Groningse bakermat

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Albert

Berichten: 5729
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Groningse bakermat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-03 12:15

Mario Broekhuis schreef in de paardenkrant van 27 juni:

De vereniging "Het Groninger Paard"zoekt toenadering tot het KWPN. Een eerste gesprek heeft plaatsgevonden met als insteek of het KWPN de stamboekadministratie wil gaan voeren. Als dit gebeurt, veranderd er nog maar weinig: de Groningers blijven gewoon hun eigen koers volgen. Hoe onbeduidend het voor het fokkerijbeleid mag lijken, het is misschien een cruciale stap in de goede richting. Althans, voor het KWPN.

Iedereen die een beetje verstand heeft van de fokkerij weet dat het KWPN haar succes dankt aan het paren van oude Groninger en Gelderse merriestammen aan volbloedhengsten. Het maken van een outcross is de sleutel tot succes. Paar twee totaal onverwante bloedlijnen aan elkaar en je krijgt een absolute topper (of flopper, dat is de schaduwzijde).
Met die kruisingsproducten kun je verder fokken, maar het houdt een keer op. Dan heeft de fokkerij weer vreemd bloed en een nieuwe outcross nodig om opnieuw aan een succesverhaal te werken. Het is telkens een kwestie van terugkeren naar de basis.

Het grote probleem is dat de KWPN-fokkers nogal slordig omspringen als het gaat om het bewaken van de basisbloedlijnen. Het zuivere Gelderse bloed is totaal verwaterd. Ook qua type is het Gelderse paard te dicht naar het sportpaard toegekropen. Een outcross is bijna niet meer te maken. Of we het nu een Gelders "paardenras" noemen, als basispaard bestempelen, of het onderbrengen in een categorale afdeling: de "wittensteins" zijn op.
In de Groninger en klassieke Oldenburger fokkerij- waar het Groninger Paard gebruik van maakt- zijn nog wel bruikbare stammen te vinden.

Mooi voorbeeld in dit kader vind ik de fokkerij van Herman Roelofs, die na tien jaar fokken tot de ontdekking kwam dat slechts 40% van zijn fokproduckten aan zijn kwaliteitseisen voldeed. En wat bleek? Die 40% was alleen van merries uit Groninger stammen. Met fraaie eindproducten komt zijn fokkerij niet verder.

Door het aanhalen van de contacten met het Groninger Paard haalt het KWPN een potentiële bakermat voor de sportpaardenfokkerij binnen. Niet dat ik zo kapot ben van het huidige Groningse paardenbestand en niet dat de Groninger fokkerij zo puur is, maar het is een aparte fokkerij die kan helpen om terug te keren naar de basis. Zo lang de vereniging Het Groninger Paard maar een eigen weg blijft volgen en zich niet op den duur om laat praten tot een categorale afdeling of iets in die geest. Want dan vrees ik dat de Groninger hetzelfde lot is beschoren als het Gelderse paard. Dan gaat het op in de middelmatigheid.

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-03 14:05

Ik denk dat dit best weleens een goede zaak kan zijn, maar je zult pas na verloop van tijd resultaat gaan zien en ik denk dat er ook veel mensen tegen zullen zijn.

Yootha

Berichten: 6524
Geregistreerd: 22-03-01
Woonplaats: Emmer-Compascuum, Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-03 15:15

Bovenstaande stuk was een reactie op onderstaand artikel.

Afbeelding

Er staat een fout in het stuk. Het I.H.W. ziet helemaal af van de gesprekken met het KWPN en zal ook nooit en te nimmer een onderdeel worden van het KWPN.

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-03 16:02

Het paard op de foto is Luuk van Karin die bij mij op stal stond.ook een loek, Albert en een volle broer van de hengst Alderic.

Tja laten we hopen dat het bij de laatste zin blijft dat er op korte termijn geen verder stappen worden ondernomen en als het even kan helemaalniet.

Bolle

Berichten: 722
Geregistreerd: 31-07-02
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 19:35

Ik ben wel wat laat omdat dit stuk mij niet was opgevallen, maar ook ik wil hier toch graag op reageren.

Bij de fusie in 1969 van VLN en NWP tot het Koninklijk Warmbloed Paardenstamboek in Nederland (KWPN) werden drie registers ingesteld voor resp. rijpaard, tuigpaard en Gelders veelzijdigheidspaard.
Het Groninger paard kwam als aparte fokrichting niet meer voor.
De nog aanwezige Groninger hengsten werden door het KWPN als overbodig afgevoerd.
Als laatste gebeurde dit in 1978 met de hengst Baldewijn.
(het artikel is ook terug te vinden op: http://groups.msn.com/Paardenenmensport/jouwwebpagina.msnw )

Het KWPN heeft in het verleden ook niet veel met het Gelderse Paard opgehad, en die organisatie moeten wij nu vertrouwen?
Ik hoop oprecht dat de diverse besturen rond het Groninger Paard zo wijs zijn dat ze elke samenwerking met het KWPN uit de weg gaan, want voor mij is het wel duidelijk, er is bij het KWPN maar ruimte voor één type..... en dat is de KWPN-er..... Boos!

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 21:42

Albert schreef:
Mario Broekhuis:................Door het aanhalen van de contacten met het Groninger Paard haalt het KWPN een potentiële bakermat voor de sportpaardenfokkerij binnen. Niet dat ik zo kapot ben van het huidige Groningse paardenbestand en niet dat de Groninger fokkerij zo puur is, maar het is een aparte fokkerij die kan helpen om terug te keren naar de basis. Zo lang de vereniging Het Groninger Paard maar een eigen weg blijft volgen en zich niet op den duur om laat praten tot een categorale afdeling of iets in die geest. Want dan vrees ik dat de Groninger hetzelfde lot is beschoren als het Gelderse paard. Dan gaat het op in de middelmatigheid.


Wij hebben WPN-ers en ook een Groninger, dus ik ken beide stamboeken een beetje en kan alleen maar zeggen: er is maar weinig oud-Gronings bloed in het Groninger stamboek aanwezig. Bovendien is het fokbeleid af en toe zeer discutabel, dus die eigen weg leidt wellicht ook niet naar het gewenste doel (bv. het bewaren van waardevolle bloedlijnen voor de fokkerij). Ik zou samenwerking met het KWPN wel zien zitten als er ook vanuit het WPN waardevolle merries met een hoog percentage Gronings bloed zouden worden ingezet voor de 'fokrichting Groninger paard'. Op die manier kun je waarschijnlijk beter je bloedlijnen bewaken en krijg je veel meer bewezen bloed in je fokkerij, iets wat nu bij de vereniging het Groninger paard nu (nog) ontbreekt.

Uums

Berichten: 6777
Geregistreerd: 07-07-03
Woonplaats: Het nuchtere noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 12:17

Maar het is toch ook onmogelijk geweest om met raszuivere Groningers door te fokken? Als Baldewein de laatste der Mohicanen was en daarna er nog maar een paar hengsten waren, zoals Orlando, dan is het toch logisch dat er bij andere stamboeken gevist wordt naar andere hengsten? Hanno is deels (half) Cleveland Bay en Gerlinus is met zijn Z-springen, witte hoofd en rankere bouw toch ook echt geen authentieke Groninger. Maar om niet helemaal te verzanden in inteelt moet je nu eenmaal concessies aangaan. Dat velen het niet eens zijn met de hang naar iets meer rijtypische paarden blijkt wel uit de verstap naar het IHW die vele fokkers maakten (hoewel sommige ook al weer terug zijn. Mij boeit het weinig want ik vind beide stamboeken goede paarden voortbrengen). Zoals het ooit was kan het gewoon niet meer volledig worden, maar dat is met meer rassen zo gegaan. Er hebben zich nu eenmaal ontwikkelingen voorgedaan die onomkeerbaar zijn. Je kunt daarna alleen nog maar proberen de schade zo goed mogelijk te herstellen, vandaar dit misschien, in sommige ogen, wat discutabele fokbeleid.

Yootha

Berichten: 6524
Geregistreerd: 22-03-01
Woonplaats: Emmer-Compascuum, Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 12:38

Bij de oprichting van het Groninger Paard is er steeds op gehamerd om de nafokgebieden zoals Duitsland en Polen te gebruiken. Later hebben ze dit gewoon laten vallen en andere rassen toegevoegd, omdat het dus een centenkwestie. Het ging niet meer om het ras, maar men ging een paard fokken dat beter in de markt lag. Nu zijn de zaken net omgedraaid en zijn de oude klassiekers niet meer aan te slepen.

joshua
Berichten: 1176
Geregistreerd: 07-12-01
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 15:29

Ja als je het over discutabel fokbeleid hebt dan ben ik het er niet mee eens.Kijk eens naar de paarden op het eiland allemaal paarden met groninger afstamming. Maar daar deze mensen niet in staat waren jaarlijks met hun paarden het water over te gaan, werden dezen niet geregistreerd.Mijn inziens hadden ze beter gebruik kunnen maken van deze bloedlijnen.Kijk maar eens naar de paarden ,er zijn paarden met bijna volledige afstamming van een holsteiner ,die ingeschreven zijn als groninger en hiervoor subsidie ontvangen.Daar dit geen zeldzaam huisdierenras is ontvangen zei toch wel subsidie terwijl er ook paarden waren met een gelderse en tuigbloedlijn die eerder ook uit dezelfde bleodlijnen kwamen als de groningers oorpsronkelijk.Deze paarden kregen tot voor kort geen subsidie daar het GRP dit bloed als niet gronings zag.Het IHW werd ook altijd verweten wat ze hiermee moesten doen.Heb vaak genoeg een discussie met een bestuurlid van het Grp hierover gehad maar ja dan komen ze er zelfs ook net meer uit.Rare is wel dat na de subsidieaanvragen de regels opeens kwa fokkerij zijn veranderd en ze nu wel gelders en tuigbloed willen hebben.Jammer is dat alleen dit na de subsidieaanvragen werd geregeld. Dit voor sommige mensen wel heel schadlijk is daar ze er nu meer geen subsidie voor kan aanvragen.Een ander mooi voorbeeld over de discutable fokkerij is de klassiek hengst Lord.Bracht superveulens maar werd door een twijfleachtige beslissing in het bestuur als zou de hengst cornage,en nog meer enge ziekten vererven.Maar deze hengst werd afgekeurd omdat een hengst it de holsteiner F lijn naar voren geschoven moest worden. We denken nog steeds aan he heroische strijd die wijlen de heer Tepper heeft gevoerd tegen het complete bestuur.Waar waren toen de klassiek fokkers??
Ze keken allemaal naar de dollars en waren allemaal niet meer emotioneel met het zuivere ras behebt.Nu roept iedereen ze waren er niet meer.Ze waren er wel maar kregen allemaal een negatief fokadvies. Denk aan Orbaldo,Otto enz.
Alle pogingen van enkel leden in de toemalige foktechnische commisie werden zonder meer door het bestuur niet ontvankelijk verklaard.Daarom een waarschuwing voor allerlei rasfokkerijen in nederland:LUISTER NAAR DE FTC EN VERSCHUIL JE NIET ACHTER HET BESTUUR!Een goede ftc weet waarover hij praat .Een bestuur is alleen behebt met besturen!!

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 16:51

Uums schreef:
Maar het is toch ook onmogelijk geweest om met raszuivere Groningers door te fokken? Als Baldewein de laatste der Mohicanen was en daarna er nog maar een paar hengsten waren, zoals Orlando, dan is het toch logisch dat er bij andere stamboeken gevist wordt naar andere hengsten? Hanno is deels (half) Cleveland Bay en Gerlinus is met zijn Z-springen, witte hoofd en rankere bouw toch ook echt geen authentieke Groninger. .......... Je kunt daarna alleen nog maar proberen de schade zo goed mogelijk te herstellen, vandaar dit misschien, in sommige ogen, wat discutabele fokbeleid.


Ik heb weinig tegen op een hengst als Gerlinus (zelfs bij gedekt dit jaar Haha! ) maar die heeft dan ook behoorlijk wat 'oud bloed' in z'n aderen. Meer in ieder geval dan de 3-jarige Andy, die afgelopen zaterdag in Tolbert werd opgenomen bij de driejarigen en volgens de jury 'goed in het type stond'. De moeder van Andy (ex-Rebaecca B) is de sGrP.o merrie Bryta (v Bojkot), de vader is Ronaldo (Rubinstein x Ramiro)
Dat is niet wat ik de 'schade herstellen' wil noemen.
Samen met het feit dat de 1A bij de driejarigen niet echt lekker liep van achteren en toch op kop werd gezet heb ik wel even weer genoeg gehad van het fokbeleid.
Het allervreemdste kwam trouwens aan het eind van de keurring, toen ALLE paarden werden uitgenodigd om deel te nemen aan de Nationale keuring in Woudenberg......en dan vraagt het bestuur zich nog af waarom mensen niet met hun paard naar de keuring komen.

Bolle

Berichten: 722
Geregistreerd: 31-07-02
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 16:55

Ik vraag mij af waar al die Groningers zijn gebleven die na de tweede wereldoorlog naar Oostenrijk zijn gegaan.......

joshua
Berichten: 1176
Geregistreerd: 07-12-01
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 16:58

Die zijn er nog steeds een heleboel verblijven ook nog in Polen. Maar daar het groninger paard slechts naar vier generaties kijkt en die poolse papieren pas in de vijfde en verdere genaraties weer dei bloedlijnen tegenkomt. De aparden zijnnerwel hoor er zijn er nog genoeg maar men kijkt niet verder na de verdere genraties

joshua
Berichten: 1176
Geregistreerd: 07-12-01
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 17:00

Wat betreft Kendra ben ik het mee eens maar de moeder is nog wel oud gefokt met een goede bloedvoering.Dat ze er een hengst als Ronaldo over heen ztten is jammer.Maar ja is slechts een van de paarden die gekrtuist is met een niet zuivere hengst met een degelijke groninger bloedvoering

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 18:24

die andy komt toch ook naar de IHW keuring?
zag ik dacht ik in het boekje?

Yootha

Berichten: 6524
Geregistreerd: 22-03-01
Woonplaats: Emmer-Compascuum, Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 18:39

Kendra"]
Ik heb weinig tegen op een hengst als Gerlinus (zelfs bij gedekt dit jaar Haha! ) maar die heeft dan ook behoorlijk wat 'oud bloed' in z'n aderen. Meer in ieder geval dan de 3-jarige Andy, die afgelopen zaterdag in Tolbert werd opgenomen bij de driejarigen en volgens de jury 'goed in het type stond'. De moeder van Andy (ex-Rebaecca B) is de sGrP.o merrie Bryta (v Bojkot), de vader is
Ronaldo (Rubinstein x Ramiro)

[/quote]

De moeder van Rebecca B, zo heet de merrie bij ons nog steeds want de chip is op haar naam geregistreerd, is een 100% Zuivere Klassieke Poolse Stermerrie die teruggaat op de Oud-Oldenburger bloedlijnen. Omdat zij gedekt is door Ronaldo (te weinig origineel Ziek is dit product in het I.H.W.-sportboek gekomen. Zij wordt dan ook met de andere Sportboekers gekeurd en niet met de Hoofdstamboekers.

[quote="Nimber schreef:

die andy komt toch ook naar de IHW keuring?
zag ik dacht ik in het boekje?


Nee Rebecca B komt niet, maar wel een halfzusje van haar Romina B. Deze merrie is van de 100% merrie Brenda v. Bryta. Van moederskant krijgt zij 50% mee. De vader van Romina B is ook Ronaldo. Omdat zij ook niet aan de percentages voldoet voor het Hoofdstamboek zit zij ook in het Sportboek.

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 09:03

Yootha, ik begrijp dat er bij het IHW anders wordt gekeurd, bij het Groninger stamboek wordt op de keuring dit onderscheid niet gemaakt, wat in ieder geval voor toeschouwers de boel zeer ondoorzichtig maakt.

De moeder van deze Andy is natuurlijk in orde - maar als dit soort kruisingen altijd wordt opgenomen wordt het wel een zooitje (toch) bij het Groninger Stamboek.

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 09:12

Kendra schreef:
Yootha, ik begrijp dat er bij het IHW anders wordt gekeurd, bij het Groninger stamboek wordt op de keuring dit onderscheid niet gemaakt, wat in ieder geval voor toeschouwers de boel zeer ondoorzichtig maakt.

De moeder van deze Andy is natuurlijk in orde - maar als dit soort kruisingen altijd wordt opgenomen wordt het wel een zooitje (toch) bij het Groninger Stamboek.


Ja Kendra daarin heb je groot gelijk maar deze praktijken worden tot ergenis van ons getolereerd door de Stichting Zeldzame Huisdieren c.q. Ministerie. Die weten ook niet het verschil tussen Sportboekers, rasfokkerijen etc.

Yootha

Berichten: 6524
Geregistreerd: 22-03-01
Woonplaats: Emmer-Compascuum, Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 09:37

Trouwens Gerlinus komt bij ons ook maar op 50%. En dan heeft hij nog geluk dat Sinaeda toen op 100% gezet want vanwege een bloedverversing zijn toendertijd bij het Groninger Paard Sinaeda en bij het Basispaard Wachtmeester op 100% gezet. Dat was een eenmalig iets.

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 10:35

Kendra ik ben het met je eens dat het moeilijk is voor de toeschouwer om dat door te hebben maar alle paarden hebben nummers.
Die Andy is als het goed is wel opgenomen maar in het sportboek.
Dat men alles door elkaar keurd (sportboekers, hulpboekers en hoofdstamboekpaarden bij elkaar in de ring) kan natuurlijk echt niet maarja men doet het wel.
Net als bij het IHW kan bij het groninger paard ook elk paard opgenomen worden.
Voor het IHW is dat dacht ik het D boek (yootha greetje zeg ik dat goed?)
Ik weet niet welke eisen het IHW stelt maar bij het groningerpaard moet een paard minimaal 60 punten voor het type hebben en dan kan het ongeacht onbekende of KWPN of voor mijn part shetlandafstamming opgenomen in het hulpboek.
(okee shetland word moeilijk ze moeten ook een min. stokmaat hebben en dus min. 60 punten voor type scoren) Ik heb 2 hoofsta,boek paarden bij het groningerpaard toch mochten beiden niet voor subsidie omdat ze maar iets van 50 % groninger bloed hadden.
Na berekening bleek dit jaar dat de merrie 75% had en de ruin 87.5 %

Met hulpboek merrie's mag je overgens pas sinds vorig jaar naar de keuring dit na aandringen van de eigenaren.

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 10:57

Voor de zekerheid heb ik even het stamboeksecretariaat gebeld net.
Het veulen Andy is zelfs geen sportboek paard maar een hulpboekpaard.
Daar is het paard afgelopen zaterdag in opgenomen.

Yootha

Berichten: 6524
Geregistreerd: 22-03-01
Woonplaats: Emmer-Compascuum, Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 11:21

Hulpboek is bij ons als ze geen afstamming hebben. Er wordt gekeken of ze hulpboekmerrie bij ons kunnen worden en dan krijgen ze 12,5% kado als opstap. In Register D komen de hulpboekmerries.

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 15:03

Nimber schreef:
Voor de zekerheid heb ik even het stamboeksecretariaat gebeld net.
Het veulen Andy is zelfs geen sportboek paard maar een hulpboekpaard.
Daar is het paard afgelopen zaterdag in opgenomen.


OK, dit stelt me wel enigszins gerust. Maar waarom zeggen ze dat dan niet Boos! ? Op de keuring is echt alleen maar gezegd dat de merrie 'wel goed in het type staat'. Wij vinden onze weg wel, maar als je nou nergens verstand van hebt, dan word je toch werkelijk het bos in gestuurd met dit soort gepraat ?

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 16:31

Dat ben ik helemaal met je eens.
Ik ben het op dat gebied ook helemaal niet eens met het FTC.
Men kan het beter doen zoals het IHW verschillende rubrieken voor de verschillende registers/boeken.
Enige wat je kunt doen is op de algemene ledenvergadering weer eens je mond open trekken maar ja als je altijd de enige daarnin bent helpt dat ook niet Haha! De paarden die zijn opgenomen in het stamboek hebben achter het nummer dat ze hebben gekregen de eerste letter van het boek waarin ze staan opgenomen.
echter een f is weer anders dan een F nou probeer dat eens uit te leggen.
Ik heb er ook haast 8 jaar over gedaan het te snappen

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 17:19

Nimber schreef:
Enige wat je kunt doen is op de algemene ledenvergadering weer eens je mond open trekken maar ja als je altijd de enige daarnin bent helpt dat ook niet Haha!

Zullen we samen? Dit is de reden dat ik nooit naar de vergaderingen ga!

Sundancer

Berichten: 9707
Geregistreerd: 21-03-01
Woonplaats: Somewhere in The Netherlands.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 17:25

Zolang de "echte" fokkers te weinig zeggenschap hebben, en steeds onder gesneeuwd worden kwa stemmen, zal er weinig te veranderen zijn....

Maar dit voor rasfokkerijen.....