Spenen & verhuizen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Inge_83

Berichten: 2120
Geregistreerd: 25-04-03
Woonplaats: Goes

Spenen & verhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-03 12:15

Zoals sommigen van jullie misschien wel weten is mijn veulen Senna verkocht.
Half oktober gaat ze naar haar nieuwe baasje toe.
Ze is dan 6 maanden oud.
Wat zou de beste manier zijn voor merrie en veulen?
Eerst afspenen en daarna verhuizen of gewoon gelijk verhuizen.
Bij transport het veulen alleen op de trailer of mams meenemen en daarna met alleen mams terug.
Mijn merrie is een stresskip op de trailer en haar veulen staat er juist heel relaxt bij.
Het is een kleine 300 km en dan moeten we nog terug, bij elkaar dus bijna 600 km.
Aan de ene kant heb geen zin in onnodige stress bij mijn merrie maar het veulen moet natuurlijk ook niet een grote klap krijgen, het is al eens hele gebeurtenis dat ze ineens geen mammie meer heeft, haar vriendjes uit de kudde moet missen, en ook nog aan een nieuwe omgeving, nieuwe mensen en nieuwe paarden moet wennen.
Hoe zouden jullie dit doen?

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 12:24

Eerst afspenen en dan verhuizen. Anders heb je grote kans op problemen op het moment dat je met de merrie weer wegrijdt in de trailer, of andersom, waneer je met het veulen wegrijdt in de trailer.

Wanneer je veulen al even gewend is om alleen te zijn is het minder vervelend om ze weg te brengen, bovendien heb je dan ook geen extra stress bij de merrie (stress van spenen en stress van vervoer).

Ziolette

Berichten: 17741
Geregistreerd: 06-03-02
Woonplaats: Onder de zon!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 13:20

Wij hebben Velvet vorig jaar gelijk verhuisd terwijl ze gespeend werd. Ze was toen 4,5 maand oud. We hadden een tweepaardstrailer geleend en mijn andere merrie meegenomen als gezelschap. Het veulen was erg rustig onderweg en had ook al een paar keer eerder op de trailer gestaan met d'r mama.

Het was heel goed te doen, maar Velvet is wel een koele kikker. Met een nerveus veulen is dit geen goede optie.

Balte

Berichten: 3550
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: provincie Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 13:47

Ik zou eerst spenen en dan verhuizen. Kan je nergens een brave oude pony of zo lenen om mee te gaan op transport?
Ik heb er zo eentje staan maar ja das natuurlijk in Belgiƫ... Knipoog

Inge_83

Berichten: 2120
Geregistreerd: 25-04-03
Woonplaats: Goes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-03 14:05

Ik zou niet weten waar ik die vandaan moet halen.
Het is toch 4 uur in de trailer en dan nog 4 uur terug.
Ik zou daar zelf ook niet graag mijn pony voor uitlenen.

Ziolette

Berichten: 17741
Geregistreerd: 06-03-02
Woonplaats: Onder de zon!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 16:20

Toen Velvet een 1,5 maand later naar de opfok ging (2,5 uur rijden) heb ik haar wat Sedalin gegeven. Helaas is dat niet goed meer te verkrijgen. Ik ga vanavond toevallig nog twee spuiten halen bij een winkeltje dat er heel veel ingekocht heeft eind vorig jaar. Erg vervelend dat ze dat gedaan hebben Haha! Knipoog .

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 16:28

Tiffy schreef:
Toen Velvet een 1,5 maand later naar de opfok ging (2,5 uur rijden) heb ik haar wat Sedalin gegeven. Helaas is dat niet goed meer te verkrijgen. Ik ga vanavond toevallig nog twee spuiten halen bij een winkeltje dat er heel veel ingekocht heeft eind vorig jaar. Erg vervelend dat ze dat gedaan hebben Haha! Knipoog .


Sedalin is inderdaad een optie. Je kunt het nog wel krijgen, alleen heet het nu tranquigel en is het voor honden. De dosering is dus ook aangepast voor honden, dat betekent dat je een paard ipv een paar streepjes een hele spuit geeft. Voor een veulen dus juist makkelijker te doseren.

Ik kan wel vertellen hoe wij het altijd doen, maar 3 uur heen en drie uur terug is gewoon erg lang. Ik zou in dit geval dus ook eerst maar spenen, 3 uur met een nerveuze merrie terug lijkt me een ramp!

paulanda
Berichten: 2180
Geregistreerd: 09-07-01
Woonplaats: heerhugowaard(n-H)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 16:46

vorig jaar heb ik vali gewoon gelijk gespeend en verhuist,maar we hadden toen wel 2 veulens en dit jaar 1,denk dat we hem gewoon alleen er op zetten,is ongeveer klein uurtje rijden,hij is wel al vaker op de trailer geweest.

Barb

Berichten: 12081
Geregistreerd: 24-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 16:49

maar hoe doen jullie dat dan met de melk die de moeder nog heeft?
zijn jullie niet bang voor ontsteken spenen/uiers/tepels (ik heb er
geen verstand van Clown )

Sabiy

Berichten: 740
Geregistreerd: 05-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 17:35

De merrie moet je een paar dagen van het voer afhalen, alleen een klein handje graan of muesli, gewoon voor de smaak, en een plukje hooi. Geen gras, geen wortels (zo weinig mogelijk vocht dus), en dus bijna geen krachtvoer. Een paar keer per dag gaan stappen, of als ze naar buiten kan, lekker laten lopen (maar dus niet op een vette wei). Om haar een beetje extra te helpen kun je Solidago geven van VSM, dat werkt bevorderend op de nierfunctie en dus vochtafdrijvend. Dan is ze zo van het uier af. Ik heb zelf net twee dagen geleden mijn veulen gespeend en met de merrie gedaan wat ik net beschreven heb, en de druk was na 1 dag al van het uier af, en nu is het al aardig aan het krimpen. Ze krijgt vanavond weer wat meer voer, en morgen weer haar gewone portie. Ze hebben even twee dagen honger, maar het is de snelste en veiligste manier.

Wat betreft de eerste vraag, over het spenen en vervoeren, ik zou zeggen, eerst spenen, en pas een week of twee, drie later verhuizen. Is het meest stressvrij, voor zowel de merrie als het veulen.

Ziolette

Berichten: 17741
Geregistreerd: 06-03-02
Woonplaats: Onder de zon!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 18:48

Bij ons gingen de merries ook een paar dagen tot een week van de biks af. Ze kregen alleen wat hooi (en gingen verder met stro Schijnheilig ). We hebben nooit problemen gehad met ontstoken uiers.

Ods
Forumcoordinator

Berichten: 38680
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 22:24

Met de temperaturen van de afgelopen dagen ga ik mijn merrie ECHT NIET kort houden op drinken!!!! Dat vind ik regelrechte onzin!!

Ziolette

Berichten: 17741
Geregistreerd: 06-03-02
Woonplaats: Onder de zon!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 07:06

Ods schreef:
Met de temperaturen van de afgelopen dagen ga ik mijn merrie ECHT NIET kort houden op drinken!!!! Dat vind ik regelrechte onzin!!


Misschien ligt het aan mij, maar waar lees jij dat iemand de merrie kort houdt op drinken Verward . Sabiy heeft het over zo weinig mogelijk vocht in het voer, niet dat je minder water moet geven.

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 08:50

Je kunt het uier ook nog afspuiten, helpt uieronsteking voorkomen en het uier droogt wat sneller op. Ze vinden 't ook wel lekker, het vermindert de spanning.

Sabiy

Berichten: 740
Geregistreerd: 05-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 12:31

Tiffy"]
[quote="Ods schreef:
Met de temperaturen van de afgelopen dagen ga ik mijn merrie ECHT NIET kort houden op drinken!!!! Dat vind ik regelrechte onzin!!


Misschien ligt het aan mij, maar waar lees jij dat iemand de merrie kort houdt op drinken Verward . Sabiy heeft het over zo weinig mogelijk vocht in het voer, niet dat je minder water moet geven.
[/quote]

Ach, sommige mensen hebben gewoon wat moeite met lezen..... Ik heb inderdaad nooit gezegd dat je ze geen water mag geven....

Vinka
Berichten: 1177
Geregistreerd: 29-01-03
Woonplaats: Hattem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 14:12

Mijn veulen wordt gespeend en direct weggebracht. Ik geef hem dus wel sedalin zodat hij onderweg niet erg gestresst wordt. Ik breng hem naar Friesland in een koppel, daar mag hij lopen tot hij 3 jaar oud is.

De merrie krijgt wel hooi maar geen brokken. Ook spuit ik altijd het uier af. Dit vinden ze inderdaad erg fijn en helpt tegen uierontsteking.
Ik laat mijn merrie dan een aantal dagen dag en nacht in de bak lopen. Dit omdat ik bang ben dat hij zichzelf op stal zal bezeren doordat hij natuurlijk wel een beetje van slag is omdat het veulen weg is.

Sabiy

Berichten: 740
Geregistreerd: 05-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 21:03

Sedalin geven aan zo'n jong veulen is ook niet erg bevorderlijk... Waarom niet gewoon thuis spenen en verhuizen als het leed geleden is ?
En je merrie kan zich buiten in de bak ook bezeren hoor, als ze overstuur is omdat ze haar kind kwijt is...

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-03 21:45

En wat doe je als de merrie wel braaf op de trailer is? Ik ben nl van plan met merrie en veulen naar het veulenopfokadres te rijden, en het veulen daar achter te laten bij andere veulens.
Merrie moet dan weer mee naar huis, maar verwacht er niet echt veel moeilijkheden mee...
Zal eerst wel weer even oefenen met merrie op trailer mee en veulen thuis in box...

Wat een gedonder is het toch ook eigenlijk, dat veulentje fokken... Clown

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-03 22:53

Sorry, maar ik heb echt teveel vervelende acties meegemaakt wanneer het spenen gaat zoals oa Dees van plan is.
Het gaat er niet om dat de merrie braaf is op de trailer, op het moment van spenen kan zelfs de makste merrie doordraaien. Of je veulen rent achter de trailer aan dwars door alle omheiningen heen (wanneer ze meteen het land op gaan), dat is ook nog een optie.

Heus, eerst thuis spenen (desnoods je merrie even uit logeren bij iemand in de buurt) en daarna pas verhuizen. Dat is toch echt de prettigste methode.

Sabiy

Berichten: 740
Geregistreerd: 05-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-03 12:13

AMEN !!

Vinka
Berichten: 1177
Geregistreerd: 29-01-03
Woonplaats: Hattem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-03 19:54

Gister was ik bij het toekomstige opfokbedrijf voor mijn hengstveulen. Die mensen daar vroegen of ik de merrie ajb thuis wil laten. Ze hebben daar nogal slechte ervaringen mee. Veulens die proberen uit de stal te breken omdat ze met de merrie mee willen. Merrie's die flippen...

Ods
Forumcoordinator

Berichten: 38680
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-03 19:59

Sabiy"]
[quote="Tiffy"][quote="Ods schreef:
Met de temperaturen van de afgelopen dagen ga ik mijn merrie ECHT NIET kort houden op drinken!!!! Dat vind ik regelrechte onzin!!


Misschien ligt het aan mij, maar waar lees jij dat iemand de merrie kort houdt op drinken Verward . Sabiy heeft het over zo weinig mogelijk vocht in het voer, niet dat je minder water moet geven.
[/quote]

Ach, sommige mensen hebben gewoon wat moeite met lezen..... Ik heb inderdaad nooit gezegd dat je ze geen water mag geven....
[/quote]

Ik heb het verkeerd begrepen/gelezen sorry! Bloos Bloos!

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-03 23:33

Het beste is idd veulen direkt weghalen en wegbrengen. Veulen met ouder paard of pony in de wagen is een heel goede optie.
Het geroutineerde ander paard maakt het niets uit en het veulen is niet alleen.
Dus kijk of je een rustige sportpony of paard kan lenen, is beter dan sedalin.

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-03 23:38

Wat het drinken betreft is het wel beter om de merrie wat beperkter water te verstrekken. Je kan daarmee uierontsteking voorkomen. MAar met dit weer is dat inderdaad niet verstandig.
Maar het is nu ook nog niet echt de itjd om veulens af te spenen over het algemeen.......

Sabiy

Berichten: 740
Geregistreerd: 05-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-03 12:34

Ik heb mijn veulen vorige week gespeend (ze is al een half jaar), en ze staat heerlijk rustig in een box naast haar moeder op stal. Ze kunnen elkaar zien, horen en aanraken, en er is nog geen moment stress geweest. De merrie staat inmiddels alweer op normaal voer, het uier is al helemaal weg (kwestie van drie dagen weinig voeren en veel bewegen), en zowel merrie als veulen vinden het prima zo.
Ik ben, zoals ik al eerder zei, erg tegen het spenen en meteen volledig weghalen (verhuizen) van het veulen. Zowel voor de moeder als het veulen geeft dit veel stress, wat gevaarlijke situaties kan opleveren. Ik doe het al jaren op dezelfde manier (die ik hier boven dus beschreven heb), en het bevalt prima, nooit problemen gehad.
Spenen en meteen op de trailer zetten vind ik krankzinnig en levensgevaarlijk. Buiten dat, is de eerste ervaring van het veulen op transport al gelijk geen geweldige, waar je later dus ook weer de gevolgen van kan merken.
Gewoon eerst rustig thuis spenen met een minimum aan stress, en dan pas de een of de ander verhuizen als dit om wat voor reden dan ook nodig is.