Aftekening paspoort anders dan in praktijk (welsh)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Aftekening paspoort anders dan in praktijk (welsh)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-03 14:31

Mijn Welshpony ruintje van 2 jaar is geschetst toen hij een week of 6 was.
De schetser heeft hem toen 4x een witbeen toebedicht, maar in werkelijkheid heeft hij nu (2 jaar later) slechts 3x een wit been, en een licht-vosgekleurd beentje. (fotos in mijn profiel).
voor de rest voldoet de pony wel aan de beschrijving, het is hem dus wel...

Nou heb ik geen hoogdravende plannen met deze toekomstige kinderpony, maar...moet ik hier wat aan doen?
Ik heb dus geen zin in DNA-onderzoekskosten...
Maar wil ook geen moeilijkheden met registratie, wanneer de pony eventueel wel gechipt moet worden, of bij de Bixie's wordt gestart over tig jaar...

Wat zouden jullie doen in mijn geval?

rooslover

Berichten: 2104
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Maasdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 15:00

Als je met een 3 jarige naar de keuring gaat, worden ze opnieuw geschets..
Anders zou ik gewoon even naar het stamboek bellen, wat er voor mogelijk heden zijn

Rinske

Berichten: 25110
Geregistreerd: 16-04-02
Woonplaats: Loon op Zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 15:17

Mijn 2-jarige staat als vos geregistreerd, maar ze is toch echt roan-vos Haha! Ik heb toen de schetser opgebeld en het hoefde niet gecorrigeerd te worden, dat wordt het later wel bij stamboekopname Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 15:36

Het papier van Ustinov is al 2x veranderd omdat er maaar vlekken bij bleven komen Haha!
Gewoon opsturen naar het stamboek met een briefje en een foto.
Bij het KWPN werd dit gewoon gratis gedaan.

Rinske

Berichten: 25110
Geregistreerd: 16-04-02
Woonplaats: Loon op Zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 15:40

Ah, ga ik dat maar eens doen Haha!

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 18:25

Ik had hetzelfde hoor Hinke is als veulen van 2 weken geschetst.
Imo klopte dat ook totdat ik 2 weken terug naar de IHW keuring ging. De dag ervoor bij het wassen merkte ik ineens dat ze een grote witte vlek midden onder haar buik had Haha! toch bont! die zaterdag is er ook een nieuwe schets bij gekomen

amen

Berichten: 5041
Geregistreerd: 19-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 18:39

Ik heb een welsh gehad, die als valk geboren is, op haar hoofd had zij een klein wit vlekje wat door de schetser nooit gezien was.....Ik heb het papier en een foto naar het NWPCS gestuurd en kreeg het gecorrigeerd terug.....

Sigrid

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30609
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 20:16

Mijn pony staat als zwart op zijn papier, maar of hij het ook is, dat vraag ik me af. Als ik nu vertel dat hij zwart is zullen we me niet geloven.
Aftekeningen kunnen weleens verkeerd opgenomen worden, ze zijn er onduidelijk in het begin. Zo kwamen wij later er ook achter dat onze pony die vorig jaar geboren is 2 witte benen had en een klein wit vlekje op het andere been, was eerst niet echt zichtbaar.

Yootha

Berichten: 6524
Geregistreerd: 22-03-01
Woonplaats: Emmer-Compascuum, Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 20:37

Ik ben zelf ook schetser. Het probleem met vossen is dat ze vosbenen hebben. De benen zijn dan als veulen lichter en je moet dan goed opletten waar het wit zit.

duivelintje
Berichten: 510
Geregistreerd: 13-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 21:17

ik heb dat ook bij mijn veulen, volgens het papier zou hij linksvoor een wit voetje hebben dit is dus gewoon zwart. maar er staat dat na een x aantal maanden een nieuwe schets komt, dus ik wacht ook maar ff af.
heb wel het idee dat er vaak "fouten" gemaakt worden bij eht schetsen, al kan ik me ook wel voorstellen dat het soms moeilijk te zien is bij een veulen (vooral als het veulen nog veel veulenvacht heeft).

Yootha

Berichten: 6524
Geregistreerd: 22-03-01
Woonplaats: Emmer-Compascuum, Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 21:23

Het is ook wel een nauwkeurig werkje. Je moet er echt wel bij hurken, wil je het goed erop zetten.

Twee jaar geleden moest ik een dekhengst schetsen en deze had allemaal vlekken onder zijn buik. Ben er gewoon onder gaan hangen.

Suzan1

Berichten: 1506
Geregistreerd: 10-02-03
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 21:24

Tijdens het chippen gaan ze ook weer opnieuw schetsen, tenminste zo is het bij mij gebeurd (KWPN)

Het stamboekbewijs moet toch opgestuurd om het chipnr. er in te zetten en dan wordt gelijk eventueel de aftekeningen gewijzigd. Knipoog

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 21:40

Ik heb ze voor Wencke opnieuw laten komen. Die was op vier witte benen geschetsten hij hield er twee en een half over.

MirandaB

Berichten: 3344
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: Schellinkhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 21:57

Zo staat er bij Sandor ook een witte vlek op zijn onderlip.. het enige wat ik zie is een heel klein streepje.. Verder klopt het gelukkig wel. Ga binnenkort wel nog een keertje contact opnemen met de fokker.. Is kijken of ik wel het goede paard heb.. Knipoog

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30609
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-03 13:28

Yootha schreef:
Ik ben zelf ook schetser. Het probleem met vossen is dat ze vosbenen hebben. De benen zijn dan als veulen lichter en je moet dan goed opletten waar het wit zit.


Ons bruine veulen had ook hele lichte benen. Dan is het verschil bijna niet te zien. Dus die schetsers hebben het niet echt makkelijk. Lijkt me overigens best geinig om te schetsen.

Pasterza

Berichten: 2694
Geregistreerd: 17-09-02
Woonplaats: Lemelerveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-03 16:04

Bij mn vorige haf werd pas op 4 jarige leeftijd ra een wit voetje zichtbaar Bij keurstamboekopname is ze opnieuw geschetst.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-03 17:25

Even contact opnemen met het stamboek. Vaak is het insturen van foto's al voldoende. (In mijn geval zelfs om van een bruine een vos te maken, met compleet nieuwe aftekeningen)

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 14:16

Contact opnemen met schetser? en stamboek. Wij hebben het nu ook gehad. Een muisgrijs veulen en DA zei dat hij zwart zou worden maar het blijkt een donker vos te zijn Haha!

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-03 18:32

Yep, met de drie jaar worden ze veelal opnieuw geschetst. Overigens ken ik een geval waarbij een fokker wel het stamboek heeft geflest door een twee veulens te kopen, een geregistreerd, het andere ongeregistreerd. Belt het stamboek op, veulen verkeerd geschetst en geeft de aftekeningen van het ongeregistreerde veulen op. Geregistreerd veulen wordt naar de slachter gebracht en het papier bij het ongeregistreerde veulen gedaan..

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-03 18:52

misselijke mensen die de boel oplichten, blijf je waarschijnlijk altijd houden.
Ik heb een keer een schimmel gehad van 2 jaar, die palomino op het papier had staan....?!
Maar idd met de stamboekopname worden de papieren aangepast.
Onze appaloosaveulens zijn vaak alleen schabrak en met drie helemaal panterbont gestipt.