Hengst gezocht... voor 2004..

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Hengst gezocht... voor 2004..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-03 12:29

Ja, je leest het goed...
Ik overweeg om mijn [naam verwijderd] nog 1 maal onder een hengst te zetten. T is wel een heel gedoe geweest, dat veulen vangen, maar achteraf bekeken is het wel heel leuk.
Mijn veulen van dit jaar, [naam verwijderd] (v. Rubiquil), gaat naar de opfok, en komt over 3 jaar thuis hopelijk.

Dan zal er echt 1 verkocht moeten worden, en dat wordt heel waarschijnlijk [naam verwijderd]. Maar ik wil er nog wel 1 veulen van, vòòr die tijd. Dus wil ik haar volgend seizoen insemineren, opdat er in 2005 nog een veulen kan worden geboren. Dan wordt [naam verwijderd] in voorjaar 2006 verkocht, en komt [naam verwijderd] naar huis.
Nou ja, lang verhaal, maar ik wil het overwegen, en ben eigenlijk ook wel benieuwd naar jullie input over een hengstkeuze voor deze merrie.

De merrie: Balzflug x Zeoliet x Pele x Le Val Blanc xx, komt uit hele sterke merrielijn, praktisch al die nakomelingen lijken op elkaar. De Pele-merrie is volle zuster van in Duitsland dekkende KWPN hengst Chopin.
Geringe hoogte 1.61m., erg luxe gebouwd Verervingsfactor op stokmaat is - 1,95. Monsterachtig bewegen, erg veel veer en vlug, galop mag iets beter. Iets weke ruglijn. Karakter lastig, wel eerlijk, maar moeilijk te sturen. We willen een groter paard, dressuurgericht, als het even kan wat minder gecompliceerd karakter.

Fotos merrie (en 1 van Rubiquil veulen, genomen door Ilindra, veulen 19 dagen oud)

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Nou roept u maar! Ik ben echt geinteresseerd in jullie mening !

Jan_VT

Berichten: 3487
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: in een gezellig plattelandsdorpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-03 13:39

Het Rubinstein bloed lijkt goed te pakken op de merrie! Wat dacht je van OO Seven?

Of ben je meer op zoek naar een andere bloedvoering?

marloes-joy

Berichten: 8421
Geregistreerd: 28-07-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-03 13:47

wat leuk zeg!
Zoals jan hierboven al zegt, als rubinstein zo leuk uitpakt Lachen

paulanda
Berichten: 2180
Geregistreerd: 09-07-01
Woonplaats: heerhugowaard(n-H)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-03 14:21

Op zich ga ik daar wel in mee,maar denk wel dat je toch weer niet zo veel body er mee fokt,heb ooseven gezien en die was stuk smaller en sjieker dan ik dacht,mijn merrietje word ook wel een aardig slank ding denk ik.
Zal er eens over nadenken.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-03 15:31

Dees je hebt een rij hengsten in je merrie zitten die eigenlijk elkaar verstevigen.
Je hebt het met Weelde al goed aangepakt.
Je weet inmiddels beweging hoef je niet toe te voegen, schoonheid ook niet.
Wat jij nodig hebt is maat, massa, bot.
Hengsten die dat gegeven hebben zijn er genoeg.
Ga deze zomer eens naar veulenkeuringen en zo en let op de veulens bij merries die een beetje zoals Paula gefokt zijn. Je zult toch snel bij Ramiro, Donnerhal Ferro etc terecht komen, maar vlak ook een aantal Holstein gefokte hengsten niet uit.
Kijk ook naar de moederlijn van hengsten.
De merriestam achter een hengst als 007 zou bij jou nogal eens klein en beknopt kunnen uitpakken en de beweging is geen toegevoegde waarde.
Zo zit er achter iedere hengst een ander verhaal wanneer je dat naast je eigen bloedlijnen legt.
Ik zou zeggen ga maar eens lekker rondkijken, gooi wat je ziet in de groep dan discussieren we er over.
Succes en geniet ondertussen van Weelde.

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-03 15:58

Zou Farrington niks zijn? Fokt maat (ik ken persoonlijk alleen maar flinke paarden van Farrington), meestal een nuchter karakter en leuke dressuurpaarden.

Suzanne F.

Berichten: 49212
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-03 16:00

Ligt het aan mij of vind ik jouw merrie helemaal niet zo iel?? Waarom wil je hier meer bot in?? Ik vind het een flinke merrie hoor! Die van mij is veel bloederiger nog!
Wat maat en wat meer lengte in het paard zou niet verkeerd zijn.
Ik denk dat je daar wat op moet zoeken. Vind OO7 geen verkeerde keuze hoor. Of Obelisk?

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-03 16:07

Suzanne F. schreef:
Ligt het aan mij of vind ik jouw merrie helemaal niet zo iel?? Waarom wil je hier meer bot in?? Ik vind het een flinke merrie hoor! Die van mij is veel bloederiger nog!
Wat maat en wat meer lengte in het paard zou niet verkeerd zijn.
Ik denk dat je daar wat op moet zoeken. Vind OO7 geen verkeerde keuze hoor. Of Obelisk?


007 is Rubinstein x Doruto x Amor. De laaste 2 staan niet bekend om hun inbreng van lengte en maat. Dus is een onzekere match

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-03 16:16

Ik leer, ik leer... Lachen
Meer bot, in verhouding hoeft ze idd niet echt veel meer bot, maar de merrie is gewoon niet groot. Een luxe 1.61m. is gewoon klein. Een dikke 1.61m. is dan voor een volwassen ruiter beter (saillant detail, ik ben zelf niet zo heel rank gebouwd...). Maar met wat meer stokmaat zal het in verhouding net wat mooier zijn.

De knie-aan-knie-methode die me is toe-ge-pb-t vertelt dat [naam verwijderd] ongeveer net zo groot zal worden als [naam verwijderd]. Ik heb stiekum nog wat hoop dat het Rubiquil veulen idd wat groter wordt, daar had ik Rubiquil toch ook om gekozen.
Maar [naam verwijderd] is helemaal prachtig en geweldig hoor! Ik mag echt niet klagen, zo eentje wil ik heus nog wel een keer...ik heb haar zeker lief, geniet er echt met volle teugen van.

OOSeven was vorig jaar een tweede op mijn lijstje, Ronaldo 3de. Ik ben toen voor Rubiquil gegaan om de Roemer-moeder.
Farrington is een overweging waard, en Special D heeft ook onlangs een diepe indruk op mij gemaakt...
Obelisk ken ik eigenlijk niet zo goed, maar wil eigenlijk ook niet teveel richting Trak...

[naam verwijderd] is dit seizoen zeker op de veulentjeskeuringen te vinden!:j

Jan_VT

Berichten: 3487
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: in een gezellig plattelandsdorpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-03 16:44

sarabande"]
[quote="Suzanne F. schreef:
Ligt het aan mij of vind ik jouw merrie helemaal niet zo iel?? Waarom wil je hier meer bot in?? Ik vind het een flinke merrie hoor! Die van mij is veel bloederiger nog!
Wat maat en wat meer lengte in het paard zou niet verkeerd zijn.
Ik denk dat je daar wat op moet zoeken. Vind OO7 geen verkeerde keuze hoor. Of Obelisk?


007 is Rubinstein x Doruto x Amor. De laaste 2 staan niet bekend om hun inbreng van lengte en maat. Dus is een onzekere match
[/quote]

Jaa, maar je moet dan naar die merrie zelf dan toch ook kijken (moeder van OO7), heb er even een foto van geplaatst!

Afbeelding

Ze lijkt toch voldoende in het rechthoeksmodel te staan, en als je ziet naar OO7, die vind ik van lengte toch ok! En de merrie staat toch ook hoog in de indexen, waar je toch ook van kan afleiden dat ze paarden geeft die voldoen aan de hendendaagse normen!

Plus er zit ook Rubinstein nog in, en lengte fokt die wel!

nu Special D vind ik ook wel goed, maar dat zal al wel geweten zijn zeker! Haha! Haha!

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-03 16:58

De moeder staat in de indexen dankzij haar zus Barbria, die uitblonk in prestatie, maar niet in gerektheid. De merrie zelf heeft evenals haar zusters vruchtbaarheidsproblemen en zelf weinig veulens gehad.

parnassia
Berichten: 826
Geregistreerd: 30-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-03 17:17

San Remo?

Bij ons is dit jaar een zwart hengstveulentje, met veel hals en een grote kol uit een Balzflugmerrie geboren. Veeeel uitstraling en goed bewegen!

Rhodium lijkt ook wel maat en front te vererven, heb al verschillende goede verhalen over de veulens gehoord, maar denk dat het karakter dan te heftig wordt.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-03 17:42

Don Primaire!
Uit een beproefde combi van Donnerhall en Pik Bube èn met daarachter nog wat aansluiting door Trakhenerbloed.

Of Iglesias?
Rubinstein lijkt goed te passen en ook hierachter weer Trakhenerbloed.

Als Roemer je aanspreekt in combi met Amor kan je ook Inspekteur overwegen.
Ik vraag me dan wel af of je genoeg maat krijgt.

Suzanne F.

Berichten: 49212
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-03 18:45

parnassia schreef:
San Remo?

Bij ons is dit jaar een zwart hengstveulentje, met veel hals en een grote kol uit een Balzflugmerrie geboren. Veeeel uitstraling en goed bewegen!

Rhodium lijkt ook wel maat en front te vererven, heb al verschillende goede verhalen over de veulens gehoord, maar denk dat het karakter dan te heftig wordt.


Of San Remo maat geeft weet je natuurlijk nog niet maar lengte geeft ie zeker!! Hij is zelf al wat lang maar dat fokt ie ook zeker door, heb al veel veullies gezien nu. Bijna te lang in de rug...echte rechtshoeksmodelletjes.

PieterBel

Berichten: 3304
Geregistreerd: 18-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-03 23:28

Als je zo te spreken bent over dit Rubiquil veulen waarom dan niet weer deze hengst?

Jan_VT

Berichten: 3487
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: in een gezellig plattelandsdorpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-03 00:28

zoekie schreef:
Als je zo te spreken bent over dit Rubiquil veulen waarom dan niet weer deze hengst?


Ik kan best wel begrijen dat je eens ander bloed wil proberen! Haha! Haha!

parnassia
Berichten: 826
Geregistreerd: 30-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-03 09:18

Suzanne F. schreef:

Of San Remo maat geeft weet je natuurlijk nog niet maar lengte geeft ie zeker!! Hij is zelf al wat lang maar dat fokt ie ook zeker door, heb al veel veullies gezien nu. Bijna te lang in de rug...echte rechtshoeksmodelletjes.


Onze Balzflugmerrie geeft altijd hele kleine popperige superluxe veulentjes, ritselig en zeer best bewegen. De 3-jarige Metall is wel wat klein gebleven, maar de Ferro (wordt helemaal schimmelig??) krijgt een goede maat. Dit San Remo veulen heeft erg lange benen, wel langgelijnd maar beslist niet te. Merrie is zelf 1.65, dit veulen wordt vermoedelijk wel hoger als ik hem zo bekijk.

MissHIS

Berichten: 4220
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-03 09:36

Sjuimpje schreef:
Don Primaire!
Uit een beproefde combi van Donnerhall en Pik Bube èn met daarachter nog wat aansluiting door Trakhenerbloed.


Dat lijkt mij inderdaad nog helemaal niet zo verkeerd! Don Primaire levert hele fijne sportpaarden. Goede modellen, goed bewegen, goede karakters. Ik vind Donnie zelf niet zo heel speciaal als sportpaard, maar als fokhengst maakt hij alles goed. Maar, hoewel ik er uitsluitend grotere paarden van heb gezien, vermeld de index dat hij iets verkleinend fokt...Lijkt me toch wel weer een groot risico. Jammer!

PieterBel

Berichten: 3304
Geregistreerd: 18-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-03 19:44

Jan_VT"]
[quote="zoekie schreef:
Als je zo te spreken bent over dit Rubiquil veulen waarom dan niet weer deze hengst?


Ik kan best wel begrijen dat je eens ander bloed wil proberen! Haha! Haha!
[/quote]

Tja waarom niet? Als het nou tegen valt oke maar als het meevalt waarom niet.

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-03 00:23

Zoekie, de Rubiquil combi van nu bevalt me erg goed, ik vind het zelf werkelijk een prachtig veulen.
Maar ik sta open voor ideen van anderen, misschien kan het nog beter? Zelf kritisch kijken naar eigen merrie is soms moeilijk, en ik weet ook lang niet alles. Vandaar, ik vind het allemaal erg interessant wat anderen bij zo'n merrie zouden overwegen...

Overigens is op mijn veulentje echt wel wat aan te merken. Zo vind ik ze diep in mijn hart toch net wat te luxe, er mocht mij wel wat stevigere pootjes onder zitten. En ook de wat weke ruglijn van de merrie is in het veulen terug te vinden... maar goed, ik mag niet klagen hoor...

Sluit overigens helemaal niet uit toch weer bij Rubiquil terecht te komen, is helemaal niets mis mee...
Maar sta ook open voor andere suggesties.

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-03 10:32

Misschien is Kimberley ook wel wat voor Paula? Dat is een Cabochon x Nabuur geloof ik. Hoe hij fokt weet ik eerlijk gezegd niet, maar ik denk niet dat het erg klein uit zal vallen.

Of Radar? Dat is een donkerbruine Cocktailzoon, die ik overigens nog nooit in het echt gezien heb. Hoe hij fokt weet ik ook niet, maar misschien kun je daar eens naar informeren?

(Oh, ik lees je berichtje hierboven nog even door en lees dat over die weke rug, dan zou ik Radar niet kiezen, want Cocktail had ook geen ideale rug, ook al zat dat hem niet in de weg bij het presteren... Haha! )