Veulen verkopen via de veiling?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Veulen verkopen via de veiling?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-03 21:02

Wij overwegen een veulen aan te bieden voor de KWPN Select Sale (zo heet het, als ik het goed heb) in Drachten. Het betreft een hengstveulen Metall x Elberton x Irenus. Leuk veulen (denken wij).
Wie heeft ervaring met het verkopen van veulens via de veiling?
Positief, negatief?
Wel/niet doen?

Annash
Blogger

Berichten: 26481
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-03 21:24

Hoi! Ik heb zelf geen ervaring, maar de mensen waar ik eerder bij reed wel. Zij hebben ook wel eens een veulen verkocht via de veiling. Misschien kun je eens kijken op www.sell-veulenveiling.nl (als ie het nog doet). Hierop staan foto's van veulens die dit jaar naar de veiling gaan.

Die mensen hebben 2 jaar geleden een Le Mexico x Lux Z naar de veiling gedaan, een gigantisch mooie bruine hengst. De 'opa' wilde dat ie verkocht werd, zijn zoon en de dochter van die zoon niet. Hun hadden geluk, ze kwamen net niet aan het gevraagde bedrag. Ze vroegen er redelijk veel voor, waarschijnlijk met opzet, alhoewel hij het dubbel en dwars waard is, namelijk Fl. 12.000 (volgens mij waren het nog guldens, net het laatste jaar voor de Euro)

Kijk maar eens!
Groetjes Shanna

PS: ik zou mijn veulen rustig naar een veiling doen hoor!

Lavanta

Berichten: 2485
Geregistreerd: 26-08-02
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-03 22:51

Wij hebben ook een keer een merrieveulen (Wellington x G. Ramiro Z x Le val Blanc xx x Farn) op de veulen veiling van Midden Beemster verkocht. Maar mijn advies: ga alleen naar de voorselectie als je echt een speciaal veulen hebt. Ze nemen namelijk geen gewone veulens aan, er moet echt iets speciaals aanzitten. Veulens die net dat goude randje missen nemen ze NIET!! Dus aan veel mensen vragen wat ze van het veulen vinden en als ze allemaal het een speciaal veulen vinden dan kan je gaan, anders kan je hem beter via je thuis verkopen

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-03 00:46

Wij hadden idd een niet al te bijzonder veulen mee naar de Midden Beemster voorveiling of laat ik het anders zeggen, de CHin Chin was beter geweest.

Voor drachten bieden wij ook een veulen aan, de merrie kan niet lang op de trailer staan.

Het Chin Chin is gisteren aangenomen voor de sell veiling, mensen vroegen vandaag bij vdl stud alweer om dat veulen Haha!

Suzan1

Berichten: 1506
Geregistreerd: 10-02-03
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-03 11:15

Ik heb voor dezelfde keuze gestaan wel of niet. Het moet idd wel een bijzonder veulen zijn anders raak je hem niet kwijt. Je kunt dit natuurlijk vragen aan mensen die een veulen goed kunnen inschatten. Ga bij jezelf na of je hem echt kwijt wilt. Je loopt ook nog vervoersrisico. (overigens heb ik mijn veulen -hoewel wel aangewezen -destijds niet aangeboden in Borculo en heb daar BESLIST geen spijt van) succes

Cute

Berichten: 2659
Geregistreerd: 08-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-03 15:52

De mensen waar ik vroeger paarden voor reed, verkochten hun veulens ook via de veiling, je krijgt hier vaak toch betere prijzen dan aan huis. Het is wel zo dat de moeder uit een goede (sport) afstamming moet komen en het veulen idd wel een extra goed veulen moet zijn. Er worden namelijk erg veel veulens voor de veiling aangeboden en de selectie is streng. Die merrie die ik reed was Carola Utopia, een bekende merrie dus haar veulens wilde ze zo ie zo wel veilen, haar inmiddels goedgekeurde zoon What's in a name werd ook op de veiling verkocht.

amen

Berichten: 5041
Geregistreerd: 19-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-03 16:08

Ik vond de prijzen erg tegen vallen op de star sale in Drachten...2002

een hengsveulen van Marlon, die inde top 10 op de NVK liep werd daar verkocht voor 2950,- euro en ook een ander merie veulen uit de moederlijn van Heartbreker ging voor iets meer dan 3000,- weg, dus daarvoor hoef je niet naar veiling,,

Je moet echt iets aparts hebben met minimaal predikaten in de merrielijn...

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-03 16:15

Dat klopt van de star sale, maar je moet je wel bedenken, dat de star sale veiling nog maar een paar jaar mee draait.
En nog niet een gevestigde naam heeft.
Zelf vond ik de prijzen van de Sell van vorig jaar ook niet hoog.
Maar ja, we kunnen niet van te voren voorspellen.

amen

Berichten: 5041
Geregistreerd: 19-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-03 17:14

Maar dan moet ze ook niet veulens selecteren uit stamboek merrie's wat vorig jaar wel het geval was., hou het dan exclusief....en dan minder veulens...Dit jaar zal ook wel niet zo denderend zijn met de prijzen nu Harry Potter zo lekker aan het bezuinigen slaat...haha

Lavanta

Berichten: 2485
Geregistreerd: 26-08-02
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-03 17:37

sigrid1182 schreef:
Maar dan moet ze ook niet veulens selecteren uit stamboek merrie's wat vorig jaar wel het geval was., hou het dan exclusief....en dan minder veulens...Dit jaar zal ook wel niet zo denderend zijn met de prijzen nu Harry Potter zo lekker aan het bezuinigen slaat...haha


Hahaha Haha! *lol*

Nee, de prijzen waren idd niet zo denderend vorig jaar op de Star Sell. Maar goed, we zullen dit jaar zien wat ze doen. Ik ga in ieder geval wel kijken Tong uitsteken. Owja als je een veulen aanbied voor zo'n veiling krijg je ook altijd nog veiling kosten erover heen, geloof iets van 10% ofzo Verward
Wij zijn in ieder geval blij dat ons oudere hengstveulen al verkocht is , voor ons geen veiling gezeik dit jaar. Al die tijd die je erin moet steken

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-03 23:16

Star Sale in Friesland is nu 3x gehouden, eerste keer was het zonder veiling-aspect, meer openbare verkoop ieder apart na presentatie. Heo dan ook, de veulens waren al 3x niet bijoznder duur.

Dat ligt aan de regio. We hebben hier niet zo heel veel publiek dat op hele exclusieve veulens afkomt... Die mensen komen toch vooral vanuit de grotere steden/randstad ed... Friezen en Grunningers zitten nu eenmaal liever op een volle beurs dan op een dure bok. Dus ik verwacht van 2003 wederom geen hoge prijzen....

Wil je voor een veiling gaan, en heb je echt wat bijzonders naast je merrie lopen, ga dan voor een van de andere veilingen, met als topper Midden-Beemster. maar je kan MB rustig vergeten als je niet gefokt hebt emt minimaal 2x ster erachter...