Diepvriessperma

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
WhitneyAA
Berichten: 53
Geregistreerd: 08-05-03

Diepvriessperma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-06-03 12:31

Ik laat binnenkort voor het eerst een merrie insemineren met diepvriessperma. Wat zijn jullie ervaringen ?


WhitneyAA
Berichten: 53
Geregistreerd: 08-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-06-03 13:32

Jan_VT schreef:
Insemineren met diepvriessperma, kan trouwens ook perfect thuis.

Dat is namelijk wat ik wil, en pas na lang aandringen was de dierenarts
daartoe bereid. In eerste instantie moest ik de merrie (met veulen) naar de dierenkliniek brengen. De bevruchtingskans zou nu echter kleiner zijn.
We zien wel.

WhitneyAA
Berichten: 53
Geregistreerd: 08-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-06-03 14:53

De merrie is altijd drachtig na de eerste inseminatie, maar tot op heden altijd met vers sperma. Gisterenavond is ze geinsemineerd vlak voor de ovulatie. Hopelijk lukt het want ik heb er een hekel aan om met merrie en veulen onnodige risico's te nemen (infecties,transport,stress,...).
Mocht het niet lukken thuis dan zal ik inderdaad naar de dierenkliniek moeten voor inseminatie, maar dan zal ik ook NOOIT meer diepvriessperma gebruiken.

WhitneyAA
Berichten: 53
Geregistreerd: 08-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-07-03 13:43

Jan_VT"]
[quote="MissHIS"][quote="WhitneyAA schreef:
Mocht het niet lukken thuis dan zal ik inderdaad naar de dierenkliniek moeten voor inseminatie, maar dan zal ik ook NOOIT meer diepvriessperma gebruiken.


Citaat:
Belachelijk! Zo snel je conclusies trekken...

Stel dat ze nu niet in 1 keer drachtig wordt, hoe weet je dan zeker of dit door het diepvriessperma komt? Misschien zou ze dit jaar met vers ook niet in 1 keer drachtig worden
.
[/quote]

Ik zou ook niet als ik jou was te snel concluderen dat het eventuele niet-drachtig zijn zou liggen aan het diepvriessperma. Het kan ook eens gewoon misgelopen zijn, en dat had ook gekunnen bij vers sperma!!!
[/quote]

WhitneyAA
Berichten: 53
Geregistreerd: 08-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-07-03 13:49

De merrie is na een tweede poging drachtig. Zij is ook de tweede keer thuis geinsemineerd. De kwaliteit van het sperma van de hengst Playboy was super goed (heb dit laten testen). Bedankt voor jullie reacties en de goede raad.

WhitneyAA
Berichten: 53
Geregistreerd: 08-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-07-03 14:28

Ik zit nu echter met een ander probleem. Playboy (Kennedy x Kaiserstern) is goedgekeurd voor het Fins Studbook, en onlangs heeft het KWPN bekendgemaakt slechts een register A papier af te leveren voor een select groepje vreemde stamboeken. Dit is een nieuwe regeling die mij niet bekend was op het moment van de hengstenkeuze. Ondanks het feit dat ik mijn keuze absoluut niet betreur (ik heb alle vertrouwen in de kwaliteiten van Playboy) voel ik mij gedupeerd, daar dit bij een eventuele verkoop van belang zou kunnen zijn.
Bedankt KWPN.

WhitneyAA
Berichten: 53
Geregistreerd: 08-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-07-03 07:18

chantal1 schreef:
Ja, spijtig he, terwijl dat het publiek in Finland laaiend was!
Wie weet wordt hij over een paar jaar wel door het KWPN geapprecieerd.
En wat heb je liever een goed paard met een 2de rangspapiertje dan een minder paard met een eerste klas papier. Kwaliteit wordt toch wel gewaardeerd (wat voor een merrie heb je btw door hem laten dekken, als ikv ragen mag?).

Lieve Chantal, het betreft een elitemerrie van Ferro x Saluut. En liefst had ik dan een goed veulen MET een eerste klas papier.
Groetjes uit Zeeuws-Vlaanderen.

WhitneyAA
Berichten: 53
Geregistreerd: 08-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-07-03 08:11

Joost,
bedankt voor de interessante informatie. Uw redenering is goed te volgen.
Maar waar het mij vnl om gaat is de timing van de bekendmaking van de nieuwe erkenningsnormen van het KWPN. Het ware beter geweest dit VOOR het dekseizoen te publiceren, zodat fokkers terdege rekening kunnen houden met deze criteria.
Maar nogmaals, ik betreur mijn hengstkeuze helemaal niet, integendeel.


WhitneyAA
Berichten: 53
Geregistreerd: 08-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-07-03 09:29

sarabande schreef:
Ik heb 2 vraagjes, niet bedoelt als kritiek maar pure nieuwsgierigheid:
Waarom teel je in op Ferro en waarom kies je dan niet voor een van de goede en aan alle kanten getestte Ferro nakomelingen die hier ruim voorhanden zijn?

Mijn keuze is gebaseerd op volgende feiten :
1* Ik heb Playboy gezien op de show van de Havikerwaard en was behoorlijk onder de indruk
2* Ook op de HK in Den Bosch in 2000 was deze hengst reservekampioen, maar in Ermelo is hij eruit geknikkerd met een rugwervelblessure
3* Playboy komt uit een doorgefokte merriestam met PRESTATIEBLOED.
4* De inteelt op Ferro was geen criterium

Maar eerlijkheidshalve moet ik eraan toevoegen dat de voornaamste reden eerder subjectief is.
Ik heb namelijk zelf 2 paarden uit deze merriestam. Een 7-jarige hengst van Jazz (Prix St-Georges) en een 5-jarige merrie van Flemmingh.
Beide super dressuurpaarden.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Aimuis, Dennenboom, esje01 en 75 bezoekers