wie heeft de KI uitgevonden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
IJzersterk

Berichten: 443
Geregistreerd: 04-06-03
Woonplaats: Gelderland

wie heeft de KI uitgevonden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-03 17:18

ik denk dat ik de vraag maar op [FA] gooi, denk dat hier de meeste kenners zitten., maar wie heeft de KI voor paarden uitgevonden? dit vraag ik omdat de KI bij paarden nog niet zo heel erg lang bekend is (toch?) en omdat ik laatst iets hoorde over dat Holstud de uitvinder is. maar ik weet niet of dit waar is.

IJzersterk

Berichten: 443
Geregistreerd: 04-06-03
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-03 23:59

weet niemand dit???

Donja

Berichten: 5595
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Garijp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 00:34

Ki wordt bij andere diersoorten, zoals de koe en het varken al veel langer toegepast.. Dat ze op een gegeven moment het ook bij paarden zijn gaan doen, was natuurlijk te verwachten. Wie het uitgevonden heeft? Geen idee, waarschijnlijk zijn meerdere Da op het idee gekomen en is het gewoon ontstaan.
Zoals nu eigenlijk gebeurt met ET, is bij andere diersoorten al veel normaler en gaat al vrij goed (koeien bijv) bij paarden is het toch wat korter geleden dat ze dat zijn gaan uitproberen en gaat het nog wat vaker mis.. Over een paar jaar is dat ook al weer zo'n 'normale' manier van voortplanting dat niemand er meer bij stil zal staan...

Huertecilla

Berichten: 26851
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 00:51

Volgens mij was het Oom Oswald van Roald Dahl....


Niet echt uiteraard, maar hij geeft wel een perfecte indicatie over hoe het vermoedelijk onstaan is. De veeatrs is er pas later bijgekomen om de hitrate te verbeteren zodra er commerciƫle toekomst in zat.

Tegen beter weten in hoop ik dat het geen 'normale' gang van zaken wordt/blijft.
Zowel op korte als langere termijn is het m.i. niet in het belang van het paard; normaal voortplantingsgedrag (dus in de wei) is goed (lees essentieel) voor het welzijn en verder is het een natuurlijke selectiemethode op sociale vaardigheid en vruchtbaarheid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 09:34

KI is o.a. in Rusland ontstaan, waar men aanvankelijk sperma uit de testikels van pas gecastreerde hengsten gebruikte. Later ging men sperma vangen door een spons in te brengen bij een andere merrie, die er dan uit te halen na de dekking en op die manier het sperma in te brengen bij de merrie waar het allemaal om ging. De lange afstanden waren de belangrijkste drijfveer om met KI te beginnen. Langzaamaan heeft het zich een beetje verder ontwikkeld.

Pino24
Berichten: 1778
Geregistreerd: 06-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 09:46

Grappig dat wist ik allemaal niet.