Keuren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anouska

Berichten: 749
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Wassenaar

Keuren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-03 17:18

Hoihoi,

Ik heb een hengst van 5 jaar die nooit voor het KWPN gekeurd is. Hij heeft nooit aan een keuring deelgenomen. Kan iemand mij vertellen welke mogelijkheden ik nog met hem heb wat betreft keuringen en wat de kosten daarvan ongeveer zijn??

Rinske

Berichten: 25110
Geregistreerd: 16-04-02
Woonplaats: Loon op Zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 17:22

Het is alleen interessant als je paard dat nu inmiddels vijf is heel goed in de sport presteert, en de afstamming interessant is. Dat wil zeggen, een hele predikaatrijkje moederlijn.
Verder is het vrij duur en 10 van de 600 hengsten worden goedgekeurd, dus tel uit je wist. Weet je wel zeker dat je dat wil, de kans is zooo klein, zonde om daar je geld aan uit te geven vind ik.

Anouska

Berichten: 749
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Wassenaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-03 17:30

Ik bedoel niet alleen de hengstenkeuring, er bestaan neem ik aan ook andere keuringen??? Hengstenkeuring is mij wat te duur!!

Rinske

Berichten: 25110
Geregistreerd: 16-04-02
Woonplaats: Loon op Zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 17:32

Voor hengsten is er alleen de hengstenkeuring, omdat als je je hengst in het stamboek wil hebben, het een goedgekeurde hengst is, en dus is goedgekeurd voor de dekdienst. Andere keuringen zijn er daar niet voor.

PieterBel

Berichten: 3304
Geregistreerd: 18-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 17:39

Rinske schreef:
Voor hengsten is er alleen de hengstenkeuring, omdat als je je hengst in het stamboek wil hebben, het een goedgekeurde hengst is, en dus is goedgekeurd voor de dekdienst. Andere keuringen zijn er daar niet voor.


klinische keuring rontgenologische keuring etc.

Maar wat bedoel je nu precies met keuring? je zo eventueel naar de hengstenkeuring kunnen gaan voor eventueel het ster predikaat, is misschien interessant voor de merrielijn waar hij uitkomt maar al je hem toch niet voor de dekdienst gaat gebruiken/ gebruikt is het voor het paard zelf niet echt interessant.

Cute

Berichten: 2659
Geregistreerd: 08-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 19:40

Rinske schreef:
Voor hengsten is er alleen de hengstenkeuring, omdat als je je hengst in het stamboek wil hebben, het een goedgekeurde hengst is, en dus is goedgekeurd voor de dekdienst. Andere keuringen zijn er daar niet voor.


Dit klopt niet helemaal je kunt met een hengst ook naar de stamboekkeuring er is een aparte rubriek voor ruinen en niet goedgekeurde hengsten.
De hengst kan hier eventueel het sterpredikaat halen. Het is voor deze groep paarden echter uitgesloten om mee te doen aan een centrale keuring.
Als je lid bent van het KWPN (of wordt) kun je in het voorjaar dus met deze hengst naar de stamboekkeuring, inschrijfgeld is € 10,-

Rinske

Berichten: 25110
Geregistreerd: 16-04-02
Woonplaats: Loon op Zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 19:45

Ok, weet ik dat ook weer Lachen
Maar hij kan dan wel ster worden, maar niet in het stamboek opgenomen worden.

Cute

Berichten: 2659
Geregistreerd: 08-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 20:02

Ze blijven inderdaad wel gewoon in het veulenboek geregistreerd staan.
Het stamboek is alleen voorbehouden aan fokdieren.

Anouska

Berichten: 749
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Wassenaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-03 20:20

Maar dan is een ster-predikaat ook niet echt nuttig. Alleen dan voor de moeder zeker? Maar die is al dood.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 20:31

Een sterpredikaat voor de hengst zelf zegt weinig, is vaak alleen intressant voor de moeder die dan (evt. postuum) nog preferent verklaard kan worden. Dit kan wel weer fijn zijn voor evt. zussen.