Hengstenkeuring zonde of zegen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

de hengsten keuringen en het systeem van toekennen van papieren zoals we nu kennen is een slechte zaak voor het paard

Poll eindigt op

ja
4 (16%)
nee
21 (84%)

Totaal aantal stemmen: 25


mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Hengstenkeuring zonde of zegen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-03 13:30

Als je een Poedel met een Poedel kruist, en ze hebben beide papieren dan kunnen de puppies ook papieren krijgen waarop staat dat het poedeltjes zijn. Er is niemand die bepaald welke Reu ik moet kiezen als vader.
Bij paarden werkt dat anders. Alleen veulens van een erkend goedgekeurde hengst kunnen papieren krijgen. Ik vind dat geen goede zaak, het beeld van het paard en zijn eigenschappen zouden niet bepaald mogen worden door een selecte commissie maar zou bepaald moeten worden door de gezamelijke fokkers. De variatie en verschillende gebruiksdoelen krijgen dan de kans zich beter te onderscheiden. Ook op de marrktwaarde van een paard zou anders komen te liggen.
Wie zegt dat de nakomeling van een "mindere" hengst niet goed genoeg zal zijn.

Rinske

Berichten: 25110
Geregistreerd: 16-04-02
Woonplaats: Loon op Zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-03 13:58

Ik ben het niet met je eens hoor. Als we alle hengsten lieten dekken ben je absoluut niet aan het verbeteren, maar aan het vermeerderen. Die strenge selecties zijn er niet voor niks. Ook medische gebreken worden zo uitgeloten (of iig verminderd).
Het KWPN bijvoorbeeld is niet voor niks een van de beste stamboeken ter wereld. Het KWPN is zo geworden door strenge selecties.

Rinske

Berichten: 25110
Geregistreerd: 16-04-02
Woonplaats: Loon op Zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-03 14:02

Willy tegen wie heb je het in Godsnaam?? Kun je wat duidelijker zijn met je formuleringen? Ik kan uit jouw zin geen wijs uit hoor Scheve mond

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-03 14:04

mrie schreef:
Er is niemand die bepaald welke Reu ik moet kiezen als vader.
zou bepaald moeten worden door de gezamelijke fokkers.
De variatie en verschillende gebruiksdoelen krijgen dan de kans zich beter te onderscheiden. Ook op de marrktwaarde van een paard zou anders komen te liggen.


Ik ga er vanuit dat het over het KWPN gaat???

Er is niemand die bepaald welke hengst jij moet kiezen.

Er is zoiets als een fokkerijraad, daar kan iedere fokker zijn/haar iedeen kwijt. Deze raad heeft invloed op het beleid

Binnen het KWPN zijn alle fokrichtingen voor alle sportdicsiplines te vinden dus ik begrijp deze opmerking niet.

De marktwaarde is o.a. afhankelijk van zaken als correctheid, functionaliteit voor het gebruiksdoel en gezondheid. Juist hier waakt het stamboek over.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-03 14:25

Ik vind het een hele moeilijke stelling waar ik onnmogelijk over kan oordelen. ik denk dat je iets expliciter moet zijn. Wat zou er dan aan stokken? hoe zou het dan beter kunnen?

Rinske

Berichten: 25110
Geregistreerd: 16-04-02
Woonplaats: Loon op Zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-03 14:26

willy schreef:
Had het tegen mrie
Zij vroeg of ze van een mindere hengst niet go;ed genoeg waren
Vraag ik dus : goed genoeg voor wat????


Ok, dan snap ik het Lachen

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-03 14:31

Vind dat trouwens wel een terzake vraag waarvoor goed genoeg dan?????

Begrijp het niet

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-03 14:37

Bij het welsh stamboek mag je met iedere hengst dekken die veterinair gekeurd is volgens het protocol van het stamboek. Een hengst hoeft dus niet op de hengstenkeuring geweest te zijn en zelfs als hij daar door de jury is afgekeurd, mag hij dekken als hij veterinair maar goed is.
Je krijgt bij de veulens dezelfde papieren als van hengsten die op de HK goedgekeurd zijn.

Ik vind het wel een goede manier. Een fokker kan gericht een hengst zoeken die aansluit bij zijn merries.
En je ziet het ook bij de uitslagen, vaak scoren de nakomelingen van basisboekhengsten procentueel gezien beter dan nakomelingen van stamboekhengsten.
Zo'n hengst "verdient" dus zelf de merries door goede nakomelingen te brengen, niet door een jury die de hengst goed vindt...

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-03 14:50

MarijeR schreef:
Bij het welsh stamboek mag je met iedere hengst dekken die veterinair gekeurd is volgens het protocol van het stamboek. Een hengst hoeft dus niet op de hengstenkeuring geweest te zijn en zelfs als hij daar door de jury is afgekeurd, mag hij dekken als hij veterinair maar goed is.
Je krijgt bij de veulens dezelfde papieren als van hengsten die op de HK goedgekeurd zijn.

Ik vind het wel een goede manier. Een fokker kan gericht een hengst zoeken die aansluit bij zijn merries.
En je ziet het ook bij de uitslagen, vaak scoren de nakomelingen van basisboekhengsten procentueel gezien beter dan nakomelingen van stamboekhengsten.
Zo'n hengst "verdient" dus zelf de merries door goede nakomelingen te brengen, niet door een jury die de hengst goed vindt...


Ik geloof dat je alleen al door het waarde verschil de welsh fokkerij niet kan vergelijken met de KWPN fokkerij

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-03 14:53

Ik ken mensen binnen de Welsh fokkerij die dat helemala niet zo'n jovel plan vinden...
Immers, eigen hengsten mogen dan behoorlijk dekken, en dat werkt vermeerdering in de hand, eerder dan selectie....

Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-03 15:08

De fokkerijraad, de ledenraad, er is genoeg invloed van de fokkers en daarbij bepalen ze nog altijd zelf of ze wel of niet bij een bepaalde hengst gaan dekken.

Maar dit soort gezeik hoor je niet van serieuze fokkers want die willen ook gewoon een goede hengst en niet één van de achterbuurman.

Zucht.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-03 15:11

Zou het leuk vinden als de topic starter die ergens anders aangeeft een gelderse ruin te hebben, eens zelf terug reageerde.

Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-03 15:20

Welnee, die baalt ervan dat het percentage dat het met de stelling eens is zo tegen valt. Misselijk

Rinske

Berichten: 25110
Geregistreerd: 16-04-02
Woonplaats: Loon op Zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-03 15:41

Idd, ik snap uberhaupt niet hoe ze zo kan denken. Meestal zijn dit idd de mensen die de hengst van de buurman wel leuk vinden, veulens zijn immers zo ontzettend schattig...
Zou het helemaal mooi geweest zijn als ze een keur merrie gehad had ofzo Haha! Kijken of ze er dan nog zo over denkt. Zo ja, is dat zeer triest!!

Jan_VT

Berichten: 3487
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: in een gezellig plattelandsdorpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-03 15:59

Het hangt er natuurlijk ook een beetje vanaf wat je zoekt in een paard!!! Als het gewoon louter recreatief is, en je interesseert je helemaal niet in het keuringsgedoe!!! Tja, ik kan dat begrijpen, maar wat kan je er dan op tegen hebben tegen de keuringen!!!

Ieder beleeft zijn hobby op zijn manier, en bij vele heeft dat ertoe geleid dat er keuringen zijn ontstaan, bij andere leidt het gewoon tot een boswandeling en blijft het daarbij!!!

Nar mijn mening is het keuringsysteem zeer goed!!! Het zal zeker geen kwaad doen aan de paarden hoor!!! De selectie komt alleen ten goede, en je kan er de paarden die er bij zijn aangesloten mee in kaart zetten, zo kan je wildgroei voorkomen!!!

Maar euh ik vind het wel flauw moest de topic-starter niet reageren, enkel en alleen omdat de stellinguitslag voor hem tegenvalt!!!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-03 16:06

nou, ik vind wel een nadeel aan de kwpn hengstenkeuring: er wordt op te jonge leeftijd, te veel verwacht. Het is niet eerlijk om een paard af te keuren op het feit dat hij daar nog niet aan toe is. Veel jonge paarden lopen we denk ik daarom ook mis, de laatbloeiers.

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-03 16:23

sarabande"]
[quote="MarijeR"]Bij het welsh stamboek mag je met iedere hengst dekken die veterinair gekeurd is volgens het protocol van het stamboek. Een hengst hoeft dus niet op de hengstenkeuring geweest te zijn en zelfs als hij daar door de jury is afgekeurd, mag hij dekken als hij veterinair maar goed is.
Je krijgt bij de veulens dezelfde papieren als van hengsten die op de HK goedgekeurd zijn.

Ik vind het wel een goede manier. Een fokker kan gericht een hengst zoeken die aansluit bij zijn merries.
En je ziet het ook bij de uitslagen, vaak scoren de nakomelingen van basisboekhengsten procentueel gezien beter dan nakomelingen van stamboekhengsten.
Zo'n hengst "verdient" dus zelf de merries door goede nakomelingen te brengen, niet door een jury die de hengst goed vindt...
[/quote]

Ik geloof dat je alleen al door het waarde verschil de welsh fokkerij niet kan vergelijken met de KWPN fokkerij
[/quote]
Het gaat om het systeem van hengstenkeuringen en selectie, er staat niets bij over een ras (ja er is meer dan het KWPN...).

[quote="willy schreef:
Volgens mij is het nooit uit het wetboek van strafrecht gehaald dus er bestaat in nederland nog steeds een wet die het dekken met niet voor het stamboek ggk hengsten verbied.

Deze basisboekhengsten krijgen een basisboeklicentie van het stamboek. Ze zijn dus veterinair goedgekeurd en DNA getest, alleen niet 5 minuten door een jury bekeken.

En dat alleen met deze hengsten gedekt wordt door mensen die de hengst van de buurman ook wel goed genoeg vinden, is onzin.
Ik heb vorig jaar een merrie leeg gelaten omdat ik in NL, België en Duitsland geen geschikte hengst voor haar kon vinden.
Daarom heb ik zelf een hengst uit Engeland gehaald, uitgezocht op bloedlijnen, type en beweging die bij MIJN merries past.
Ik kan met mijn merries (beide NL kampioen geweest) wel naar de kampioenshengst van de afgelopen HK gaan, maar die hengst past dus niet bij deze merries. Dan is het pas echt vermeerderen...

Waarom ik niet met deze hengst naar de HK ga? Omdat ik geen belang heb bij de paar extra dekkingen die hij zou kunnen krijgen na de goedkeuring van de jury. (Dat is wel het verschil in waarde als je het vergelijkt met het KWPN)
Wat voor mij belangrijk is, is hoe straks de combinatie van deze hengst en mijn merries gaat worden...

Nog een voordeel... Er wordt niet blind achter een jonge hengst aangelopen door allerlei fokkers. Laat een basisboekhengst eerst maar bewijzen wat hij kan in de fokkerij.
Al zijn er basisboekhengsten die heel goed fokken en daardoor ook meer dekken dan stamboekhengsten...


(*zucht* vraag me toch af waarom ik reageer, ik fok niet met KWPN'rs...)

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-03 16:39

Marije R hoe groot is de populatie van jouw speciale ras in Nederland???

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-03 17:37

sarabande schreef:
Marije R hoe groot is de populatie van jouw speciale ras in Nederland???

Ik denk dat er in NL zo'n 1000 welsh cobs zijn Verward
Van de sektie A, B, C, K en HBW weet ik de aantallen niet, enkele duizenden...
Maar in Engeland wordt ook op deze manier gefokt. Geen HK, veterinair goed + DNA test = Licence.
Het gaat meer om de nakomelingen dan om de hengst. En dat is niet rasgebonden denk ik?
Fokt hij goed, dan zal hij vanzelf meer gaan dekken.

Ik denk dat voor het KWPN meer de financiele kant problemen op zou leveren dan de foktechnische kant.
Laat fokkers eens zelf nadenken i.p.v. een paar mensen van het stamboek. Ook bij het KWPN heb ik soms het idee dat er meer vermeerderd dan gefokt wordt.
Ga eens op een willekeurig regionaal concours kijken, daar lopen ook niet allemaal Ferro's, Gribaldi's enz.

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-03 18:36

Wel de topic steller speciaal voor Sarabande en Gail; eerlijk gezegd vraag ik me af hoe ik kan balen van de uitslag van een Poll. Ik plaats deze stelling toch niet om gelijk te krijgen. Zijn we volwassen of niet. Tja waarvoor goed genoeg, waarop kan een dier allemaal afgekeurd worden, een minder mooie fiere lichtvoetige hengst valt in het niet bij zijn collega's die dat wel wat meer hebben. Een serieuze fokker wil geen mooi veulen, die wil geld vangen voor zijn mooie veulentje. En waar laten de kopers zich door leiden, jawel keuringsrapporten en verrichtingsonderzoeken.
Dit was een vraag waar ik al een tijdje over puzzelde. Ook bij de poedeltjes heeft men het streven naar een zo goed mogelijke hond toch is die weg heel anders. Die selectie wordt helemaal door de fokker gemaakt. En oh ja Sarabande Als de keuringscommissie nu eens anders ging oordelen, dan was er misschien nog hoop voor de gelder in Nederland

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-03 18:42

Ik wist niet dat het zo werkte bij de Welsh, leuk om te horen hoe het bij andere rassen dan KWPN gaat.

Rinske

Berichten: 25110
Geregistreerd: 16-04-02
Woonplaats: Loon op Zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-03 18:43

Een serieuze fokker fokt zeker wel voor een mooi veulen. Iedere fokkers droom is toch om een hengst goedgekeurd te krijgen. Daar moet je echt wel wat meer voor doen als de hengst van de buurman te nemen hoor.
En trouwens, de echte fokkers houden de goede aan hoor....