Info Duc de Normandie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MissHIS

Berichten: 4220
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Weert

Info Duc de Normandie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-03 12:49

Duc de Normandie 832 Sportregister VLN (ex Styx SF)
Rijpaardtype
Geboren: 15-06-1962
Kleur: Bruin
Stokmaat: 1.69 m

Fokker A. Verley, Villemoyenne, Saint Parres les Vandes (Aube), Frankrijk

Monceaux xx x Gondole van Reynols SF x Ascelle van Khol SF x Pensee NC van onbekend

Afstammelingen 1969 (volledige collectie)
Goed type, kwaliteit en hardheid aanwezig. Hals soms wat weinig bespierd. Veulens: achterbeen niet altijd direct goed gesteld en verbinding in de lendenen kon wat sterker. Bij de enters en twenters was dit beter. Enters en twenters vormden een goede groep met veel klasse, goede maat en ruime vlakke bewegingen. Nakomelingen groeien blijkbaar goed uit.

1972 Keur

1975 Preferent

1992 door eigenaar teruggetrokken

Dekstations
1966-1969 wed. E. Fikse, Oldebroek
1970-1992 H. Fikse, Hattem

Fokregistratie
Totaal 1422 veulens uit 2318 dekkingen

Uit: Het Complete Hengstenboek (RBI)

Er heeft waarschijnlijk geen hengst in Nederland ter dekking gestaan waarover de meningen zo zijn verdeeld als Duc de Normandie. Geen hengst kende zulke pieken en dalen in zijn populariteit. In 1966 kwam hij in Nederland. In 1993 liet men Duc vanwege ouderdomsverschijnselen noodgedwongen inslapen. Eénendertig jaar werd hij. Duc de Normandie werd in Frankrijk in 1962 geboren.
Hij behoorde tot de eerste lichting van Monceaux. In Frankrijk had men hoge verwachtingen van deze veel winnende volbloed. Daarom kostte het de gebroeders Fikse uit Epe, Hattem en Oldebroek veel moeite om de hengst in 1965 tijdens de hengstenkeuring in Caen los te weken. In die jaren begon men in Nederland met het omvormen van het overbodig geworden landbouwwerkpaard naar sportpaard. Duc de Normandie paste prima in dat beleid. Hij werd tijdens de hengstenkeuring in 1966 dan ook met gejuich ontvangen: "Veilig mag worden gesteld dat deze hengst één van de attracties van de hengstenkeuring in 1966 is geweest... Voeg daarbij een 'gouden' humeur en een exterieur waar de klasse van afstraalt, dan zult u begrijpen dat hij veel belangstelling wist te trekken. De voorpijp kon nog even wat geprononceerder zijn, de hals nog even wat fijner", aldus het commentaar in In de Strengen uit 1966. Na het geslaagde verrichtingsonderzoek volgden drukke jaren. Jaren waarin Duc veel merries dekte, maar ook volop in de sport werd ingezet. Luit Dubbeldam doorliep met hem alle klassen van de school. Hun 'eindexamen' vond in 1969 plaats. Toen wonnen zij het puissancespringen tijdens de Gelderse Kampioenschappen in Arnhem. Daarna ontfermde Toon Ebben zich over de hengst. Hij nam Duc mee als tweede paard naast zijn Kairouan. Enkele jaren later bracht Mense Toering Duc uit in de dressuur tot Prix st. Georges.
Duc de Normandie heeft veel goeds nagelaten. Uit 2314 dekkingen werden 1422 veulens geboren. Hij bracht niet alleen mooie, maar ook succesvolle fokmerries. Niet minder dan 15 preferente en 10 prestatiemerries staan tot nu toe (1995) geregistreerd. Opvallend genoeg wist Duc vooral in de vrouwelijke lijn te overtuigen. Ida-Utopia, Irma, Lenewia, Leronia (moeder van Pretendent), Lidonja, Madonja, Oleprinses (moeder van Vincent), Riediola, Smaragd-Utopia (de moeder van Avignon), Touraine, Tuzelma, Ulaine, Wulita en Zolady (de moeder van Festival) zijn slechts een greep uit het aanbod van succesvolle keurings en/of fokmerries. De mannelijke nazaten hebben Duc nooit kunnen benaderen en dat is jammer. Sommige hadden gewoon pech. Senator bijvoorbeeld, hij stierf in 1979. Hij was net verrichtingskampioen geworden. Een jaar later was Tolad de topper in Ermelo. Hij kreeg in Nederland weinig kansen en vertrok naar de USA, waar hij een glanzende sportcarrière vroegtijdig moest beëindigen. Hij overleed aan koliek.
Tolad liet in Nederland zeer goede springpaarden na. Sportpaarden bracht Duc de Normandie legio. Attente en betrouwbare paarden voor de landelijke ruiter. En zo af en toe kwam een topper bovendrijven. Zoals Douglas en de al genoemde Tolad in de springsport en natuurlijk Olympic Duco in de dressuursport. Ambassadeurs van Duc, maar vooral ambassadeurs van het KWPN. Want na 27 jaar op de Veluwe was de Franse hengst Duc de Normandie een beetje Nederlands geworden.

Uit: The Leading Stallions 1994/1995

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-03 13:01

MissHIS schreef:
Tolad in de springsport en natuurlijk Olympic Duco in de dressuursport. Ambassadeurs van Duc, maar vooral ambassadeurs van het KWPN. Want na 27 jaar op de Veluwe was de Franse hengst Duc de Normandie een beetje Nederlands geworden.


Dat vind ik een terzake opmerking. Keer op keer lees ik dat mensen vinden dat een stamboek niet mag pronken met een door dat stamboek goedgekeurde hengst uit een andere fokkerij.

Maar ik vind dat diegenen die die hengst uitgekozen hebben en hem gebruiken belangrijker dan degenen die hem hebben laten gaan.

Veel van Leading Stallions zijn geimporteerde hengsten, maar zijn door partnerkeuzes in Nederland groot geworden. Dan mogen de Nederlandse fokkers ook trots zijn op die hengst en wat die gebracht heeft.

Nistria
Berichten: 3239
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Beneden Leeuwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-03 15:12

Hij is opa van mijn paard..

manic

Berichten: 6987
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-03 17:03

Leuk om Tolad eens voorbij te zien komen, want daar is toch weinig info over te vinden, aangezien hij zo jong overleden is...

Mijn ruintje is een Monaco x Tolad x Gondelier... Ik moet toch echt eens met hem gaan springen Knipoog

Rinske

Berichten: 25110
Geregistreerd: 16-04-02
Woonplaats: Loon op Zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-03 22:21

Een goede vriendin van me heeft een Tolad x Nabuur merrie van 17 jaar oud. Hele fijne merrie, zeer veel kap op de nek, het is net een hengst om te zien, haha. Kan een extra voetje lopen.
Ze hebben er 3 veulens uit gefokt. Een van Archie Bunker (tegenwoordig Atlantic), een van Havidoff en een van French Buffet xx.
Overigens vielen alle veulens van haar mij wat tegen kwa beweging, maar ik denk ook niet dat ze echt naar de combinatie hebben gekeken Scheve mond

Kabouterdans
Berichten: 5086
Geregistreerd: 19-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 20:51

Duc de Normandie op 30 jarige leeftijd:

Afbeelding

Timbers
Berichten: 1398
Geregistreerd: 27-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 22:43

Top! Leuk zeg deze info over Ducje. Mijn merrie een achterkleinkind van Duc en ik had wel foto's maar geen kleuren foto!! Echt heel leuk op hem zo in kleur te zien

Dorien

Berichten: 1440
Geregistreerd: 27-04-01
Woonplaats: België 

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-03 18:09

Timbers schreef:
Top! Leuk zeg deze info over Ducje. Mijn merrie een achterkleinkind van Duc en ik had wel foto's maar geen kleuren foto!! Echt heel leuk op hem zo in kleur te zien


Inderdaad, zelfde gevoel hier. Mijn merrie is een afstammeling van Udonis, wiens vader Duc is. Ik had alleen een zwart-wit foto van hem. Dus bij deze, heel hard bedankt!