Food for thought...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-03 16:30

Mooi stukje.
Zie ook niet in waarom dat niet zou mogen of ongeloofwaardig zou zijn.


Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 16:13

Volgens mij zijn jullie het gewoon eens: een gezond paard fokken dat goed in de sport presteert, een ongezond paard presteert niet. Zie niet in dat 1 van jullie iets anders heeft gezegd?

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 17:03

manic schreef:
Als ik goed tussen de verwarrende taal van Anna heen lees, beweert zij juist dat er op het moment "slappe formules" (=slecht doordachte fokdoelen?) binnen de KWPN/sportpaarden fokkerij gehanteerd worden, waarbij te weinig op bepaalde dingen gelet word. Zoals bijvoorbeeld het gevaar er bepaalde gebreken in te fokken; bij de hondenfokkerij kun je bvb denken aan oog gebreken of HD en dat daardoor dus de gezondheid van het dier zoals de natuur het bedoelt heeft vergeten wordt.

Ik beweer echter dat dat niet aan de fokkerij te weiten is, maar aan de markt en gebruiksdoel eisen die er op het moment gelden. Mijn insziens volgt de fokkerij toch een bepaalde vraag van de markt (prestatie/exterieur) en wordt de markt niet bepaald door de fokkerij.

Volgens mij beweert Anna42 juist het omgekeerde.


Erfelijke gebreken erin fokken is ook geen doel van de markt. Ook de markt wil liefstalleen maar gezonde paarden.
Een fokker die gezondheid aan z'n laars lapt zal ook niet goed in de markt liggen. Is een kwestie van de kip of het ei, maar iedereen wil toch gezonde paarden?


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 58 bezoekers