vraagje aan de fokkers / hengstenhouders

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
duivelintje
Berichten: 510
Geregistreerd: 13-07-03

vraagje aan de fokkers / hengstenhouders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-03 19:53

hoi,

ik heb een vraagje over mijn hengstveulen, hij is van half maart dit jaar (dus ongeveer 4½ maand) en ik heb al een paar keer gezien dat hij op zijn moeder springt (die dit gewoon toelaat en met haar oortjes naar voren blijft staan). ik weet wel dat de meeste veulens op hun moeder springen. het andere veulen wat erbij staat springt ook erop. alleen is er 1 verschil, mijn veulen heeft dus ook echt een stijve en er komt vocht uit (ik heb nog niet gezien dat ie echt bij zijn moeder naar binnen gaat gelukkig, is hij volgens mij ook net iets te klein voor, maar er staat ook nog een kleinere merrie bij Scheve mond ). ik heb trouwens niet gekeken of zijn ballen ingedaald zijn.
nu is mijn vraag of dit kwaad kan (de moeder is niet van mij en ze willen rond eind aug afspenen) en of ik zelf daar problemen mee ga krijgen gezien hij naar een opfok gaat waar het eerste jaar de hengsten en merries door elkaar staan.
is dit dominatie gedrag of is mijn veulen (erg) vroeg rijp.

misschien beetje onsmakelijk onderwerp, maar maak me toch wel een beetje zorgen en ik kon verder heel weinig info vinden in fokkerij boeken of op internet.

fokker
Berichten: 195
Geregistreerd: 28-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-03 23:45

Dat springen op moeder en andere merries is heel normaal gedrag.
Hengsten en merries het eerste jaar bij elkaar laten lopen kan problemen geven.
Als je een bijdehandje hebt dat kan ie met een maand of 9 al wel bevruchten .

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-03 08:33

Ze hebben mij altijd verteld dat je hengsten en merries vanaf 6 maanden beter niet meer bij elkaar kan weiden. Maar een veulen zal op die leeftijd nog niet zo gauw zijn moeder bevruchten omdat hij er gewoon niet bij kan Haha!
Als je het veulen met een maand of 4 a 5 afspeent heb je geen problemen.
In de meeste gevallen zal de merrie je dankbaar zijn om van dat ettertje ( Haha! ) verlost te zijn!

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-03 08:42

fabienne schreef:
In de meeste gevallen zal de merrie je dankbaar zijn om van dat ettertje ( Haha! ) verlost te zijn!


Als ze verstandig is heeft ze hem voor die tijd een paar keer een flinke schop verkocht, hoort bij het leerproces OK dan!

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-03 09:58

ik heb bij kennissen meegemaakt een hengstje van 7 maanden dat zijn eigen moeder bevrucht heeft......
Langer dan 5 maanden laat ik een hengstveulen nooit bij pony van het andere geslacht lopen, ook niet bij de merrieveulens.
ik hou mooi hengstjes bij hengstjes, zodat we geen vervelende verrassingen krijgen!

Een jaarling die een jaarling bevrucht....de kans is misschien klein, maar die is er wel......!

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-03 12:11

sarabande"]
[quote="fabienne schreef:
In de meeste gevallen zal de merrie je dankbaar zijn om van dat ettertje ( Haha! ) verlost te zijn!


Als ze verstandig is heeft ze hem voor die tijd een paar keer een flinke schop verkocht, hoort bij het leerproces OK dan!
[/quote]

Gelukkig niet, Fab en Nathalie zijn zeer verdraagzaam naar hun veulens toe. Het corrigeren bestaat meestal uit een corrigerende hap, en even het been optillen. Echt klappen delen ze eigenlijk niet uit aan hun veulens. Maar ze zijn wel super voorzichtige moeders die zeer zuinig op hun veulens zijn!

Toen de Stornello merrie toendertijd een 'corrigerende' trap aan haar veulen verkocht kon het veulen gelijk enkele reis richting slager met een doormidden geslagen achterbeen.
Van een andere kennis sloeg de Rex Magna merrie het veulen even 'corrigerend' tegen het hoofd, die daarop meteen dood neerviel.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-03 12:17

fabienne schreef:
Toen de Stornello merrie toendertijd een 'corrigerende' trap aan haar veulen verkocht kon het veulen gelijk enkele reis richting slager met een doormidden geslagen achterbeen.
Van een andere kennis sloeg de Rex Magna merrie het veulen even 'corrigerend' tegen het hoofd, die daarop meteen dood neerviel.


Ik heb veulens door de wei zien koprollen na een corrigerende tik van ma en ze kregen er niets van.
Meestal tikken de merries ook en slaan niet echt.
Mijn fokmerrie is heel lief, maar oren in de nek is al voldoende om de jeugd om haar heen pas op de plaats te laten maken.

Djoke
Berichten: 216
Geregistreerd: 28-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-03 12:51

Wat ik altijd dacht dat een hengstje pas bij een leeftijd van 10 maand geslachtsrijp is, maar hier lees ik dus ook al andere verhalen, oppassen dus maar zou ik zeggen!
Ja, die corrigerende tikken kunnen nog al eens hard uitvallen, mijn merrie is ook zo een die nogal hard kan tikken, daarom mag ze nu niet meer bij de ander merries met veulens in het land omdat de andere eigenaar dan bang is dat die veulens eraan gaan. Vorig jaar had ze idd een veulen bijna doodgeschopt na een tik tegen zijn hoofd. Hij had een zware hersenschudding. Maar ik vind het zo zielig voor mijn veulen, die heeft nu niemand om mee te spelen! Hoe denken jullie hierover??

cheveaux12
Berichten: 7
Geregistreerd: 29-07-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-03 16:15

wat een viezerd! Haha!