Oudere friese merrie wordt niet drachtig

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sorella

Berichten: 128
Geregistreerd: 27-06-03
Woonplaats: Groningen

Oudere friese merrie wordt niet drachtig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-03 22:44

Ik rij bij een fokkerij, waar ze met onder andere friezen fokken. Ik rij daar een 17 jaar oude (jonge Knipoog ) merrie. Zij heeft 2 fokseizoenen geleden een gezond veulen op de wereld gezet. Daarvoor heeft ze ook altijd gezonde veulens gehad.Haha! Nu is ze dit seizoen al 6 keer gedekt. KI. En nog steeds is ze gust. Oorzaak? Onbekend... Huilen . Ze is onderzocht en niets gevonden... Na elke dekking krijgt ze een tijdje rust tot de eerst 18 dagen scan. Helaas blijkt ze dan telkens niet drachtig te zijn... Ik heb al tiiiiijjjjjjden niet op haar gereden Scheve mond , dus: ideeen/suggesties?

Kais

Berichten: 5139
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Hell

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-03 00:19

Misschien eens laten spoelen? Of hebben ze dat al gedaan?

wynoah

Berichten: 1650
Geregistreerd: 23-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-03 00:22

Een vriendin van me heeft ook een oude merrie. Elk jaar was ze met de eerste dekking drachtig. En ineens lukte het niet meer. Dat schijnen ze zelf aan te geven als het niet meer gaat. Toen hebben ze het ook opgegeven. Misschien dat dat het is.
Die van mij is nu 20 en heeft een veulen. Ze werd vorig jaar ook slecht drachtig en met vers (onbewerkt, niks aan toegevoegd) sperma was het meteen raak. Misschien dat dit werkt.
Er zijn sowieso veel dingen waardoor ze slecht drachtig worden. Bij een ruin op de wei kan ook het probleem zijn. Allemaal dingen waar je niet gauw aan denkt

Albert

Berichten: 5730
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-03 08:50

Natuurlijke dekking geeft dan nog wel eens succes, of je moet de mogelijkheid hebben de merrie te weiden bij een jonge hengst en gewoon de natuur haar gang laten gaan.

Sorella

Berichten: 128
Geregistreerd: 27-06-03
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-03 13:48

Wij (verzorgers) hebben ook al voorzichtig geoppert dat het gewoon niet meer gaat lukken, maar de eigenaar wil niet opgeven (is natuurlijk ook al geld kwijt), dus nu staat de merrie bij de hengstenhouder. So, I keep my fingers crossed . Ik hoop wel dat ze er snel weer is *LOL* .

Bonnigje

Berichten: 2296
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Biezenmortel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-03 14:13

Voor een fries is dat ook al wel oud.

Horse Pleasure
Berichten: 2760
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-03 23:05

Bonnigje schreef:
Voor een fries is dat ook al wel oud.


welnee zeg, ik heb nog een 22 jarige gehad die drachtig werd na 1 keer natuurlijk dekken.
ik zou dus zeker ook als het kan op de natuurlijke manier verder gaan.
ik heb een fokmerrie die met natuurlijke dekking snel drachtig is, na het dekken met KI ook helemaal leeg blijft ook al is het moment iedeekeer perfect, ze pakt dan gewoon niet omdat ze niet tegen de verdunning kan.

misschien moet je wel gaan rijden, dat stimuleert haar vast Haha!

Bodien

Berichten: 2023
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: friesland, dokkum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-03 23:15

het verschilt ook per stam

wij hebben 4 volwassen merries
2 keer moeder en dochter

de ene moeder en dochter zijn zomaar drachtig
en de andere moeder en dochter veel moeilijker

dit zijn ook friezen

Bonnigje

Berichten: 2296
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Biezenmortel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 10:01

Ik blijf erbij dat het ous is voor een fries.
Er zijn genoeg friezen die op hun 20 al versleten zijn.
Of op hun 18e al het loodje leggen.
Een gemiddeld rijpaard/pony gaat over het algemaan toch echt wat langer mee.
Er zijn natuurlijk uitzonderingen....

Horse Pleasure
Berichten: 2760
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 10:10

ik denk dat die "oudjes" gewoon versleten zijn door verschillende redenen. We hebben hier zoveel oudere friezen die nog hartstikke hart zijn.
veel friezen worden gewoon helemaal verrot gereden en tsja die inteeld werkt natuurlijk ook niet mee.

Sorella

Berichten: 128
Geregistreerd: 27-06-03
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-03 15:17

Ik had begrepen van de fokker dat friese paarden helemaal niet natuurlijk gedekt mogen worden... .

Horse Pleasure
Berichten: 2760
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 15:32

ja hoor, rypke is dacht ik een van de laatste nog natuurlijk dekkende hengsten

Bodien

Berichten: 2023
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: friesland, dokkum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 23:29

ik ben zelf niet zo voor een natuurlijke dekking
vooral niet als de merrie al iets ouder is
kans dat er iets mis gaat met de rug van de merrie zit er in

maar als je merrie op deze manier wel drachtig wordt...
je kunt het overwegen

Horse Pleasure
Berichten: 2760
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-03 06:32

in het wild worden oudere merrie's ook gewoon gedekt hoor.
wij hebben die oude merrie toen ook natuurlijk laten dekken, ze was al tig jaren niet gedekt geweest en pakte mooi na 1 keer springen.
er kan met een jonge net zoveel mis gaan, dat maakt volgens mij niet veel uit.

fokker
Berichten: 195
Geregistreerd: 28-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-03 13:35

Je kunt aan je hengstenhouder vragen om sperma zonder verdunner te insemineren. Als de merrie en de hengst op het zelfde station staan is dat meestal geen probleem.
Heb ook een merrie die niet goed op verdunning reageert en zelfs bij Zangersheide hebben ze haar met vers en onverdund sperma geinsemineerd en was ze in 1x dragend.
Wordt alleen moeilijk als de hengst in de sport loopt omdat hij dan niet altijd beschikbaar is.
Een andere optie is diepvriessperma. Bij diepvries wordt minder verdunning gebruikt.

Horse Pleasure
Berichten: 2760
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-03 23:02

ja klopt. wij hebben bij die merrie eens met ids gedekt en zodra hij zeg maar op de bok was geweest hebben ze dat toen gelijk geinsemineerd zonder troep er dus tussen, 11 maanden later hadden we een prachtig hengstveulen.

Sorella

Berichten: 128
Geregistreerd: 27-06-03
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-03 21:59

Huilen ... helaas, ze zal nooit meer drachtig worden. Er is gist in haar baarmoeder ontdekt... Weet iemand wat dat precies inhoud?

haffiegirl

Berichten: 455
Geregistreerd: 15-09-03
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-03 16:40

klaraa word heus nog wel drachtig het is gewoon dat als het via K.I gebeurt word er minder sperma binnen gebracht als bij een nattuurlijke deking. daarom is ze niet drachtig geworden van die gist is een beetje bullshit van die dierenarts want onze eigen dierearts heeft nix kunnen vinden