waar aan en hoe kan je zien als ze verwerpt???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
luckyzeven
Berichten: 753
Geregistreerd: 15-03-03
Woonplaats: hoofddorp

waar aan en hoe kan je zien als ze verwerpt???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-03 12:51

mijn merrie moet nog een paar weekjes voordat ze bevalt.
Knipoog mijn vraag is eigenlijk: hoe zoe je kunnen zien als ze het veulen
nu zou verwerpen?? word de buik dan opeens dun? gaat ze kwa gedrag veranderen? word ze opeens weer henstig?? ik ben wel benieuwt of je dat kan merken aan een merrie.mijn merrie is echt een 10 tonner geworden en de uiers zijn al echt behoorlijk dik dus ik probeer me geen zorgen te maken. Frusty

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 13:14

en ik heb nog een vraag:

je moet dekgeld betalen. Daarvoor wordt je merrie het seizoen geinsemineerd. Stel dat je merrie drachtig wordt, en het veulen wordt verworpen, moet je dan nog eens dekgeld betalen als nog in het zelfde seizoen is?

luckyzeven
Berichten: 753
Geregistreerd: 15-03-03
Woonplaats: hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-03 13:17

ik zou het niet weten..... Verward

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 13:24

luckyzeven schreef:
mijn merrie moet nog een paar weekjes voordat ze bevalt.
Knipoog mijn vraag is eigenlijk: hoe zoe je kunnen zien als ze het veulen
nu zou verwerpen?? word de buik dan opeens dun? gaat ze kwa gedrag veranderen? word ze opeens weer henstig?? ik ben wel benieuwt of je dat kan merken aan een merrie.mijn merrie is echt een 10 tonner geworden en de uiers zijn al echt behoorlijk dik dus ik probeer me geen zorgen te maken. Frusty


Als ze nu zou werpen zou het geen verwerpen zijn, maar gewoon een te vroege geboorte. Mijn merrie werpt altijd 14 dagen voor de uitgetelde datum. Succes ermee gewoon in de gaten houden.

Jan_VT

Berichten: 3487
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: in een gezellig plattelandsdorpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 13:25

luckyzeven schreef:
mijn merrie moet nog een paar weekjes voordat ze bevalt.
Knipoog mijn vraag is eigenlijk: hoe zoe je kunnen zien als ze het veulen
nu zou verwerpen?? word de buik dan opeens dun? gaat ze kwa gedrag veranderen? word ze opeens weer henstig?? ik ben wel benieuwt of je dat kan merken aan een merrie.mijn merrie is echt een 10 tonner geworden en de uiers zijn al echt behoorlijk dik dus ik probeer me geen zorgen te maken. Frusty


Als de merrie al zo ver gevorderd is zal verwerping 'normaal' niet zoveel voorkomen, ik zeg wel normaal!!! Je moet maar eens in het formun IN DE KRAAMSTAL zien, spijtig genoeg zijn er mensen die dat meemaken!!!

Hoe je dat ziet? Tja, het veulen wordt dan doodgeboren,... maar daar moet je niet van wakker liggen jo, ga er maar vanuit dat alles goed verloopt!!!

luckyzeven
Berichten: 753
Geregistreerd: 15-03-03
Woonplaats: hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-03 13:27

sorry ik bedoelde eigenlijk als ze bijv. op de 4,6,7 maand ofzo opeens niet meer drachtig zou zijn.maar als ze wel te vroeg zou bevallen wanneer is het dan ernstig ik bedoel wat is te echt te vroeg??

Jan_VT

Berichten: 3487
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: in een gezellig plattelandsdorpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 13:29

Desiree schreef:
en ik heb nog een vraag:

je moet dekgeld betalen. Daarvoor wordt je merrie het seizoen geinsemineerd. Stel dat je merrie drachtig wordt, en het veulen wordt verworpen, moet je dan nog eens dekgeld betalen als nog in het zelfde seizoen is?


Ik dacht dat je tot het einde van het dekseizoen kan blijven insemineren, in dit geval!!! Maar de kansen dat er terug een drachtigheid plaatsvindt na vroege verwerping zijn wel gering!!! Meestal is het het beste de merrie dan leeg te laten! Dan moet je dat eens bespreken met hengstenhouder en dierenarts!!!

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 13:30

Desiree schreef:
en ik heb nog een vraag:

je moet dekgeld betalen. Daarvoor wordt je merrie het seizoen geinsemineerd. Stel dat je merrie drachtig wordt, en het veulen wordt verworpen, moet je dan nog eens dekgeld betalen als nog in het zelfde seizoen is?


Bijna alle hengstenhouders hebben een drachtigheidclausule waarin opgenomen dat een dierenarts op 1 oktober moet aantonen dat de merrie die in dat seizoen gedekt is gust is.
Dan gaat de clausule die van hengstenhouder tot hengstenhouder verschilt in.
Staat in de dekkingsvoorwaarde meestal in de folder van de hengstenhouder, anders opvragen.
Laatst bijgewerkt door sarabande op 12-06-03 13:32, in het totaal 1 keer bewerkt

luckyzeven
Berichten: 753
Geregistreerd: 15-03-03
Woonplaats: hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-03 13:31

en wanneer zie je het beste dat de merrie bijna moet bevallen?? die zelfde nacht bijv.???

Jan_VT

Berichten: 3487
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: in een gezellig plattelandsdorpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 13:32

luckyzeven schreef:
sorry ik bedoelde eigenlijk als ze bijv. op de 4,6,7 maand ofzo opeens niet meer drachtig zou zijn.maar als ze wel te vroeg zou bevallen wanneer is het dan ernstig ik bedoel wat is te echt te vroeg??


Tja, 4, 5, 6, 7 maanden is natuurlijk veel te vroeg!!! Moest er dan een geboorte plaatsvinden, dan is het veulen nog niet levensvatbaar!!!

Hoe dat dan eruit ziet, dat zou ik niet kunnen zeggen, heb ik nog nooit gezien!!!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 13:41

Bedankt Sarabande en Jan! het is toch handig om te weten.

Jan_VT

Berichten: 3487
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: in een gezellig plattelandsdorpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 13:49

luckyzeven schreef:
en wanneer zie je het beste dat de merrie bijna moet bevallen?? die zelfde nacht bijv.???


Bij de ene merrie zie je dat al beter dan bij de andere!! Maar gaat dat wel zien hoor!!!

Ik zal je vertellen hoe het bij onze merrie gaat, die krijgt de dagen voor de bevalling een zeer volle uier, daags voor de bevalling zie je de melkkegeltjes verschijnen op de spenen van de uier, dat is een teken dat de melkproductie op volle gang is, deze kegeltjes kunnen klein zijn of groot. Bij onze merrie zie je ook vaak daags voor de bevalling dat zucht/melkvocht onder de buik verschijnt, dit is ook ten gevolge van het op gang komen van de melkproductie!!!

Tja, en als je dat ziet, dan moet je gaan waken he, en dikwijls bij de merrie gaan zien of alles in orde is!!!

Jan_VT

Berichten: 3487
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: in een gezellig plattelandsdorpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 13:50

Is het de eerste keer dat je een veulen verwacht? Spannend!!!

luckyzeven
Berichten: 753
Geregistreerd: 15-03-03
Woonplaats: hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-03 13:51

ja.maar het word mijn merrie haar 4de veulen.
ik kan echt niet meer wachten!!!!!!!!!!!

Jan_VT

Berichten: 3487
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: in een gezellig plattelandsdorpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 13:58

luckyzeven schreef:
ja.maar het word mijn merrie haar 4de veulen.
ik kan echt niet meer wachten!!!!!!!!!!!


Dat is al een grote surplus dat je merrie al vier veulens heeft gehad!!! Het eerste veulen voor een merrie is natuurlijk ook altijd wennen, en dat durft soms nogal eens rare situatie's met zich mee te brengen!

Maar jouw merrie zal heel goed weten wat ze moet doen!! Onze merrie heeft dit jaar haar negende veulen gehad, en die is echt zo zelfstandig, daar moeten wij echt niet aan te pas komen! Ze doet alles zelf, van de navelstreng, tot het veulen de weg wijzen naar de uier, en het opgang brengen van de stoelgang!!!

luckyzeven
Berichten: 753
Geregistreerd: 15-03-03
Woonplaats: hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-03 14:00

yeetje.....een zeer ervaren moeder dus.ik weet verder niet hoe mijn merrie is met veulens.maar van de fokker heb ik gehoord dat ze veulens er zo uitpoept dus ik ben benieuwd!!!!!!!!!

Jan_VT

Berichten: 3487
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: in een gezellig plattelandsdorpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 14:08

Normaal zal dat wel goed komen!!! Maar zie dat je in de buurt bent, dan kan je altijd een handje toesteken als het nodig is!!!

En misschien kan je nog eens naar de fokker bellen, als hij er altijd mee gefokt heeft, kent hij de merrie op dat gebied waarschijnlijk het beste, misschien heeft hij nog wat tip's waar je op moet letten!!!