Food for thought...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Anna42
Berichten: 2001
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 12:59

CGJ12 schreef:
Persoonlijk vind ik het weer zo'n slap verhaal waar altijd wel een kern van waarheid inzit. Dat is met de meeste verhalen zo.

Maar om nu te zeggen dat op een keuring niet naar het oog (ziel) van een paard wordt gekeken is duidelijk te kort door de bocht.
De KWPN hengsten worden wel degelijk bekeken op hun "oog" alvorens aangekeurd te worden. Het wordt alleen niet expliciet gescoord.


Wie hanteert er op deze aardkloot, of het nu om paarden of andere dieren gaat, slappe, halve of soms helemaal geen formules? De natuur of die kleine slimme kabouter? De homo sapiens, die alles beter denkt te weten dan de natuur met haar overweldigende, imponerende en absoluut sluitende formule van evenwicht, gratie, schoonheid en prestatie. Dit aan ons elke dag keer op weer laat zien in een volstrekte harmonie. Waarin elk dier, met een voor zijn behoeften perfect aangepast skelet van ledematen en organen, optimaal kan functioneren. Hoe slap is deze natuurlijke formule? Hoeveel waarheid zit er in dan in het hele eeuwige telkens weerkerende concept van de natuur? Die formule vervang je niet met vanachter de computer bedachte, en van de koeien afgeleide formules, van exterieur-en prestatieindexen.

Op dat terrein hebben paarden en computers dezelfde overenkomst. Rubbish in, rubbish out. De hoeveelheid stront wordt nu vertaald in keurig geprinte getalletjes. Als je teveel stront van het ene onderdeeltje gebruikt, krijg je nog meer stront van het andere. Dan wordt het dunne stront en probeer daar maar eens een solide bruikbare mesthoop van te maken. Stront blijft stront en wordt door de natuur perfect geabsorbeerd. Behalve door die kleine slimme kabouters. Die laat de door hem geproduceerde stront (diermeel) weer opvreten door de door hem geproduceerde plantaardig voedsel etende dieren en vreet die stront vervolgens zelf weer op. En concludeert vervolgens; nu is de natuurlijke cyclus weer rond. Maar de natuur kent een begin en een eind. De natuur begint telkens weer bij het begin en niet bij het eind. De natuur gebruikt geen stront om levende wezens te produceren. Dat stukje, in de natuurlijke cyclus, wordt door de natuur gebruikt om solide bouwstenen voor de levende wezens te creeren. Misschien staat er in de bijbel wel een schrijffoutje en had er moeten staan: Van stront zijt gij gemaakt en tot stront zult ge wederkeren.

Als je slappe formules hanteert in de fokkerij en afbreuk doet aan de kern van waarheid, krijg je ook slappe paarden. Om het even of dit nu KWPN of andere sportpaarden zijn. Als je een hoop stront, de eindcyclus van de natuurlijke formule, in je eigen briljante formules stopt, inplaats van, net als de natuur, gezonde bouwstenen, krijg je paarden die weliswaar nog een hoop dagelijkse vaste stront produceren, maar zeker niet meer met dezelfde vaste dagelijkse regelmaat kunnen presteren.
Jazeker er wordt nog gekeken naar het oog van het paard. Maar het blijft bij kijken en we registreren het niet meer. Zijn die ogen nog wel groot en mooi rond? Staan ze nog perfect aan de buitenkant van het hoofd? Stralen ze nog een heerlijke rust, optimaal vertrouwen en een perfect beheerste energie uit? Maar aangezien we stront in ogen hebben, scoren we dat natuurlijke element niet meer. Onze stront(computer)ogen vinden dat wezenlijke en essentiele aspect van de natuur niet meer van belang. Het alles heilige en onovertroffen scoringsformulier heeft het natuurlijke scoringsformulier van een perfect ronde cyclus vervangen. De gaten worden altijd opgevuld met stront. Zo gaan de sportpaarden langzaam maar zeker aan onze stront ten onder.


Anna42
Berichten: 2001
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 14:51

manic schreef:
Ik heb dit allemaal niet zo gevolgd, en veel van deze lappen tekst zijn mij een beetje te lang om me erin te verdiepen...

Maar ik ben er vrijwel vanovertuigd dat er in de natuur er weinig behoefte is aan -sport- paarden.


De natuurlijke formule is complex maar compleet. Onze strontformules zijn complex maar niet compleet. De perfecte natuurlijke formule levert vervolgens geen comlexe afwijkingen op. Onze strontformules wel. In de natuur is geen behoefte aan het sportpaard. Terecht. Maar het sportpaard heeft wel behoefte aan de natuurlijke formule om optimaal, fysiek en geestelijk gezond, lang en gemakkelijk te kunnen presteren. Om dat natuurlijke doel met al zijn complexe facetten te kunnen realiseren, heb je natuurlijke en niet onze strontformules nodig.


Anna42
Berichten: 2001
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 14:53

manic schreef:
Ik heb dit allemaal niet zo gevolgd, en veel van deze lappen tekst zijn mij een beetje te lang om me erin te verdiepen...

Maar ik ben er vrijwel vanovertuigd dat er in de natuur er weinig behoefte is aan -sport- paarden.


Twee keer dezelfde reactie is een beetje teveel van het goede. Dat doet de natuur ook niet. Vandaar deze correctie. Sorry.

Anna42
Berichten: 2001
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 18:32

manie schreef:
Geen enkele perfecte formule levert een afwijking op... Als dat het geval zou zijn zou de formule immers imperfect zijn...

Mijns insziens vraagt de "onnatuurlijke" manier waarop wij onze (sport)paarden gebruiken om een "onnatuurlijke" manier van fokken.


Alles wat het huidige sportpaard vandaagdedag toont, komt van de natuur, werd in de natuur toegepast en is genetisch ergens in de natuur vastgelegd. Of denken wij dat de mens voor het paard een passage, piaffe of het springen van een hindernis (natuurlijke obstakel) heeft bedacht?
Dit geldt ook voor de teckel. De wolf begroef bij tijd en wijle een deel van zijn prooi en graafde het (met behulp van zijn reukvermogen) na verloop van tijd weer op. De mens heeft vervolgens bedacht dat een hond met kortere pootjes een lang lichaam en met behoud van het jachtinstinct, voor ons iets kon opgraven en tegelijkertijd kon vangen.

Zo onnatuurlijk gebruiken wij onze sportpaarden niet. We vergen echter wel vaak door een onnatuurlijke manier van rijden deze natuurlijk aanwezig eigenschappen. Zo verstoren we de natuurlijke balans. Of we verlangen deze eigenschappen van het sportpaard die, door onze onnatuurlijke fokformules, bij het paard niet meer of half aanwezig zijn, toch optimaal te demonstreren. Toegegeven we houden ze wel onnatuurlijk. Om ze bijna 23 uur per dag te laten stilstaan, is voor het sportpaard nooit bevorderlijk. Op het moment dat je "onnatuurlijk" gaat fokken, krijg je ook onnatuurlijke afwijkingen in het skelet. Die afwijkingen gaan altijd ten koste van de prestatie of dat nu om het springen van de hindernissen of de passage en de piaffe in de dressuurbaan gaat.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 64 bezoekers