vraagje over bont

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

vraagje over bont

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-03 23:38

Vandaag was er een discussie hier op stal tussen een kennis van mijn stalhouder (Heeft ook Tinkers en vond het jammer dat Jordy een ruin en geen hengst was Party!! ) en een een kennis van mij over wat voor soort bont Jordy is.
De 1 beweert dus dat het patroon wat Jordy heeft puur Tobiano is, de ander dat hij ook Sabino is.

Jordy's vlekkenpatroon loopt dus over zijn rug en hij heeft maar een vrij smalle bles, vandaar dat het volgens de 1 een Tobiano is, en hij geen sabino kan zijn.
Volgens de ander had hij echter ook veel kenmerken van een sabino, hij heeft een witte kin, een keelblesje (aan de onderkant tussen zijn kaken zit een witte vlek), een klein wit stipje onder zijn buik, en wat witte haren verspreid over zijn buik en liezen(beetje roan-achtig). Ook zou hij een zgn 'skunk-tail' hebben, zijn staart is zwart met aan de bovenkant van de staartwortel witte haren en een witte pluk is zijn staart.

Ik dacht zelf ook dat het patroon wat Jordy heeft gewoon Tobiano is, maar wie heeft er nu gelijk? kan iemand me dat vertellen?

IngridHar

Berichten: 1739
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Geesteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 00:17

Nooit gehoord van die verschillende soorten bont. Hebben ze daar bij de tinkers dan ook onderscheid in?

Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 09:39

ik dacht dat je bij sabino wel een aardig grote vlek moest hebben onder de buik..je hebt ook gewone sabino-vossen...etc..die hebben wel een vlek onder de buik maar verder zijn ze gewoon 1 kleur..maar eigenlijk hebk r geen verstand van..

Kiara

Berichten: 10899
Geregistreerd: 10-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 14:50

Grappig, ik dacht dat deze benamingen vooral bij paints enzo voorkwamen, bij tinkers ken ik het niet.
Ik hou het op zwart bont dus!

Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-03 15:00

Dacht ik dus ook, maar mij werd verteld dat het een benaming is die bij een bepaald vlekkenpatroon hoort, en niet specifiek bij een ras.