merrie met veulen met hengst erbij in het land?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

merrie met veulen met hengst erbij in het land?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-03 18:10

Mijn merrie word weer gedekt.
Nu met een doel Haha!
Maar kan ik mijn hengst in het land gooien met mijn merrie en veulen ?
Het is niet een bepaald makkelijke hengst, weet niet wat hij doet ":?

Gr Priscilla

abcfgd1

Berichten: 5646
Geregistreerd: 22-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 18:23

Onze merrie is ook gedekt in het land, ook gewoon met het veulen erbij. Is dat de enige merrie die erbij loopt of zijn er meer?

Sabiy

Berichten: 740
Geregistreerd: 05-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 21:01

Kun je niet gewoon aan de hand dekken ? Lijkt me een stuk veiliger.....

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 21:03

bij paarden werk het gezinsgevoel niet altijd even goed....beter niet doen! Gewoon uit elkaar houden en aan de hand laten dekken

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 21:20

gijsenkim schreef:
bij paarden werk het gezinsgevoel niet altijd even goed....beter niet doen!


ha ha understatement denk ik, we hebben ze iets te veel gedomesticeerd vrees ik.

Mika

Berichten: 1233
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-03 04:20

Hier loopt Naughty Doll ook gewoon met de merries + veulens in het land, tot nu toe geen enkel probleem gehad, hij is heel lief voor de veulens, kroelt met ze en laat ze zelfs zijn biks opeten....
Maar hij is het natuurlijk wel gewend om altijd in de kudde te dekken...
Misschien wachten tot je merrie goed hengstig is, dan aan de hand dekken en vervolgens samen op het land laten.... Dan is het eerst vuur eraf bij de hengst en zal hij al een stuk rustiger zijn waarschijnlijk....

Ziolette

Berichten: 17741
Geregistreerd: 06-03-02
Woonplaats: Onder de zon!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-03 07:38

Bij ons gingen de merries met merrieveulens gewoon met de hengst het land op. Alleen de merries met hengstveulens konden niet samen met de hengst het land op. Hij ging gewoon achter die hengstveulens aan hoe klein ze ook waren.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-03 08:54

Kan voor de duidelijkheid het ras bij de voorbeelden.
Je kan een KWPNner niet met de meeste veel meer bij de natuur staande ponyrassen vergelijken.

Voice

Berichten: 919
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: Het leukste dorp van Groningen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-03 10:21

Hoi,

Je kunt het nooit met zekerheid zeggen natuurlijk. Het kan goed gaan, het kan ook fout gaan. Een vriendin van mij fokt met connemara s en de hengst loopt het hele jaar bij twee merries en veulens in de wei en dat gaat volgens mij prima. Ze zullen toch wel even met elkaar gaan "communiceren" en dan kan er ook een trap op een bijt volgen. Als je dat risico wil beperken, kun je beter uit de hand dekken, lijkt mij.

Als bij ons op het land een nieuwe pony komt, dan doen we altijd eerst een draadje er tussen voor een tijdje en als ze dan an elkaar gewend zijn, dan mogen ze bij elkaar. Dat gaat eigenlijk altijd erg goed, maar met een hengst erbij doen, weet ik niet of dat nou zo n goed idee is. Zal ie genoeg respect hebben voor de draad om er eerst een tijdje achter te blijven? Ik weet het niet.

Succes,
Judith

Mika

Berichten: 1233
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-03 10:25

sarabande schreef:
Kan voor de duidelijkheid het ras bij de voorbeelden.
Je kan een KWPNner niet met de meeste veel meer bij de natuur staande ponyrassen vergelijken.


Bij mij gaat het om mini paardjes, de hengst is een 100% american miniature horse.....
Om heel eerlijk te zijn vind ik die ook niet echt dicht bij de natuur staan... Knipoog

Albert

Berichten: 5730
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-03 17:06

Meestal overleeft de hengst zo'n avontuur wel als de merrie maar hengstig genoeg is.
Maar slaat ze af dan slaat ze in zo'n geval echt van zich af, een beetje merrie in combi met een onervaren (geile)hengst en een klein weiland en de ellende is niet te overzien. Gewoon proberen dus.

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-03 19:37

Ik heb de hengst dan bij 1 merrie staan.
Die hengst van mij probeert liever overal op te springen, en het hengst veulen is ook erg nieuwsgierig.
Ik dek ook aan de hand.
Maar dat is bijna geen doen joh, de merrie blijft altijd hengstig( Pismerrietje Haha! )
Maar scannen doet onze veearts niet, dat vind hij te klein.
Er zijn trouwens weinig veeartsen die die kleintjes willen scannen

Dennis

Berichten: 31466
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-03 21:14

Dan moet je hier langs komen. Hier worden kleine merries wel gescanned.

Mika

Berichten: 1233
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-03 18:22

parouscha schreef:
Ik heb de hengst dan bij 1 merrie staan.
Die hengst van mij probeert liever overal op te springen, en het hengst veulen is ook erg nieuwsgierig.
Ik dek ook aan de hand.
Maar dat is bijna geen doen joh, de merrie blijft altijd hengstig( Pismerrietje Haha! )
Maar scannen doet onze veearts niet, dat vind hij te klein.
Er zijn trouwens weinig veeartsen die die kleintjes willen scannen


Er is hier in de omgeving 1 da die de kleintje wil en kan scannen, die is van de kliniek uit Meppel, maar er zijn idd niet veel da's die het kunnen.....(althans, meestal past't gewoon niet)

MariekeR

Berichten: 1233
Geregistreerd: 09-09-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-03 18:40

Op zich zou het moeten kunnen. Bij ons aan de weg staan ook 2 merries met veulens. Daar staat ook een hengst bij (ze staan alleen een tijdje apart als ze net hun veulens hebben gekregen). Die staat er bijna de hele zomer bij. Heb het nog nooit fout zien gaan, die hengst is totaal niet gemeen tegen die veulens, ze kroelen elkaar ed.
Ik moet er wel bij zeggen dat het hier om een oudere, rustigere hengst gaat die die merries elk jaar dekt en dit dus is gewend. Het ligt natuurlijk anders als het een jonge, onervaren hengst is.

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-03 09:47

Het is idd een jonge hengst.
En het is dat ik maar 1 merrie heb met een veulen.
Dus zodra hij gedekt heeft, zal hij op zoek gaan naar nog iets om te dekken.
Dan zal hij denk ik gan knoeien met het veulen Verward

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-03 00:26

is het een hengstveulen of een merrie veulen, kan nogal veel verschil opleveren
de hengst kan bij een merrie met hengsteveulen die niet van de betreffende hengst afkomstig is, het hengsteveulen nog wel eens aanvallen
en dat kan tot de dood gaan(van het veulen)
met merrieveulens van een andere hengst is er over het algemeen geen enkel probleem
en zolang we het over een merrie veulen hebben, zolang het een veulen is en dus geen enkele bronstige symptomen of tekenen van geslachtsrijpheid vertoont is dat meestal ook niet echt aan de orde

expiriment

Berichten: 113
Geregistreerd: 27-08-01
Woonplaats: veendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-03 02:30

Onze groningerhengst ONNO.S staat met tien merries met veulens in de wei.Als een merrie willig is word ze gedekt.normaal loopt hij op een afstand van 20 meter van de kudde.

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-03 07:15

Een beetje fatsoenlijke hengst zal de veulens even goed beschermen als de merrie zelf. Wij hadden overigens wel een hengst die zijn eigen veulens altijd veel leuker vond dan die van een ander.

Jonge hengsten of hengsten die te veel uit de hand gedekt hebben zijn in het algemeen wat dommer. Ervaring is dus belangrijk. Het beste is om een jonge hengst eerst bij wat oudere dragende merries te laten als tweejarige na het dekseizoen. Dan weet hij namelijk dat een merrie niet altijd om te dekken is Haha!

Een hengst die veel uit de hand dekt, denkt namelijk dat een merrie bijna altijd hengstig is, vooral als het vuile werk door een schouwhengst wordt gedaan.

Verder is dekken in het land veiliger dan dekken uit de hand. Het drachtigheidspercentage ligt veel hoger en het risico op ongelukjes is vaak kleiner, omdat er niks geforceerd wordt.

PS: paarden zijn geen pedofielen, dus wat dat betreft hoef je al helemaal niet bang te zijn. Echt ervaren hengst dekken zelfs geen hengstige merries als ze geen eisprong hebben..