Welke hengst is alround ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Welke hengst is alround ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-03 16:49

Ik wil over 1 jaar of over 2 jaar mijn merrie laten dekken. Om alle opties open te houden wil ik graag een hengst die en dressuur en springen geschikt is. Ferro is zo'n hengst heb ik me laten vertellen.
Zijn er nog meer?

Mijn merrie is van Ilmeo en de vader van de moeder is Ramiro Z.

MissHIS

Berichten: 4220
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 17:00

Karandasj, Haarlem, Goodtimes, Solitair, Orame, Wolfgang, Flemmingh, Equador, Jackson, Lennard, Osmium, Pacific, Sir Corland, Riverman. De ene wat meer allround dan de ander, maar allen scoorden zelf allround in het verrichtingsonderzoek (jonge hengsten in het lijstje) of ze zijn al meer bewezen allroundverervers. Karandasj is bijvoorbeeld een hengst die zelf heel goed allround scoorde in het onderzoek en zich ook zo blijkt te vererven.

Jan_VT

Berichten: 3487
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: in een gezellig plattelandsdorpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 17:01

mmm ferro is springgefokt, maar ik denk toch dat hij eerder echte dressuurpaarden fokt, dan springpaarden!!! Ik zou Ferro toch bestempelen als een op en top dressuurhengst!!!

Maar dit jaar zou er een echte allrounder gekeurd zijn bij het KWPN, met name Timeless, tenminste dat laten de cijfers van het verrichtingsonderzoek zien!!!

Zo heb je ook nog Solitair, ook bestempeld als allroundhengst na het verrichtingsonderzoek!!!

Of ze nu ook echte allrounders gaan worden dat zal de toekomst uitwijzen!!! Maar aangezien je met je merrie pas over één à twee jaar gaat fokken, kan je de hengsten volgen, en meer te weten komen over ze!!!

Ben er zeker van dat er hier op bokt nog vele mensen allrounders zullen opnoemen!!!

_Rick
Berichten: 602
Geregistreerd: 02-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 17:46

Over 1 of 2 jaar, dan hoef je nu nog niet te gaan denken hoor Knipoog

Anoukie

Berichten: 12609
Geregistreerd: 01-08-02
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 19:50

_Rick schreef:
Over 1 of 2 jaar, dan hoef je nu nog niet te gaan denken hoor Knipoog


Of juist wel door nu alvast veulenveilingen af te lopen en in het voorjaar weer de hengstenkeuring. Zo heb je een goed beeld van de nakomelingen van bepaalde hengsten en van welke nieuwe hengsten erbij zijn gekomen.

_Rick
Berichten: 602
Geregistreerd: 02-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 20:04

Veulenveilingen is helemaal opgekropt beeld omdat daar alleen maar showveulens rondlopen die bijv voor een springveulen compleet verkeerd lopen.

Citaat:
mmm ferro is springgefokt, maar ik denk toch dat hij eerder echte dressuurpaarden fokt, dan springpaarden!!! Ik zou Ferro toch bestempelen als een op en top dressuurhengst!!!


Ik zie ferro toch ook zeer zeker als een springpaard vererver. Misschien nog meer als dressuurvererver.

Elke hengst is eigenlijk wel allround weinig hengsten die voor een bepaald onderdeel onvoldoende scoren.

Anoukie

Berichten: 12609
Geregistreerd: 01-08-02
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 20:15

_Rick schreef:
Veulenveilingen is helemaal opgekropt beeld omdat daar alleen maar showveulens rondlopen die bijv voor een springveulen compleet verkeerd lopen.


Een springveulen moet toch zeker ook kunnen lopen? Is een eerste vereiste lijkt me, men wil graag allrounders, daar vraagt de topicstarter ook om. Dan lijkt mij dat die veilingen juist goed zijn om te zien hoe en wat. Showveulens lopen toch vooral rond op de keuringen of vergis ik me daar nu in?

_Rick
Berichten: 602
Geregistreerd: 02-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 21:47

Tuurlijk moet een springpaard/veulen ook goed kunnen lopen, maar wel COMPLEET op een andere manier dan een dressuurveulen.

Dus zonder front
Zonder veel oprichting
Draf doet er weinig toe
Moet goed kunnen galopperen.

Dat bedoel ik dus eigenlijk

ECHT allround kan gewoon niet, op 2 takken goed, omdat exterieurmatig er te grote verschillen zijn.

JSpringer
Berichten: 63
Geregistreerd: 25-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 22:10

Een goede jong allround hengst is Solitair v. VOltaire x Libero H x Ulster x Abgar

marloes-joy

Berichten: 8421
Geregistreerd: 28-07-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 22:14

je kan niet vroeg genoeg beginnen met te kijken diana!
En als je hengsten wil gaan bezichtigen, zou ik graag mee gaan Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 22:35

_Rick schreef:
Tuurlijk moet een springpaard/veulen ook goed kunnen lopen, maar wel COMPLEET op een andere manier dan een dressuurveulen.

Dus zonder front
Zonder veel oprichting
Draf doet er weinig toe
Moet goed kunnen galopperen.

Dat bedoel ik dus eigenlijk

ECHT allround kan gewoon niet, op 2 takken goed, omdat exterieurmatig er te grote verschillen zijn.



Helemaal mee eens als je een echt apart paard wil fokken. Er zijn zoveel verschillen dat ik niet eens zin heb om ze op te typen. Ik zou eerst willen weten wat de merrie zelf goed kan, kan ze extra lopen, of kan ze juist extra springen?

Pino24
Berichten: 1778
Geregistreerd: 06-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 22:40

Jetset had bij zijn verrichtingsonderzoek zowel goede cijfers voor de dressuur als voor het springen.

Jan_VT

Berichten: 3487
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: in een gezellig plattelandsdorpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 22:44

_Rick schreef:
Tuurlijk moet een springpaard/veulen ook goed kunnen lopen, maar wel COMPLEET op een andere manier dan een dressuurveulen.

Dus zonder front
Zonder veel oprichting
Draf doet er weinig toe
Moet goed kunnen galopperen.

Dat bedoel ik dus eigenlijk

ECHT allround kan gewoon niet, op 2 takken goed, omdat exterieurmatig er te grote verschillen zijn.


Vind ik dus ook wel!!! Zelf zou ik niet allround willen fokken!!! Ik probeer nu dressuurpaarden te fokken, maar ik zou ook wel een springpaard willen fokken, en ik denk dat je dan toch ook met een heel ander type merrie moet fokken, dan wanneer je dressuurpaarden aan het fokken bent!!

Marjolein

Berichten: 11634
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 22:47

_Rick schreef:
Tuurlijk moet een springpaard/veulen ook goed kunnen lopen, maar wel COMPLEET op een andere manier dan een dressuurveulen.

Dus zonder front
Zonder veel oprichting
Draf doet er weinig toe
Moet goed kunnen galopperen.


jammer dat ze bij de eerste bezichtiging in ermelo er al zoveel hengsten uit gooien op het straatje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 22:47

saluut schreef:
Jetset had bij zijn verrichtingsonderzoek zowel goede cijfers voor de dressuur als voor het springen.


Maar er is nog nooit een aparte springer van gekomen. Onmogelijk namelijk, van een paard wat zo gebouwd is. Hij heeft teveel front, daardoor kan hij nooit met de schoft omhoog springen. Zo'n hengst zal vast in het Z wel goed meekunnen draaien, maar het hoge werk kan hij niet aan.

Bij zijn nakomelingen zie je ook dat ze best een leuke sprong kunnen maken, helemaal in vergelijking met een nakomeling van Jazz, maar apart kunnen ze niet springen.

_Rick
Berichten: 602
Geregistreerd: 02-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-03 08:38

Citaat:
Jetset had bij zijn verrichtingsonderzoek zowel goede cijfers voor de dressuur als voor het springen.


Cijfers zeggen nix.

Citaat:
Maar er is nog nooit een aparte springer van gekomen. Onmogelijk namelijk, van een paard wat zo gebouwd is. Hij heeft teveel front, daardoor kan hij nooit met de schoft omhoog springen. Zo'n hengst zal vast in het Z wel goed meekunnen draaien, maar het hoge werk kan hij niet aan.


Niets aan toe te voegen Lachen

Citaat:
jammer dat ze bij de eerste bezichtiging in ermelo er al zoveel hengsten uit gooien op het straatje.


Ze mogen er best zoveel uitgooien, maar meer letten op andere dingen dan wat ze nu doen.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-03 09:02

Wat ferro betreft, daar zijn de meningen over verdeeld. de dresuurruiters lopen te verkondingen dat hij ook erg goed kan springen, maar d espringruiters zijn er beduidend minder enthousiast over. Maar Ferro heeft wel de bloedlijnen ervoor: Ulft v. Le mexico.

Een van zijn zonen, Osmium heeft ook de papieren ervoor, hij komt uit een calypso x Ladykiller moeder. EN hij kan wel echt goed springen. Daarom is hij ook opgenomen in het BWP. Omdat ik ook een allround hengst zocht voor mijn merrie is hij het geworden.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-03 09:24

Zolang de gerichte fokkerij dressuur versus springen nog zo weinig geconsolideerd is kan je er niet zulke vaste waarden aan hechten als Rick doet.
Voorlopig wordt iedere merrie die Z dressuur loopt ongeacht haar afstamming geregistreerd als dressuur merrie en iedere hengst die dressuur uitgebracht wordt als dressuurhengst bestempeld.
Voobeelden genoeg en daar wordt nooit over halshouding etc gepraat.
Dus ik zou de topicstarter aanraden om de tijd die ze heeft de nakomelingen te bekijken van de hengsten die totaal tegen alle theorieen in toppers leveren in beide dicsiplines.
Zoals Goodtimes om er maar een te noemen.

fokfanaat

Berichten: 20210
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-03 09:26

Diana_Mabel schreef:
Ik wil over 1 jaar of over 2 jaar mijn merrie laten dekken. Om alle opties open te houden wil ik graag een hengst die en dressuur en springen geschikt is. Ferro is zo'n hengst heb ik me laten vertellen.
Zijn er nog meer?

Mijn merrie is van Ilmeo en de vader van de moeder is Ramiro Z.


He diana, doet er nog een halfbroertje/zusje van die van jou mee op de veuling van springpaarden van de waiboerhoeve?

Moeder Illeke (v ramiro) is ster en behaalde in Deurne tijdens een EPT de volgende punten: stap 6.5, draf 8, galop 9, rijproef 7, springen 7, karakter 8, stalgedrag 9, trainingsrapport 9. Grootmoeder Willeke is ster preferent. Haar dochter Jilleke (ster sport-springen) is ZZ+12. Haar Farrington-zoon Luigi is LT+1 dressuur.

of

Moeder Iwalda is een stermerrie van G.Ramiro. Riwalda is een nichtje van veilingpaard Rapsody: beide moeders komen uit de merrie Waldie (Darling Boy xx X Huzaar).

of

Moeder Dadona (v ramiro) is ster en kreeg op het proefbedrijf veulens van Sit this one out xx, Enrico (M-dressuur), Hugo en Wellington. Grootmoeder Wadona heeft als afstamming Romaan x Irco Polo.

of

Moeder Exquise heeft de predikaten Ster èn Prestatie en kreeg op het proefbedrijf 10 veulens. Een stermerrie (Jorinde) van Concorde springt Nationaal (NHS C). Een zoon van Calypso is M2 dressuur. Een jonge Goodwill is Z1 +2 dressuur. Een merrie van Clavecimbel is M2+4 dressuur geklasseerd. Grootmoeder Willie is Ster èn Preferent en heeft het proefbedrijf voorzien van elf veulens. Haar dochter Milli van Farrington is Z1+6 dressuur geklasseerd en heeft naast het predikaat Sport (dressuur) ook het Keurschap op zak. Een dochter van Kalusha is eveneens Keur. Een stermerrie van Rex Magna is M dressuur. Een dochter van Pretendent behaalde IBOP 93AA.

of

Moeder Curante is afkomstig uit de predikaatrijke Figurante-lijn. Zij is een "kapitale fokmerrie" van G.Ramiro, die behoort tot de besten van het Paardenproefbedrijf. Ze is Keur Preferent, IBOP A89 (cijfers voor draf 8, galop 9, houding/wendbaarheid 8, springen: 8.5). Zij fokt uitstekende modellen en zeer goede bewegers en is o.a. moeder van Gramineae (Keur v. Wellington). Zij behaalde voor stap 8, draf 9, galop 9, houding/wendbaarheid 9, karakter 9, springen 8 (IBOP AA95). Zij bracht een keurdochter van Jazz en een zoon van Hugo, welke nu M springen is. Daarnaast heeft zij sterdochter Karimeae (v. Flemmingh), welke ook moeder is van veilingpaard Runner (v. Kalusha). Ook komt er uit Curante de veelzijdige Hymen (v. Sit this one out xx) die dressuur Z1+8 en springen ZZ+6 is geregistreerd, en twee stermerries van Calypso en Fruhlingh. Curante's volle zus Gurante is de grootmoeder van veilingpaard Radja. Grootmoeder Wurante is Ster Preferent en heeft als vader G.Pilatus. Zij had een zeer goed model en gaf dat sterk door aan haar veulens, die afstammen van G.Ramiro (3x), Saluut, Belfalas xx en Zelhem.

www.waiboerhoeve.nl

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-03 09:32

Nog effe ter aanvulling op wat sarabande zegt:
wat is een springpaard en wat is een dressuurpaard? Een paard is niets, dat maakt een ruiter ervan. Menig springpaard dat super kan dressuren, maar hij loopt bij een springruiter en dus heet hij springpaard. En vice versa, dat zie je nog meer......... want er zijn meer dressuurmutsen dan springruiters. VAndaar dat de springcapaciteiten van een paard minder snel tot z'n recht komen dan dressuurcapaciteiten.

_Rick
Berichten: 602
Geregistreerd: 02-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-03 10:01

Citaat:
Een paard is niets, dat maakt een ruiter ervan. Menig springpaard dat super kan dressuren, maar hij loopt bij een springruiter en dus heet hij springpaard.


Onzin, een ruiter kan een paard alle dressuurkunstjes leren en dan is het een dressuurpaard , maar dan is het NOG nix, er moet zeker wel aanleg zijn op 1 van de 2 kanten.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-03 10:26

_Rick schreef:
[
Onzin, een ruiter kan een paard alle dressuurkunstjes leren en dan is het een dressuurpaard , maar dan is het NOG nix, er moet zeker wel aanleg zijn op 1 van de 2 kanten.
[/quote]


nee, want hoe kan dat aanleg geconstateerd worden als er niet naar gekeken wordt? Stel dat een dressuuramazone een paard heeft, en er wordt nooit mee gesprongen, dan blijft dat paard altijd ene dressuurpaard. MAar als er een keer wel mee gesprongen wordt, en men constateert dat het dier subliem kan springen, dan zou men er een springpaard in kunnen herkennen. Maar dan moet die gelegenheid zich WEL voordoen. Dus zo'n onzin is dat niet.

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-03 10:38

Solitair
CANTOS!!!!!!!!!!!!!!!

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-03 10:50

Voor mij is een veelzijdig paard niet een paard dat EN top dressuur loopt EN top springt, voor mij is dat een paard dat goed dressuurloopt en goed springt.
Goed dus, ipv Top.
En als je als fokker een dergelijk paard op de wereld kan zetten, mag je je handjes dichtknijpen, dan heb je een goed paard gefokt.

Ik word wel eens wat moe van dat pretentieuze geneuzel dat je perse een top paard moet fokken. Goed is goed genoeg. Zijn jullie zelf dan wel Top-ruiters? Op elk willekeurig wedstrijd terrein is de doorsnee van de landelijke ruiters te aanschouwen, en er zit er geen een op een paard dat slechter is dan de ruiter zelf.

Welnu, en hengsten die veelzijdige gebruikspaarden geven zijn er legio. Daarvoor hoef je echt niet af te gaan op de 'oranje getinte' cijfers van het verrichtingsonderzoek, maar ga je het wedstrijdterrein op. En de sportindexen kunnen ook helpen bij het maken van je keuze.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-03 10:58

Dees schreef:
Voor mij is een veelzijdig paard niet een paard dat EN top dressuur loopt EN top springt, voor mij is dat een paard dat goed dressuurloopt en goed springt.
Goed dus, ipv Top.
En als je als fokker een dergelijk paard op de wereld kan zetten, mag je je handjes dichtknijpen, dan heb je een goed paard gefokt.


Ben ik wel met je eens Dees, maar als hengstenkeuze is het leuk meegenomen, zeker bij een oudere hengst, dat ie al wat uitspringers geleverd heeft.
Je kan beter een topper nemen om een goede te fokken.
En mijn voorbeeld Goodtimes heeft internationale springers, alswel top dressuurpaarden onder zijn kinderen dus is een van de voorbeelden dat met een goede keuze je een goed SPORT paard kan fokken.

Jij koos toch ook voor een zeer goed presterende hengst en niet voor eentje die niet verder komt dan de 6e plaats in de competitie of zo??