Rex Magna als opa

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Caroline81

Berichten: 632
Geregistreerd: 26-11-02
Woonplaats: Gouda

Rex Magna als opa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-03 19:31

Ik ga van de week bij een jaarling kijken, een gribaldi x rex magna.

Alleen nou hoor ik nogal slechte verhalen over rex magna.
In hoeverre is het bezwaarlijk om, als de jaarling op dit moment gezond is, deze toch te kopen.
Waar moet ik op letten? Wat voor keuringen kun je doen, en zijn aan te raden?
Het karakter schijnt ook nogal slecht te zijn, heb ik in een ander topic gelezen. Dit is natuurlijk beinvloedbaar door opvoeding maar in hoeverre is wat er als veulen/jaarling in zit, wel en niet, blijvend.

Hoe zit t nou met gribaldi. Die vererft een nogal raar achterbeen zeggen ze. Een soort zweefdraf? Wat zie ik dan precies? Of beter gezegd, wat wil ik niet zien?


Is het een goede combo?

Alvast bedankt

Rinske

Berichten: 25110
Geregistreerd: 16-04-02
Woonplaats: Loon op Zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 19:42

Mijn merrie heeft ook Rex Magna xx als opa. Ze is hardstikke lief, je moet haar alleen niet te veel dwingen en beledigen.
Verder is het een enorme knuffel en houdt ze van aandacht!
Rex Magna xx bracht wel hele goede keuringspaarden, maar toen het karakter minder bleek, hebben nog maar weinig mensen hem gebruikt.

Caroline81

Berichten: 632
Geregistreerd: 26-11-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-03 19:49

Ja ik begrijp t, maar om nou een discussie te voorkomen over wat rex magna of gribaldi mankeert... Ik wil eigenlijk weten in hoeverre het verandert in de periode van jaarling tot wat dan ook

Ik bedoel, stel de jaarling is op de X-ray's goed bevonden krijgt hij dan waarschijnlijk later alsnog ellende of is dat al heel vroeg bepaald?

En het karakter, hoe ontwikkelt zich dat normaal gesproken.

Misschien stomme vragen, maar ik weet dat gewoon niet. Ik heb gewoon advies nodig eigenlijk....

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 19:58

Een jaarling op de foto zetten heeft naar mijn mening geen zin,
het dier is nog zo in ontwikkeling. Hij kan vandaag helemaal goed zijn en volgend jaar vol met OCD zitten om maar een voorbeeld te noemen.
Als je dat soort risico's niet kunt/wilt nemen moet je eigenlijk helemaal geen jong paard nemen. (Hoewel je een heleboel dmv juiste opfok kunt voorkomen, alleen weet je nu niet wat er in het 1e jaar is gebeurt.)

Verder is er over Gribaldi en Rex Magna al veel op dit forum gezegd, ik zou daarvoor even de zoekfunctie gebruiken.
(Overigens heeft een paard van zichzelf geen zweefdraf, dit is een gang die door ruiters erin wordt gereden, die komen zichzelf nog wel tegen in de zwaardere oefeningen en het dier geen kant meer op kan.)

Caroline81

Berichten: 632
Geregistreerd: 26-11-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-03 19:59

Daarom vraag ik ook niet om een discussie over wat ze allemaal wel en niet mankeert.
Zal inderdaad niet erg zinvol zijn om een jaarling te fotograferen. was meer bij wijze van spreke. Maar ik weet eigenlijk weinig van wat voor keuringen wel mogelijk zijn bij veulens. PROK?

wat vind je van de combo gribaldi x rex magna?

Rinske

Berichten: 25110
Geregistreerd: 16-04-02
Woonplaats: Loon op Zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 20:14

Zal waarschijnlijk een mooi beestje zijn, aan het papier te zien, maar je weet natuurlijk maar nooit. Van een papier kun je niet rijden.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 20:17

PROK is een keuring voor (fok) merries, wat ook voor een gedeelte bestaat uit (18) foto's.

Ik vind het lastig om te zeggen wat een combi mij doet,
ik ben best gecharmeerd van Gribs, heb er niet voor niets eentje. Rex Magna doet me weinig, de combi op zich vind ik qua karakter gewaagd. Het dier zal ws iets meer 'praatjes' hebben als gemiddeld. Maar wellicht dat het achterbeen gebruik wel iets flitsender is als van de doorsnee Grib.
Verder moet je gewoon gaan kijken,
knap zal hij nu niet zijn, maar je kan wel zien of hij genoeg maat krijgt en wat voor beweging erin zit.

Caroline81

Berichten: 632
Geregistreerd: 26-11-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-03 20:36

Wel moeilijk hoor...
Ik ga in iedere geval een heleboel foto's maken. Als ik de eerste keer denk dat het misschien wel wat is, neem ik iemand mee de 2e keer die er veel kijk op heeft.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 20:42

Inderdaad, kijk of het je aanspreekt, maak het liefste ook video opnames en probeer iemand te vinden die vooral kijk heeft op jonge paarden!
Iemand die verschrikkelijk goed les kan geven en 5 paarden in het Z heeft lopen kan totaal geen kijk op jonge dieren hebben.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 20:57

Waarom koop je een jaarling, als ik vragen mag. Waarom geen driejarige bijvoorbeeld???

Caroline81

Berichten: 632
Geregistreerd: 26-11-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-03 11:55

Ik heb Joplin als 3 jarige gekocht. Met de bijbehorende trauma's.
Ik wil graag zelf in de hand hebben wat er met het dier gebeurd. Zowiezo heb ik dit jaar nog geen tijd om 2 paarden te rijden ivm mijn opleiding.
Maar ik zou het wel fijn vinden als ik alvast een band kan opbouwen en vooral het dier opvoeden. Ook al gaat hij natuurlijk wel in een koppeltje

gekke_koei

Berichten: 4425
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 18:32

mijn paard heeft als vader rex magna, en ik moet eerlijk zeggen dat het een draak kan zijn. hele mooie gangen hoorm nix mee aan de hand, maar zijn karakter he, zoals rinske al zei moet je die niet te veel dwingen en beledigen, want dan pakt hij jou.

ik vind zelf karakter heel belangrijk, dus je moet zeker consequent zijn anders kan het een niet zo lief beestje worden