veulens

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23434
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-01 19:19

We gaan er inmiddels maar vanuit dat Polly drachtig is, ze wordt met de week dikker (lijkt zo) en de kans dat ze drachtig is is niet klein.

Nu heb ik weer een aantal vraagjes.
Polly wordt in november geënt, wanneer moet ik het veulen laten enten??
Wanneer moet het veulen voor het eerst naar de smid??
Na hoeveel tijd kan ik weer met Polly gaan lopen, ik heb al gedacht aan met Polly en haar (waarschijnlijke) veulen samen te lopen (halstertje om en aan de singel) maar moet het veulen dan niet eerst kunnen vaststaan?? Om zo'n kleintje nou los mee over de weg te nemen, nee.
Ik hoop wel dat ik met z'n tweeën over de weg kan, zodat het veulen niet alleen hoeft te blijven. Hoe vaak moet een veulen in het begin drinken??

Alvast bedankt.

Renee

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-01 19:23

Ik weet niet wanneer je veulen geboren wordt, maar ik zou het gewoon doen als de moeder ook ingeent wordt. Dat lijkt me het makkelijkst. Het veulen zal bij de moeder drinken zodra ie behoefte er aan heeft, daar hoef jij dus niet aan te denken.
Over dat aan het halstertje lopen, doe het veulen een halster om met touw en de moeder ook. Neem dan de moeder mee en het veulen zal volgen. Succes!

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-01 20:22

Je veulen moet met zo ongeveer 4 a 5 maanden voor het eerst naar de smid. Udinneke is net geweest, zoals je misschien wel gelezen hebt.
Over het enten, geen idee, onze paarden worden niet geent.

Je kan al heel snel met het veulen en Polly gaan wandelen hoor. Het is eerst wel een beetje een gworstel, het veulen wil wel graag met ma mee, maar zal toch wel stribbelen tegen de druk op het halstertje.
Ik heb Udinde later gewoon stevig aan Isolda vastgeknoopt. Zorg ervoor dat je een heel stevige singel hebt, je touw goed kort is, zodat het veulen niet voor of achter zijn moeder kan lopen. En dat het NIET los kan gaan. Laat je de ma lopen, moet het veulen wel mee. Eerst een beetje gestribbel en gespartel en dan is het klaar!

Hoe lang is Dribbel dan drachtig of weet je dat niet precies?

Balte

Berichten: 3550
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: provincie Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-01 20:36

Inenten tegen griep en tetanos moet wanneer het veulen tussen de 4 en 6 maanden oud is. Daarvoor geniet het nog van de stoffen die het via de moedermelk meekreeg. Belangrijk is wel dat het veulen na de geboorte voldoende biest binnenkrijgt. Biest is de eerste melk en bevat slechts gedurende (ik denk 12 u) immuunstoffen die mama aan haar baby meegeeft.
Als de smid komt voor de merrie, kijkt hij ook even naar het veulen maar tot nu toe (veulen is bijna 6 maanden oud) heeft hij de hoefjes alleen nog maar een klein beetje bijgevijld.

groetjes