Veulen fokken.Wat komt erbij kijken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Veulen fokken.Wat komt erbij kijken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-03 12:04

Stiekem zijn er toch veel mensen die er over denken om eens een keer een veulen te gaan fokken bij hun merrie.
Maar hoe gaat zoiets nu van begin tot eind in zijn werk.De kosten bv,of waar moet je allemaal rekening mee houden enz.
Het leek me dan ook wel eens handig om daar eens een uitgebreid topic over te beginnen Haha!

Voor de handigheid neem ik even een merrie met daarbij de hengst Krack C(las ik net over in een ander topic toevallig)
Erg leuke hengst en men leest op de site van het dekstation: 1500 euro dekkosten en bij gust(niet drachtig) 250 euro.

Daarmee begint het verhaal dus eigenlijk Haha!
Maar dan...Nu weet iedereen dat als men toevallig wel even 1500 euro heeft liggen dat men er dan nog niet is qua kosten.
Waar moet men dus nog meer rekening mee houden?Wat komt er allemaal nog bij?

Dan komt het volgende.Is de merrie drachtig?Hoe gaat dat in zijn werk?

Volgende stap,wat moet ik doen tijdens de dracht?Waar moet ik op letten,waar houd ik rekening mee?

Plots is het zover en geeft de merrie aan te willen beginnen met veulenen.
Wat doe ik dan?Hoe gaat dat in zijn werk.

Onder tussen zijn er dus kosten gemaakt,maar wat is een richtlijn daarvan?
Ook zal er een dierenarts bij gehaald kunnen worden.Waneer doet men dat,waarvoor en wat ben je gemiddeld daaraan kwijt.

Al die soort dingen.Voor sommige is dat logisch maar andere hebben er nog geen kaas van gegeten en ik denk dat het dan best interesant is om daar over te kunnen lezen.

Sprintje

Berichten: 2144
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Emst

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 12:07

Daar zijn ook hele handige boekjes over. Heb er laatst een gelezen van Loomans, dierenarts op de Universiteit Utrecht tegenwoordig. Duidelijk en helder boek voor een beginnende fokker met allerhande praktische informatie.

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-03 12:09

Dat is zoiezo al een mooie tip voor iemand die erover denkt om eens te gaan fokken OK dan!

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 12:40

Mmm,
waar het gemiddeld mee begint is bij eerste tekenen van hengstigheid scannen om te zien of er een ei zit, en zo ja wanneer er ongeveer een eisprong plaats gaat vinden.
Kosten zijn een visite en scannen, gemiddeld wordt hier zo'n 50 euro voor gerekend.

Het makkelijkste is het om vervolgens de merrie naar een hengstenhouder te brengen alwaar ze geinsemineerd wordt en naderhand gescand om te zien of het ei er af is gekomen. Voor je het weet staan ze er een kleine week.
Kosten zijn gemiddeld zo'n 5-10 euro per dag,
dierartsbegeleidingskosten op het station zijn vaak voor 1 vaste prijs, zeg zo'n 100 euro.
Dan natuurlijk je kwakkie Krack à 1500 euro, excl. 6% BTW, t.w. 90 euro.

Je merrie mag weer naar huis en kan thuis op 18 dagen gescand worden of ze drachtig is, wederom 50 euro.

Vervolgens kan je ervoor kiezen om op 6 weken nog een keer te scannen en/of op 3 maanden op te voelen.
En weer 50 euro...

Tijdens de dracht niet speciaals, ik zelf geef vanaf 9 maanden de merrie speciale merriebrok welke anderhalf keer zo duur is als gewone brok.
Langzaam aan voer ik de hoeveelheid op van 1 kilo per dag tot 4 kilo per dag.

Ruim elf maanden verder krijgt de merrie weeën, veulen wordt geboren, je laat de da komen om het veulen een veulenprik te geven.
Ong. 40 euro...

Dan nog de rest van je entingen, wormspuiten, hoefsmid e.d.
Verder is het prettig om je merrie tegen rhino te enten, dat moet 2 keer per jaar, als je merrie nog geen basisenting heeft gekregen dan 3 keer.

En zo loopt het aardig op...

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 12:58

Een goede tip, in het boekje "Veulens krijgen" van ... Loopmans (ben de naam even kwijt) staat alles in van de hengstenkeuze tot het afspenen, eventuele problemen bij het drachtig krijgen als bij het geboren veulen, er staan ook een hoop telefoonnummers en foto's ter illustratie in.

Alle info die je weten moet als je gaat fokken, zeker en vast een aanrader!

ik had er iig veel aan toen ik voor het eerst een veulen fokte. Lachen

Sprintje

Berichten: 2144
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Emst

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 13:10

Loolapelooza schreef:
Een goede tip, in het boekje "Veulens krijgen" van ... Loopmans (ben de naam even kwijt) staat alles in van de hengstenkeuze tot het afspenen, eventuele problemen bij het drachtig krijgen als bij het geboren veulen, er staan ook een hoop telefoonnummers en foto's ter illustratie in.

Alle info die je weten moet als je gaat fokken, zeker en vast een aanrader!

ik had er iig veel aan toen ik voor het eerst een veulen fokte. Lachen


Die bedoel ik inderdaad ook Haha! : Joop Loomans is de naam.