Veel vragen over keuring - Fjorden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Veel vragen over keuring - Fjorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-03 21:21

Als alles volgens plan verloopt gaat Macha ( 3 jarige fjordenmerrie zonder papieren 1.39 -1.40m) deelnemen aan de keuring van 15 augustus (als ik het goed zeg) in Wijk bij Duurstede.
Nou zijn mijn vragen:
- Waar let de jury op
- Mag ik een "showhoofdstel" gebruiken (officieel voor arabieren, maar hij staat erg wijs!)
- Wat voor bit mag je wel en mag je niet gebruiken, Enkel. dubbel gebroken of een stang of koper (dit meer als nieuwschierig)
Als ik een rijproef ga doen...
- Moet ik in wedstrijd tenu of iets netjes bijv. Bege rijbroek (chaps) en een nette bloes?
- Wat mag Macha wel en niet "dragen" Zoals peesbeschermers, bandages, etc.
- Wat kan ik van zo'n eerste proef verwachten.. Wat wordt er allemaal ingevraagd.. Zoals moet je springen? Dressuur welke oefeningen?

En als laatste de belangrijkste:
Macha heeft last van Staart en manen (ook wel zomerexceem genoemd). Nu heeft zij een gehele gedeelte van haar manen weggeschuurd met als gevolg: huid ook kapot op haar nek en de manen gedeelte... Is dit erg? krijg je hier min punten voor? Wat kan ik me daarbij voorstellen?


Zo dat was mijn lijstje voor nu eventjes Haha! Ik ben zeer benieuwd.. Dit is namelijk de allereerste keer dat ik deel ga nemen aan een keuring....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-03 14:21

*schop*

Finnea

Berichten: 10071
Geregistreerd: 06-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-03 14:53

[***] schreef:
Als alles volgens plan verloopt gaat Macha ( 3 jarige fjordenmerrie zonder papieren 1.39 -1.40m) deelnemen aan de keuring van 15 augustus (als ik het goed zeg) in Wijk bij Duurstede.
Nou zijn mijn vragen:
- Waar let de jury op
Rastype, Lichaamsbouw & gespierdheid, Beenkwaliteit & beenstanden, Correctheid van de gangen, Totaal indruk & ontwikkeling (in totaal 50 punten te behalen, min. 35 punten=voorl. model))
- Mag ik een "showhoofdstel" gebruiken (officieel voor arabieren, maar hij staat erg wijs!)
Volgens mij wel
- Wat voor bit mag je wel en mag je niet gebruiken, Enkel. dubbel gebroken of een stang of koper (dit meer als nieuwschierig)
Weet ik niet precies, ik denk een dubbelgebroken en enkelgebroken trens
Als ik een rijproef ga doen...
- Moet ik in wedstrijd tenu of iets netjes bijv. Bege rijbroek (chaps) en een nette bloes?
Iets netjes
- Wat mag Macha wel en niet "dragen" Zoals peesbeschermers, bandages, etc.
Wat ik nu typ hoort bij de verrichtingsproeven, maar geld dacht ik ook voor de FjordSport proeven.

Optoming paard/pony: Trenshoofdstel met africhtingsneusriem, engelse- of gecombineerde neusriem, een gebroken gladde trens, enkele of dubbele teugel. Het gebruik van een stang, hulpteugels, pijpkousen, bandages en strijklappen is niet toegestaan.
Het gebruik van sporen is toegestaan mits de sporen stomp zijn en niet langer dan 15 mm. Een karwats van maximaal 75 cm. lengte mag eveneens worden gebruikt.
De amazone of ruiter, die het paard/pony berijdt, dient een cap te dragen.

- Wat kan ik van zo'n eerste proef verwachten.. Wat wordt er allemaal ingevraagd.. Zoals moet je springen? Dressuur welke oefeningen?
Heb je het nu over een FjordSport proef of een verrichtingsproef?

Bij een FjordSport proef kun je kiezen uit een dressuurproef of een springproef, proeven staan op http://www.fjordstudbook.com/index1.htm en dan bij FjordSport commissie geïnstalleerd.
Bij een verrichtingsproef (zadelproef) moet je een dressuurproef afleggen, een paar sprongen maken, en een stukje 'buitenrit' hoort er ook bij.


En als laatste de belangrijkste:
Macha heeft last van Staart en manen (ook wel zomerexceem genoemd). Nu heeft zij een gehele gedeelte van haar manen weggeschuurd met als gevolg: huid ook kapot op haar nek en de manen gedeelte... Is dit erg? krijg je hier min punten voor? Wat kan ik me daarbij voorstellen?
Geen idee, misschien kun je eens contact opnemen met het stamboek? Ze hebben nl. een project gestart over zomerexceem....


Zo dat was mijn lijstje voor nu eventjes Haha! Ik ben zeer benieuwd.. Dit is namelijk de allereerste keer dat ik deel ga nemen aan een keuring....

Finnea

Berichten: 10071
Geregistreerd: 06-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-03 14:53

Oja, veel succes natuurlijk Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-03 20:56

Haha ja bedankt! Haha!
Ik heb de proef opgezocht en hij valt opzich reuze mee alleen de voltes daar moeten we flink op oefenen Haha!;)
Nog enkele andere mensen die het aan kunnen vullen?

Maatje02

Berichten: 1175
Geregistreerd: 18-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-03 21:37

zorg dat het paard in goede conditie is: niet te dik , maar vooral ook niet ingevallen/mager. Dan liever iets overconditie ( wat nog geen 'dik' hoeft te zijn).
Ik heb beiden meegemaakt, paarden in over-en onderconditie, ook bij die van mezelf en te 'dikke' wordt nog wel doorheen gekeken als het goede types zijn is mijn ervaring, te dun toont niet echt 'verzorgd' , of het zijn niet echt fjordentypes.
Zorg er verder voor dat de manen ( voor zover aanwezig) in een mooie boog staan en de staart goed verzorgd, " " "
Loop in het tempo van het paard: nooit ' sloffen' , maar ook niet zo gehaast dat ze hun passen niet afmaken.

pb/mail anders even, ik ga dit jaar voor het 10-de jaar naar de fjordenkeuring (hm, jubileum Haha! )

verwacht er niet teveel van dan kan het alleen meevallen.
Zei zij, die dat ook dagelijks tegen zichzelf moet zeggen.. Knipoog