Vraagje over Cabochon??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Syllie

Berichten: 562
Geregistreerd: 12-02-02
Woonplaats: Brouwershaven

Vraagje over Cabochon??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-03 14:02

Hoi,

Ik ben erg benieuwd naar jullie reacties over Cabochon en zijn nakomelingen. De nakomelingen die ik heb gezien zijn echt mooie beesten en kunnen goed lopen, maar hebben ze ook veel looplust en zijn ze gemakkelijk in de omgang? En wat voor moeder hebben deze nakomelingen? Wat voor merrie met wat voor bloed zouden jullie voor deze hengst gebruiken??

xxxies
Syllie

fokfanaat

Berichten: 20212
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 14:49

voor een appollonius merrie!!

fokfanaat

Berichten: 20212
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 15:13

Afbeelding
Afbeelding

Cabouchon X Amethist. Merrie 4 jaar L2 dressuur


Afbeelding
(helaas geen actiefoto, maar het is een plaatje)

Cabouchon X pretendent. merrie 7 jaar Z2 dressuur
Ned kampioen. L2 dressuur
Gelders kamp. M1
13e Pavo cup-4 jarigen

Bodien

Berichten: 2023
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: friesland, dokkum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 18:16

die vos is een mooie merrie
maar de cabachons die ik gezien heb zijn wat voller

_Rick
Berichten: 602
Geregistreerd: 02-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 18:37

Volgens mij geeft ie wel fijne karakters.

Kimberley (v.Cabochon) kwpn hengst, loopt ook weer goed zag ik in de paardenkrant ergens.

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 18:50

Kimberly..............prachtige hengst, mooie bewegingen, yum yum yum, een echte stoere bink.
Luzelma Slottie, erg mooie merrie, een echte dame, toch 2 paarden die mij erg aanspreken. Pay Bays, ook zo'n dier maar met een iets moeilijker karakter heb ik het vermoeden.
Ik zou toch wel een merrie voor hem gebruiken met wat bloed.

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 21:29

Hier een cabochon uit een gelderse moeder, voor complete afstamming zie mijn profiel.

Afbeelding
Afbeelding

Hoewel deze combinatie door de meeste mensen afgeraden wordt (iedereen roept dat cabochon alleen op een bloedrijke merrie past) ben ik toch wel erg happy met dit resultaat Haha! .

Wel karaktertje (echte vrouw) maar goede functionele bouw en 3 goede gangen.

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 22:42

Iedereen roept, meestal pakt dat ook goed uit nl. maar Astrid welk gelders bloed voert je merrie, want ze mag er idd wezen.

Vora

Berichten: 810
Geregistreerd: 09-11-01
Woonplaats: Hoogezand

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 23:39

Een Cabochon uit een gelderse moeder is niet eens zo zeldzaam hoor. Cabochon wordt geregeld gebruikt voor de gelderse fokkerij. En er komen ook vaak zeer goede veulens uit.

fokfanaat

Berichten: 20212
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 23:50

Die cabouchon X Pretendent is ook een mooi, chique merrie die super kan lopen!

Pretendent is ook niet zulk modern boed!!

Suzanne F.

Berichten: 49202
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-03 08:05

Ik heb juist vernomen dat de meeste Cabochons niet van die hele makkelijke heerschappen zijn. De beste komen toch uit die lijn van Van Norel, Appolonius x Pretendent.

Heb er nog over na zitten denken om Cabochon te gebruiken maar durfde het niet aan. De combi Cabochon x Balzflug leek me iets te gewaagd, zeker omdat Cabochon gelders voert en ik daar niet zo van hou.

Er is nu de eerste kwpn hengst ggk van Cabchon, nl. Turbo magic, een Cabochon x Cocktail.

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-03 08:21

Kimberley is toch ook KWPN goedgekeurd.
Btw, Samsam, pretendent voert wel bloed, nl. over zijn vader Le Faquin xx.

_Rick
Berichten: 602
Geregistreerd: 02-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-03 08:54

Precies, Kimberley was al wel een jaar of 8-9 goedgekeurd Knipoog Staat ook vrij hoog op de index geloof ik, maar heb er niet veel van gezien.

YvonneS
Berichten: 3303
Geregistreerd: 28-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-03 11:42

Ik heb een 4 jarige ruin van Kimberley (v cabochon) en ik heb eens een stukje gelezen van crisa laarakkers over haar cabochons en ze vertelde over de vooroordelen die er over cabochon zijn. Ze zouden namelijk wat sloom zijn en veel vos zou die geven. Zij vertelde daarin dat dat absoluut niet waar was, want als je ze een schop of een tik geeft, kunnen ze door het plafon gaan! Alles wat ik over kimberley lees is dat ie zo'n goed karakter heeft

amagun
Berichten: 3061
Geregistreerd: 26-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-03 11:46

waarom stond ie een paar weken geleden nog dan achterstevoren in de ring?

Suzanne F.

Berichten: 49202
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-03 12:09

O ja Kimberley ook!! Blond.....maar ja zoveel indruk heeft hij dus op mij gemaakt!! Knipoog

Ik ken hem ook goed in het echt, vind het een leuk paard maar vind hem een poedersuikerkarakter hebben...

Syllie

Berichten: 562
Geregistreerd: 12-02-02
Woonplaats: Brouwershaven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-03 12:41

Ok, hardstikke bedankt voor jullie reacties en als jullie nog meer weten dan zou ik dat graag willen weten, vooral van nakomelingen die niet zo heel erg bekend zijn.

xxxies
Syllie

_Rick
Berichten: 602
Geregistreerd: 02-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-03 12:42

Laatste tijd staat ie toch behoorlijk in de picture in de paardenkrant, maar ok. Dat imke hem niet te baas kon weet ik wel, maar die kon Ronaldo en zo ook niet te baas en 00 Seven is daar ook al 100x mee door de baan gevlogen Knipoog

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-03 18:50

Hmm, in Zwolle was Kimberley toch vrij voorbeeldig. Ik heb de Cabochon trein nou 2 x gezien. Op de HK en in Zwolle, de enige die een beetje zat te klieren was Pays Bas. In Zwolle heeft Christa met Luzelma ook nog een clinic gegeven.

Westernfreak

Berichten: 5495
Geregistreerd: 06-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-03 00:20

Yvonne19 schreef:
ik heb eens een stukje gelezen van crisa laarakkers over haar cabochons en ze vertelde over de vooroordelen die er over cabochon zijn. Ze zouden namelijk wat sloom zijn en veel vos zou die geven. Zij vertelde daarin dat dat absoluut niet waar was,


Hmmm...stond in Bit, niet ?

Ik heb me kostelijk vermaakt om die opmerking dat hij helemaal niet veel vos doorgeeft. Een vos kan namelijk alleen maar vos doorgeven, maar omdat alle andere kleuren dominant zijn over vos, hebben nakomelingen vaak toch een andere kleur Haha!

Anoukie

Berichten: 12609
Geregistreerd: 01-08-02
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-03 17:05

Mijn trainster heeft een 7 jarige Cabochon ruin waar ze ZZ licht mee start (en de punten voor het ZZ-zwaar heeft ze volgens mij ook al). Heel mooi paardje, niet al te groot, bruin weinig wit, werkwillig maar wel een heerschap. Kan steil omhoog gaan als hij het ergens niet mee eens is.

Ik ben vooral gecharmeerd van zijn bouw (helemaal af, mooi vol en een dikke kont Haha!) en zijn achterbeen. Mooie passage en piaffe laat hij al zien.

Syllie

Berichten: 562
Geregistreerd: 12-02-02
Woonplaats: Brouwershaven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-03 14:56

Hey,

Ik heb nog eens in de rondte gevraagd maar het schijnt ook dat als je cabochon gebruikt, dat het veulen wat uit de merrie komt, meestal dezelfde kleur heeft als de merrie, dus de kleur blijkt hij niet echt door te vererven, klopt dit???

xxxies
Syllie

Westernfreak

Berichten: 5495
Geregistreerd: 06-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-03 23:26

Syllie schreef:
Hey,

Ik heb nog eens in de rondte gevraagd maar het schijnt ook dat als je cabochon gebruikt, dat het veulen wat uit de merrie komt, meestal dezelfde kleur heeft als de merrie, dus de kleur blijkt hij niet echt door te vererven, klopt dit???

xxxies
Syllie


Zie mijn antwoord van hierboven. Haha!