weet iemand een goeie dekhengst?µ

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
quincy

Berichten: 221
Geregistreerd: 16-01-02
Woonplaats: oost-vlaanderen

weet iemand een goeie dekhengst?µ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-03 09:12

Hoi, ik zou graag volgend jaar of binnen 2 jaar mijn merrie laten dekken. Hoewel ze half draver half engelse warmbloed is heeft ze toch een heel vurig temperament. Nu ben ik op zoek naar een rustige, kalme, mooie dekhengst. Er mag niet veel temperament in zitten of we krijgen een hyperactief veulen Haha! . Ik had al gedacht aan connemara's of quarters of zo. Ik ben zot van de kleuren zwart, bont, palomino en schimmel. Kent iemand een goede hengst? Mag ook van een ander ras zijn dan ik vernoemd heb. oh ja, mijn merrie is ongeveer 1m 58. Ik zoek geen al te grote hengst. Ik heb graag kleine paarden. dag!

laura

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 09:14

quarterhorses zijn mooi maar ook heel duur en dat geld haal je er nooit uit bij een kruising merrie waar niet eens quarter in zit. Ik zou daarom ook een niet officiele dekhengst pakken maar iets dat je mooi vind. Een onofficiele andalusier bijvoorbeeld, is dat niet iets?

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 09:37

Als het echt helemaal voor jezelf is, moet je maar lekker raak fokken...
Maar als je niet 100% zeker weet dat het veulentje ook over 23 jaar nog bij je kan zijn, fok dan aub geregistreerd, en met een geode hengst.
Paardjes met een vaag papier, of zelfs zonder, hebben heel weinig kansen in ons paard-overbevolkte landje...

mieneke
Berichten: 4
Geregistreerd: 12-06-03
Woonplaats: kampen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-03 21:41

hoiiiiii

disconto is een super hengstttttt

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48365
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-03 17:40

als je een haflinger leuk vindt, kan je Almnebel Imladris (Nibb It) van Marianne Scherps overwegen... heel lief en betrouwbaar karakter... Lachen

Ik wil zelf Banjer waarschijnlijk laten dekken door Colour, van Biri.... een Tenessee Walker... Lachen

leentje
Berichten: 3822
Geregistreerd: 02-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-03 17:46

Dees schreef:
Als het echt helemaal voor jezelf is, moet je maar lekker raak fokken...
Maar als je niet 100% zeker weet dat het veulentje ook over 23 jaar nog bij je kan zijn, fok dan aub geregistreerd, en met een geode hengst.
Paardjes met een vaag papier, of zelfs zonder, hebben heel weinig kansen in ons paard-overbevolkte landje...


ze woont in België, maar ik ben het wel een beetje met je eens (in België is papierloos nog net iets minder een probleem)

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-03 18:19

ik denk dat die stelling niet opgaat dat in belgië papierloos net iets minder een probleem is. ook belgië is een overbevolkt paardenland.

en wat geen stamboom heeft wordt hier voor 'de dood' verkocht hoor.


hoeveel merries lopen er met een veulen rond?
bijna iedere merrie die je tegenkomt! Haha! soms om kippenvel van te krijgen.

helemaal als je de moeders bekijkt. hoe halen sommigen het in hun hoofd dààr mee te fokken? Frusty

enkel voor het papiertje dan zeker?

misschien een beetje grof maar het is zo. Lips are sealed

leentje
Berichten: 3822
Geregistreerd: 02-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-03 19:08

kattebeest schreef:
hoeveel merries lopen er met een veulen rond?
bijna iedere merrie die je tegenkomt! Haha! soms om kippenvel van te krijgen.

de onze niet hoor

verder: dan zal ik me vergist hebben, mijn excuses

Donja

Berichten: 5595
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Garijp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-03 19:12

Ik heb een goedgekeurde dekhengst. Een appaloosa van 1.60m stokmaat. Het is een hele makkelijke hengst, hij is nu drie jaar.
Het dekgeld valt wel mee, en je krijgt appaloosa stamboekpapier bij het veulen...
voor meer info kan je altijd PB'en Haha!

Balte

Berichten: 3550
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: provincie Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-03 19:57

kattebeest schreef:
ik denk dat die stelling niet opgaat dat in belgië papierloos net iets minder een probleem is. ook belgië is een overbevolkt paardenland.

en wat geen stamboom heeft wordt hier voor 'de dood' verkocht hoor.


hoeveel merries lopen er met een veulen rond?
bijna iedere merrie die je tegenkomt! Haha! soms om kippenvel van te krijgen.

helemaal als je de moeders bekijkt. hoe halen sommigen het in hun hoofd dààr mee te fokken? Frusty

enkel voor het papiertje dan zeker?

misschien een beetje grof maar het is zo. Lips are sealed


Is dat niet een beetje overdreven? Ik ken genoeg paarden zonder papieren die er nogal redelijk levend uitzien. Een gezond en braaf paardje zal zijn weg wel vinden en een mooi leven kunnen leiden als recreatiepaard. Paardrijden hoeft immers niet altijd elitair te zijn.
Persoonlijk ben ik ook van mening dat je enkel moet fokken met goeie merries en goeie hengsten maar ik heb er daarnaast geen problemen mee dat er ook papierloze paarden rondlopen. Liever een goeie zonder papieren dan een slechte met en die zijn er zeker en vast want zoals je zelf al schrijft lopen er ook merries met papieren met een veulentje erbij, terwijl die merries niet echt goed genoeg zijn om mee te fokken.
Maar om dan zo rigoureus te stellen dat in België papierloze paarden voor de dood zijn...lijkt me overdreven. Misschien de koopjeskrant eens opendoen?