat het ook over.
Vooroordelen. Rare verhalen!
Als je lang verzint dan kan je altijd wel foute paarden van een bepaalde hengst vinden. En helemaal van hengsten waar veel mee gedekt wordt!

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-03 18:48

Ik ben van mening dat sommige hengsten nakomelingen geven die niet zo vergevingsgezind zijn.
Ik persoonlijk probeer niet zo snel te veroordelen op basis van afstamming, ik heb zelf een Mondriaan (v. Balzflug) x Michelangelo x Amor gehad en dat is toch zo'n fijn dier! Maar de visie van de fokker hierachter begreep ik eerlijk gezegd niet zo hoor Verward

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-03 18:48

Ik heb ook een Balzflug gehad, maar die was eerder flegmatiek dan snel. Het grappige was dat hij zéér gevoelig op zijn oren was en Joop (van Uytert) vertelde me destijds dat Balzflug dat ook had.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-03 18:49

Kleintje schreef:
Ik denk zelf dat het komt omdat er gewoon veel bloed door zo'n paardje stroomt. De paarden zijn gevoeliger voor een ruk of een schop. Ze pikken het gewoon niet. Leer eerst maar consequent rijden en je zal ook een goed paard eraan hebben.

Helemaal mee eens!!
Mijn Michelangelo is niet moeilijk maar wel hoog begaafd Ik bedoel, hij is vreselijk intelligent en weet precies waar hij me in de maling kan nemen zonder dat ikd aar erg in heb. Nu kun je over dergelijke paarden gaan roepen dat ze moeilijk zijn en niet deugen. Maar je kunt ook gewoon stellen dat je als ruiter soms net eventjes te weinig in huis hebt om dat altijd in goede banen te leiden.
Ik ben maar een heel gewone ruiter maar goed les is voor mij wel de redding geweest. En daar ben ik dan toch Z mee geworden Knipoog

sanne222

Berichten: 691
Geregistreerd: 03-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-03 18:49

Grandeur , dat is ook zo'n bloedkikker en zijn nakomelingen.....
ik ken er twee die gewoon onberijdbaar zijn en in de fokkerij zijn beland..

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-03 18:49

Ja, dat heb ik gelezen Haha! en ben het met de stelling eens, jij bedoelt dat toch ook? of heb ik nu echt een bril nodig. Scheve mond