jullie mening: exterieur en karakter

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bucephalus

Berichten: 2468
Geregistreerd: 28-05-03

jullie mening: exterieur en karakter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-03 20:28

Dit jaar wilde ik onze merrie voor het eerst laten dekken. Een heel proces mag ik wel zeggen voordat het zover was. We zijn 9 jaar geleden begonnen met het bekijken van de jonge hengsten op de hengstenkeuring, omdat mijn man en ik niet zijn opgegroeid met paarden. Zo dachten we meer inzicht te krijgen in wat de fokkerijraad wil zien en wat wij mooi vonden. Het KWPN heeft in de loop van de tijd de exterieurbeoordeling toegevoegd en hierdoor wordt het een stuk gemakkelijker om te zien welke kant je op wilt. Er spelen echter nog andere factoren een rol bij de juiste hengstenkeuze.
Wat me verbaast is dat er ogenschijnlijk geen gegevens worden bijgehouden en dus ook niet gepubliceerd over de vererving van o.a. het karakter en de werkwilligheid. Je kunt nog zo'n mooi paard hebben maar als ie niet wil is de lol er snel af. Veel fokkers zijn aangewezen op dubieuze informatie.
Ook kun je niet gemakkelijk terugvinden uit hoeveel dekkingen sportpaarden zijn voortgekomen. Ik zie dat er ook op dit forum veel wordt gespeculeerd over hengst zus en zo die een slecht karakter zou doorgeven of paard die en die, die minder werkwillige nakomelingen levert.
Ik ga ervan uit dat karakter belangrijker is dan uiterlijk. Wat niet wil zeggen dat ik graag tegen een lelijk paard aankijk...
Ik vind dat het KWPN het de fokkers gemakkelijker moet maken en naast de exterieurbeoordeling een opzet moet maken voor bovengenoemde eigenschappen. Wat is jullie mening?
Groetjes,
Buc

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-03 20:42

Allereerst geloof ik niet in de onwerkwillige en slechte karakters van paarden, hebben ze die wel dan zijn ze zo gemaakt. Of ik heb zo veel geluk gehad met de paarden waar ik mee te maken heb?
Ik heb een beetje het vermoeden dat als een "eigen mening" heeft deze al snel afgestempeld wordt als lastig, moelijk enz.
Vandaar dat ik me ook niet zo druk maak om het "moeilijke karakter". Het is trouwens ook vaak zo dat de "moeilijkere" paarden beter presteren. Dus zou ik voor prestatie gaan.
Daar komt ook nog bij dat de minder makkelijke karakters voor mij een uitdaging zijn en daar hou ik wel van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-03 21:09

Er worden van de hengsten zeker wel sportindexen bijgehouden, waarbij ook nog het percentage betrouwbaarheid wordt aangegeven.
Ook staat er in elke eindraportage iets over het karakter/bereidheid tot werken vermeld.
Tja en wat is een moeilijk karakter, dat is voor een ieder weer verschillend.
Ik vind zelf mijn paarden erg makkelijk maar er zijn wel eens mensen mee geweest rijden die dat toch echt anders hebben ervaren Haha!

Bucephalus

Berichten: 2468
Geregistreerd: 28-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-03 09:05

Natuurlijk weet ook ik dat er sportindexen worden bijgehouden. Ik lees IDS.
Bij het inschrijven van een hengst wordt inderdaad iets geschreven over zijn bereidheid tot werken en het gevoel dat de ruiter heeft gehad, maar niets over zijn nakomelingen. Verder vind of lees je er niets meer over terug en ik blijf van mening dat er een groot verschil is in werkwilligheid en karakter zowel m.b.t. merries als hengsten. Ikzelf heb een merrie van Wolfgang en ik ben zeer tevreden op het punt na dat ze in de dressuur nogal flegmatiek is. Dat breng je er niet in, dat rijd je er niet in, dat zit er erin. Net zoals je luie mensen hebt en ijverige. Ik werk liever met ijverige mensen dan met luie en dat geldt ook voor paarden. Ik heb dus een reden om goed geinformeerd te zijn over de eerder genoemde eigenschappen. Zo zijn er talrijke mensen die ieder hun eigen redenen hebben en ik pleit voor een aanvullend systeem om een meer gefundeerde keuze te kunnen maken.
Wat vinden jullie?
groetjes,
Buc

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-03 09:18

Ik denk dat dit zo heel goed te testen is, karakter is een deel aangeboren maar ook een deel aangeleerd.
Een paard met een goed karakter kan door verkeerde opvoeding totaal verpest worden terwijl een paard met een rotkarater door een consequente opvoeding nog redelijk is bij te schaven.
En op wat voor een leegtijd moet je zo iets gaan testen?
Ik denk dat je het beste gewoon kan vragen aan eigenaren/rijders van bepaalde afstammingen hoe zij hun paard ervaren.
Bovendien merk ik in onze eigen lijn dat de merrie er meer karakter in stopt dan de hengst Extreme duivel

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-03 10:10

om karakter objectief te beoordelen, da's heel moeilijk.

exterieur zie je in een oogwenk wat goed - minder mooi is.
dat is niet zo bij karakter.

kwpn let er volgens mij wel op. paarden met een goed exterieur die goed kunnen bewegen maar niet willen (karakter) kom je nergens mee, dus 'onbewust' wordt er wel op gelet.

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-03 10:16

Misschien gewoon goed de sportuitslagen in de gaten houden, bepaalde afstammingen zie je het goed doen op keuringen, maar never nooit in de sport en vice versa. Daar kun je zelf al heel veel info uit halen. Ik weet niet in hoeverre KWPN deze sportgegevens ook registreert, zou wel nuttig zijn.

Kendra

Berichten: 8730
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-03 16:10

Mieke schreef:
Misschien gewoon goed de sportuitslagen in de gaten houden, bepaalde afstammingen zie je het goed doen op keuringen, maar never nooit in de sport en vice versa. Daar kun je zelf al heel veel info uit halen. Ik weet niet in hoeverre KWPN deze sportgegevens ook registreert, zou wel nuttig zijn.


Ik weet het niet zeker, maar volgens mij tellen alle sportuitslagen vanaf de L mee voor de indexering.
Voor 't overige ben ik het trouwens eens met wat hierboven staat: karakter en werkwilligheid van nakomelingen lijken me erg moeilijk te indexeren. Welke criteria neem je dan, en hoe ga je dat meten?
Gewoon veel naar keuringen en naar wedstrijden gaan, veel met fokkers praten en je oren en ogen goed de kost geven, dan kom je er snel genoeg achter hoe het zit.