Wie is nu ook nog bezig met dekken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-03 13:06

stef schreef:
Ik vind persoonlijk van eind april, mei en begin Juni de mooiste maanden om een veulen te krijgen. Dit ivm de kwaliteit van het gras, en dus de melk.
Ik zou nu dus persoonlijk niet meer dekken


Nee maar soms heb je geen andere keus.
Het rare is dat de beste paarden die ik ooit gefokt heb allemaal eind juni of in juli geboren zijn.
Maar dat zal wel puur toeval zijn.

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)



sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-03 13:36

Als je sperma uit het buitenland hebt, waar geen mogelijkheid bestaat om de dekking door te sturen naar volgend jaar.
Of een hengst die daarna de sport ingaat.
Of gewoon al je geld dat het je al gekost heeft (DA etc) niet zomaar voor niks uitgegeven wil hebben.
Dat kan je keuzes noemen, maar dat zie ik meer als voorwaarden.

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 10:35

Peterina schreef:
belangrijkste punt : NIET ALLE HENGST hebben sperma die geschikt is voor DIEPVRIES sperma ! De hengstenhouder gaat dit niet bekend maken !!!


In Nederland wel, ook als het verzend niet goed is en anders worden ze daartoe zeer snel door de fokkers gedwongen.

Bekende gevallen waren Weyden en Lancet, is inmiddels opgelost, Weyden dekt alleen vers en ook bij Lancet is de verwerking aangepast.

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 11:22

Zannekin schreef:
Beter een keer te veel spoelen dan je merrie met een ontsteking achterlaten.


Heb mijn allerbeste merrie die ik ooit had door spoelen onvruchtbaar zien worden.
Baarmoeder vol met schimmel Huilen
Dus of een keer te veel spoelen nu beter is Verward .
Voorlichting waarmee gespoeld gaat worden, zoals jij eerder gaf, lijkt mij raadzaam.

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 11:30

nadezda schreef:
Wat me wel heel erg opvalt is dat iedereen altijd he probleem toch bij de merrie neerlegt.


Dat ligt eraan welke fokkerij.
Bij de rijpaarden worden de hengsten op vruchtbaarheid gescreend.
Even een drupje sperma onder de microscoop laten leggen en je weet tenminste of het goed levend sperma is met voldoende en actieve zaadcellen

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 12:06

Succes iig

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 11:42

Wat sneu nou Jeanneke. Heeft het misschien iets met de hitte te maken??

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-03 11:34

jeanneke schreef:
ik zou het echt niet weten Sarabande


Mijn dierenarts heeft getwijfeld of hij mijn merrie dicht zou zetten.
Maar hij heeft het gedaan omdat, zo zei hij, als het een warme zomer wordt (sic) dat de merrie de spieren heel erg zou kunnen ontspannen
Als ze dan een keer ergens van schrikken en er opeens vandoor gaan is de kans aanwezig dat ze het vruchtje er dan gewoon uitgooien.
Bij een normaal gesloten vulva is dat probleem niet aanwezig, dit geldt alleen voor merries die luchtzuigen of de neiging daartoe tonen.

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-03 20:29

Ik geef alleen de motivatie van mijn dierenarts aan, Jeanneke. Misschien weet Zannekin hier meer van.

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 105 bezoekers