waarom denkt de meerderheid dat.....

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
MarijeR

Berichten: 24924
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 14:17

Ik heb hier 3 jaarlingen en een veulen lopen (waarvan 3 dezelfde vader hebben) en ze lijken qua karakter allemaal op hun moeder. Ze hebben dezelfde opvoeding gehad en toch zie ik er heel veel van hun moeders in terug en weinig van de vaders.

Qua exterieur en beweging hebben ze ook veel van hun moeders weg.
Een aantal punten zijn verbeterd door de hengst maar toch zie je duidelijk van welke merrie ze zijn.

Van 1 jaarling ken ik de merrielijn tot in de 4e generatie goed. Een aantal kenmerken zitten zo vast in die merriestam dat je ze zelfs bij deze jaarling nog duidelijk ziet.
Daarom vind ik de merrielijn ook zo belangrijk Lachen



MarijeR

Berichten: 24924
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 14:46

MissHIS schreef:
Maar als je gaat zeggen: Ik heb een veulen van Gilexta (das dus een merrie), weet 99% niet om welke merrie het gaat. De hengsten zijn bekender, er is ook meer over bekend qua vererving en er zijn een stuk minder ggk hengsten dan fokmerries. Vandaar dat ze altijd de vaders noemen, ook in de pedigree. Bv. Burggraaf x Sovereign Bill xx x Tangelo xx (hmm mooie pedigree trouwens Knipoog ). Dit zijn dus respectievelijk vader, vader van de moeder, en vader van de moedersmoeder.

Bij de welsh pony's zie je dat ook heel vaak de merries worden genoemd. En door het gebruik van een prefix is de merrielijn vaak ook beter terug te vinden.

Bij het KWPN heb ik vaak het idee dat mensen wel weten welke hengsten hoog geeindigd zijn op een keuring maar als je vraagt welke merries het goed gedaan hebben, dat ze hooguit de vaders van die merries weten.
Bij welsh pony's wordt er meer aandacht gegeven aan de merries.
In Engeland zijn er ook boeken te koop waar niet alleen de hengsten geregistreerd worden maar ook ALLE merries.
Van iedere Engels geregistreerde (of OS) pony kan je dus de hele merrielijn terug vinden in die boeken, vanaf het moment van de eerste registraties in het WPCS.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 54 bezoekers