Welke arabische hengst voor NRPS merrie?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Welke arabische hengst voor NRPS merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-03 01:47

Ik ben er nog niet helemaal uit of er volgend jaar gefokt wordt (en dit jaar vind ik al te laat) maar ik blijf toch hengsten zoeken Lachen
Iemand enig idee welke hengst hier mooi bij zou passen?


Fleurtje is Juravel x Baccarat. Ze heeft ca 90% arabisch bloed. Zelf is ze heel cool, geen echt arabisch uiterlijk. Ze heeft een dakpanskruis, iets lange koten en een vrij steile schouder. Ze is 147
Het veulen mag iets meer pit hebben, iets groter zijn, geen extreem snoekshoofd hebben en moet rijtypisch zijn.

Foto's staan in mijn profiel, maar voor de luie mensen hier ook nog even Knipoog

Afbeelding

Wie heeft er zin om mee te denken? (Ik denk zelf aan Gomel, maar wat zegt de kenner hier van?)

marloes-joy

Berichten: 8421
Geregistreerd: 28-07-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-03 08:24

Wat leuk dat je fleurtje misschien laat dekken zeg!
Zelf zou ik gaan kijken naar een goede NRPS pony
Wat dacht je van Valentino, Neron, nobility ? ( ik noem zomaar wat namen)
succes met je keuze! ik zal dit topic in de gaten houden

Zilly
Berichten: 3037
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: ZTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-03 17:23

Persoonlijk vind ik Khordan een erg mooie Arabische hengst. Foto's en meer informatie kun je zien op www.kebuarabians.nl/com (dat weet ik ff niet meer *LOL*

DMHorses

Berichten: 1881
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-03 17:40

Ik zou voor een goed compacte hengst kijken.... Khordan vind ik nog niet eens zo slecht voor jou paardje....

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-03 23:30

Ik ben helemaal weg van een arabier die ook NRPS-erkend is.
Moran ox Lovers

Ik vind het een hele mooie rijtypische arabier, die ook heel fijn kan bewegen. Hij bewijst nu ook dat het een fijne sportpony is

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-03 23:31

Waarom wil je graag een Arabische hengst voor haar gebruiken?

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-03 23:42

Gomel vind ik trouwens ook wel een hele fijne hengst, dat zinnetje zie ik net pas staan Knipoog
Maar daar lopen er alweer zoveel van rond...Ik zoek zelf liever een hengst die wat minder gebruikt wordt, dan heb je nog een beetje iets bijzonders Knipoog

gabrycha
Berichten: 1801
Geregistreerd: 09-12-01
Woonplaats: Gehuchtje op de hei

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-03 00:21

Heyy batje ik heb Moran gezien en het is idd een hele fijne hengst! Ik dek er nie mee omdat ik de ervaring heb dat arabieren x rijpony combinaties erg moeilijk te verkopen zijn daarom gaan we met anita volgend seizoen naar een deutsche reitpony tophengst. En begrijp me nie verkeerd iik ben helemaal weg van arabieren maar ik heb al eerder een product gefokt die weinig meer weghad van een pony en door de mensen als arabier wordt aangezien. Knipoog

Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-03 19:51

Er zijn er inderdaad veel van Gomel en ik vind ook wel dat die een bepaalde "look" hebben waar je van moet houden. De Gomel-kids die ik laatst op de NRPS-keuring hebben gezien waren erg druk, al zeg ik het zelf.

Tsja Babat.....ik raad je de papa van Cheyenne aan; G. Basgier. Een klasse hengst (1e premie) met veel type, maar geen belachelijk snoekshoofd, een onwijs lief en cool karakter en hij levert prima sportpaardjes. Ik zou zeggen, kijk eens op www.sibasni.nl. Je kunt daar ook foto's zien van al z'n nakomelingen. Ik weet ook dat hij best een redelijke dekprijs heeft!

Afbeelding

Hier een beschrijving vd website:

G. Basgier: een zwarte 1e premie hengst met een stokmaat van 150, is 21-03-90 in Amerika geboren. Op 2 jarige leeftijd is hij naar Nederland gehaald. Het is een heerlijk paard, hij staat gewoon tussen de merries op stal, en als zij wat vriendelijker naar hem waren kon hij met hen in de wei. G Basgier geeft veulens met maat, goede bewegingen, en regelmatig zijn ze ook nog zwart. Hij is verschillende malen geshowd.

Tilburg 1993 1e plaats
Hengstenkeuring 94 1e plaats 1e premie
Hengstenkeuring 98 1e plaats 1e premie
Exloo 98 1e plaats en Kampioen
G. Basgier is SCID-vrij.

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-03 21:48

Stomme vraag misschien, maar hebben de meeste goedgekeurde dekhengsten geen 1ste premie Verward

gabrycha
Berichten: 1801
Geregistreerd: 09-12-01
Woonplaats: Gehuchtje op de hei

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-03 22:50

gomir schreef:
Stomme vraag misschien, maar hebben de meeste goedgekeurde dekhengsten geen 1ste premie Verward


nou is geen stommevraag maar bij het avs heb je 1e 2e 3e en geen premie hengsten vandaar.
Basgier was bij het nrps erkend maar nu niet meer neemt niet weg dat je veulen ingeschreven kan worden. Als ik wegga kom ik bijna iedere x langs basgier hij staat bij mij in de buurt. Knipoog

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-03 10:20

Door verschillende opmerkingen ben ik toch ook bij de NRPS hengsten gaan kijken.. El Beauty zelf vind ik niet heel erg opvallend, maar zijn nakomelingen mogen er zeker zijn..
Zou dat passen op Fleur?

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-03 11:44

gomir schreef:
Ik ben helemaal weg van een arabier die ook NRPS-erkend is.
Moran ox Lovers

Ik vind het een hele mooie rijtypische arabier, die ook heel fijn kan bewegen. Hij bewijst nu ook dat het een fijne sportpony is


Als je bij Moran gaat kijken ben je gelijk verkocht! Mocht ik ooit Jeddah weer laten dekken (wat hoogstwaarschijnlijk nooit gebeurd, maar goed) dan zou ik zeker naar Moran gaan.
Hij heeft hele mooie bewegingen, is heel ruim heeft een goed achterbeen gebruik. En is een plaatje om te zien, zonder overdreven dish.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-03 11:48

Het lijkt mij het meest logische dat als je een groter, rijtypisch veulen wilt fokken je bij de paarden moet gaan kijken, zodat je er hopenlijk een flinke E uit krijgt.
Zo heeft Jantien een hele gave Whinny Jackson uit een Arabisch merrietje gefokt.

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-03 11:54

jeddah schreef:
Als je bij Moran gaat kijken ben je gelijk verkocht!


Heb je toevallig een foto? Ben nou wel benieuwd Lachen

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-03 11:56

Sjuimpje schreef:
Het lijkt mij het meest logische dat als je een groter, rijtypisch veulen wilt fokken je bij de paarden moet gaan kijken, zodat je er hopenlijk een flinke E uit krijgt.
Zo heeft Jantien een hele gave Whinny Jackson uit een Arabisch merrietje gefokt.

Fleur is een rijpony kleine maat, en binnen het NRPS mag je die niet kruisen met rijpaarden (tis iig niet gewenst)

Ik ben echt nog een beetje aan het rondneuzen en bedenken wat ik nou eigenlijk wil Lachen Voor mezelf zou een E maatje wel leuk zijn, maar ik denk dat een D beter verkoopbaar is. Nog genoeg om over te twijfelen dus Lachen

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-03 12:16

batje"]
[quote="jeddah schreef:
Als je bij Moran gaat kijken ben je gelijk verkocht!


Heb je toevallig een foto? Ben nou wel benieuwd Lachen
[/quote]

Had ik wel, maar mijn computer is gecrashed en veel foto's helaas weg... Maar geen foto doet hem eer aan, je moet hem zien lopen!

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-03 12:18

jeddah schreef:
Had ik wel, maar mijn computer is gecrashed en veel foto's helaas weg... Maar geen foto doet hem eer aan, je moet hem zien lopen!

Balen is dat he? Ben ook zo veel foto's kwijt Scheve mond

Maar volgens mij staat hij in Gelderland.. is wel ff een stukkie rijden Haha!

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-03 14:24

Ja, Batje, maar als je echt de perfecte hengst voor je merrie wilt zul je het hele land moeten afreizen om ze te zien.
Ik heb ook aardig wat km gereden om hengsten te bekijken. Het beste is een hele dag ervoor uittrekken een een aantal hengsten die je leuk vind te gaan bekijken.
Als je ze allemaal op dezelfde dag ziet kun je ook erg goed vergelijken.

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-03 14:26

jeddah schreef:
Ja, Batje, maar als je echt de perfecte hengst voor je merrie wilt zul je het hele land moeten afreizen om ze te zien.
Ik heb ook aardig wat km gereden om hengsten te bekijken. Het beste is een hele dag ervoor uittrekken een een aantal hengsten die je leuk vind te gaan bekijken.
Als je ze allemaal op dezelfde dag ziet kun je ook erg goed vergelijken.

Ben ik ook wel met je eens, maar ik heb gewoon te weinig kennis dit zelf te besluiten, dus ik zal een expert mee moeten nemen.. En of die naar Gelderland wil rijden.... Knipoog

Maar iig bedankt! Lachen

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-03 14:37

batje schreef:
Fleur is een rijpony kleine maat, en binnen het NRPS mag je die niet kruisen met rijpaarden (tis iig niet gewenst)

Ik ben echt nog een beetje aan het rondneuzen en bedenken wat ik nou eigenlijk wil Lachen Voor mezelf zou een E maatje wel leuk zijn, maar ik denk dat een D beter verkoopbaar is. Nog genoeg om over te twijfelen dus Lachen

Dan zal je idd eerst eens moeten gaan zien wat je wil,
voor jezelf fokken wat een heel leuk product kan geven, of een voor de fok/verkoop intressanter veulen.

marloes-joy

Berichten: 8421
Geregistreerd: 28-07-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-03 15:44

daar heb ik nou nog nooit van gehoord, dat je een rijpony niet mag kruisen met een rijpaard binnen het nrps

Hoe kom je daarbij Batje?

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-03 16:29

Is het nieuwe fokbeleid,
ik heb dit van Jantien:
Citaat:
Dat geldt voor veulens geboren vanaf januari 2004.
Omdat je bezig bent met het fokken van een eindproduct, wat dus voor de sport wel heel interressant kan zijn, maar voor de fokkerij niet.
Wanneer je met dit soort F1 dieren verder fokt krijg je vaak grote verstrooing, er is dus geen peil te trekken op de nakomelingen.
Dus hebben ze met het nieuwe fokbeleid bedacht dat ze deze kruisingen liever niet zien.


Ik zelf ben het er niet zo mee eens, we hebben op Bokt al een paar zeer geslaagde voorbeelden en ik kan me niet voorstellen dat dat eindproducten zijn.

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-03 16:29

Producten uit een combinatie van D-pony x paard, worden niet meer goedgekeurd voor de dekdienst
Stamboekopname durf ik niet met zekerheid te zeggen, maar ik dacht dat dat nog wel mag Het word in ieder geval niet aangemoedigd vanuit het stamboek

Het zou best kunnen dat Moran op het moment bij John maarse in Middenbeemster staat. Zijn zoontje justin had hem laatst mee op wedstrijd en volgens mij start hij hem 16 augustus ook op het regiokampioenschap in Lisse

Een nakomeling van el Beauty zou ook wel wat zijn denk ik
Waarom ga je niet een keer naar de hengstenshow in januari Verward Daar zijn altijd een heleboel NRPS-hengsten te zien

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-03 16:57

de NRPS Valentino lijkt me niet geschikt voor deze merrie.

Jij hebt een hengst nodig met veel front en hals, iets dat je niet zo heel snel bij arabieren ziet. Zo te zien is ie heel ietsjes overbouwd namelijk...
Tenminste, als je een beetje een sportgerichte pony wilt fokken.

Een showarab kun je toch al niet fokken, want jij hebt geen arabier.

Als ik jou was zou ik toch voor een arabische hengst kiezen, die is goedgekeurd door het NRPS.

Wat dacht je trouwens van Arabah Abbah? Hij staat nu in duitsland. Hij is 1.52 dacht ik, zwart, en fokt veel front, hals en beweging door.
Adventure is ook van Arabah Abbah, en ik heb nog meer nakomelingen van die hengst gezien. Niet zo heel bekend (omdat ie in duitsland staat, en maar 20 nakomelingen in NL heeft), maar wel een erg gaaf dier!

Arabah Abbah fokt erg goede endurancepaardjes... Er lopen minstens 4 nakomelingen van hem in de endurance, met erg goede resultaten.