drachtige merrie wel onder de dekens?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Caira
Berichten: 26061
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

drachtige merrie wel onder de dekens?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-03 09:02

Kan ik Irish wel gewoon als normaal onder de dekens zetten als ik half april een veulen verwacht? En moeten ze dan voor de bevalling af? Hoe doen jullie dat?

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 09:12

Ik heb het al twee jaar wel gedaan. Enkele weken voor de bevalling ging ik haar dan onder een zomerdeken zetten en net voor de bevalling helemaal dekens eraf. Ik heb er geen problemen mee gehad, maar Jurga heeft dan ook niet zo'n enorm dun vachtje onder de dekens.

marloes-joy

Berichten: 8421
Geregistreerd: 28-07-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 09:16

ik vraag me nou precies het zelfde af!
Joy is uitgerekend in eind maart..

Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 09:20

Als het goed is, is mijn merrie ook nog steeds drachtig van haar Jet Set veulen... in ieder geval dat hoop ik.
In ieder geval, ik leg geen dekens op. Maar ik rijd haar dan ook niet meer onder het zadel.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 09:36

Ik gebruik wel een deken,
waarschijnlijk meer voor mijn eigen geruststelling, ik kan er niet tegen als ik zo'n paard in de paddock zie staan rillen met hoog opgetrokken rug.
Ik doe hem wel pas laat op, zo rond begin november, als ik mijn veulen heb afgespeend.
Zo rond eind maart kan hij dan wel weer af.
Tegen die tijd puilt de buik er ook al een heel aardig eindje onderuit, ook al hoeft ze pas in juni te bevallen Haha!

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 09:53

Ik heb nog nooit een veulenmerrie onder een deken gezet. Alleen bij extreme koude zoals februari dit jaar kreeg ze bij het naar buiten gaan even een deken op. Zonder deken maakt de merrie haar eigen afweer tegen de kou, waar geen deken tegenop kan. Een deken op een merrie leggen verzwakt de natuurlijke afweer, waardoor het te geboren veulen ook weer minder sterk de wereld in komt.
Dat veulen wordt vaak (en dat is prima) onder harde omstandigheden opgefokt. Om gezonde sportpaarden te krijgen moet je fokpaarden zowel merries als jonge opgroeiende paarden NIET vertroetelen.
Zoals Sjuim al zei je doet het meer voor je eigen gevoel.

Caira
Berichten: 26061
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-03 09:54

Punt is dat ik mijn merrie in elk geval zo lang mogelijk wil laten doortrainen. Dus dan is het niet praktisch om zo een lange vacht te hebben!

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 09:56

Mijn merrie heeft ook gewoon dekens opgehad van de winter. Zo'n twee maanden voor de bevalling heb ik iig de bilsingels eraf gehaald (gevoel van "je weet maar nooit Haha! ") en toen ze tekenen begon te vertonen van een naderende bevalling heb ik alles eraf gehaald. Ze ging een maand overtijd, dus ze heeft best een tijdje zonder gestaan in het vroege voorjaar. Overigens kwam ze dit jaar véél beter (sneller) door haar haar heen dan het jaar daarvoor. Weet niet of het er iets mee te maken heeft, maar misschien vond haar velletje het wel lekker om gewoon "bloot" te zijn. Ze heeft het iig niet koud gehad.

Op de stal waar mijn paard stond waren in maart ook al veulentjes geboren. De eigenaar heeft dezelfde procedure gevolgd. Is ook prima gegaan. De merries gingen op het warmste deel van de dag naar buiten en stonden voor de rest op stal met een pluk hooi. Geen centje pijn!

Sabiy

Berichten: 740
Geregistreerd: 05-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 10:14

Het probleem ligt in de kans, dat, vooral als je een heel vroeg veulen krijgt, het dan nog erg koud is. Als je merrie de hele winter lekker onder dek heeft gestaan, en je moet de deken eraf gaan halen omdat het veulen in aantocht is, terwijl het nog erg koud is, is dat bepaald geen pretje voor de merrie.
Persoonlijk zet ik drachtige merries niet onder dek, de natuur zorgt er dan wel voor dat ze een lekker wintervachtje krijgen (waar inderdaad geen deken tegenop kan), en dan loop ik in elk geval niet het risico van een koukleumende merrie in het vroege koude voorjaar. Als je veulen pas laat komt, is het geen enkel probleem om de merrie onder dek te zetten in de winter, dan ligt tegen de tijd dat het veulen eraan komt, de deken allang weer in de kast.

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 12:18

Ik had mijn merrie ook gewoon onder dek, inderdaad omdat die ook doorgereden werd. En ik heb geen zin in een zieke merrie omdat ze te lang te nat blijft na het rijden.
Ik heb ze wel dekens op gedaan, niet geschoren.
In het voorjaar (het veulen kwam eind maart) met eerst een dunner dek, zodat de vacht al dikker wordt en daarna alleen buiten een wind/waterdicht dek waar verder geen voering in zit en daarna helemaal zonder. Dat ging prima.
Met het veulenen had ze dus al geen dek meer om, daarna ook niet meer gehad.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 12:25

Overigens ben ik 2 dagen na oud en nieuw wel eens verrast met een veulen,
gewoon geboren terwijl merrie een groot dek op had met beensingels.
Stond al lekker te drinken toen ik 's ochtends vroeg kwam voeren.
Merrie is pas onder het dek vandaan gehaald nadat veulen al was afgespeend. Veulen heeft trouwens ook nog 2 maanden met dek opgestaan.

Excuseme
Berichten: 1978
Geregistreerd: 04-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 13:08

Paarden schijnen het zelfs van - 40 met wind nog niet koud te krijgen, vooropgesteld dat ze wel de gelegenheid hebben gekregen om een wintervacht te krijgen. Onze drachtige merries lopen samen met enters en twenters de gehele winter buiten, zonder dek. Hebben schuilruimte tot hun beschikking, gaan daar echter nooit in. Moet wel veel uitleggen aan voorbijgangers, die dat erg zielig vinden.

Caira
Berichten: 26061
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-03 13:31

Maar laten we wel duidelijk onderscheid maken over merries die doorgereden worden, of die alleen voor de fok zijn!