Oldenburger???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Notteke
Berichten: 268
Geregistreerd: 08-06-03
Woonplaats: Heerlen

Oldenburger???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-03 17:28

Ben al een tijdje opzoek naar een paard en nu heb ik een jonge oldenburger op het oog!

Heeft er iemand ook een oldenburger? En wat is zijn ervaring er mee?

Heb graag meer info erover!!!

Bedankt Notteke Party!!

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-03 18:24

Er bestaat geen type Oldenburger.
De Oldenburger fokkerij is het meest van alle Duitse fokkerijen met het KWPN te vergelijken.
Dus overal geleend om tot een sportpaard te komen.
Je zult toch wat meer gegevens moeten hebben om een redelijk advies/mening te krijgen.

Wat voor paard, hoe gefokt, wat wil je ermee doen etc etc.

Jan_VT

Berichten: 3487
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: in een gezellig plattelandsdorpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-03 20:10

Van een Oldenburger kan je idd wel zeggen dat het zeer rijtypische paarden zijn. Vaak zeer chique in het model, zeer modern!!! Fijne paarden, maar idd je zou je paard eens moeten beschrijven!!!

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-03 20:33

Jan_VT schreef:
Van een Oldenburger kan je idd wel zeggen dat het zeer rijtypische paarden zijn. Vaak zeer chique in het model, zeer modern!!! Fijne paarden, maar idd je zou je paard eens moeten beschrijven!!!


Ik krijg niet de indruk dat je ooit naar een keuring in Oldenburg geweest bent.
Daar loopt net zo als bij het KWPN van alles door elkaar.
Wat jij beschrijft lijkt mij meer een Trakehner

Yootha

Berichten: 6524
Geregistreerd: 22-03-01
Woonplaats: Emmer-Compascuum, Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-03 21:03

Ik moet wel zeggen dat ik de Oldenburger hengsten toch wel veel beter vind dan de KWPN-ers.

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-03 22:53

Er is niets mis met Oldenburger hengsten....
Er zitten hele mooie dieren tussen.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-03 22:57

Tussen KWPN ers ook dus

MissHIS

Berichten: 4220
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-03 23:10

Yootha schreef:
Ik moet wel zeggen dat ik de Oldenburger hengsten toch wel veel beter vind dan de KWPN-ers.


En waarom?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-03 00:00

Ik heb zelf een 2 jarige Hero.
Hero is goedgekeurd bij het Oldenburger stamboek en is een Hohenstein x Weltmeyer.
Hohenstein is een Trakhener en Weltmeyer is een Hannoveraan.
De moeder van de 2 jarige is een gelderse KWPN merrie en 2 jarige heeft een KWPN papier maar had ook een Oldenburger papier kunnen krijgen.
Moraal van het verhaal= de huidige stamboeken kijken naar type en slechts weinige hebben nog een "zuivere" bloedvoering zoals bijv. het Friese paard.
Het doel is het fokken van sportpaarden, vergeet niet dat bijv. het (K)WPN pas in 1970 is ontstaan uit het samengaan van de NWP en VLN, en de beste sportpaarden onstaan uit vermening van bloedlijnen.
Ik denk dat je je dan ook niet blind moet staren op een "ras" maar gewoon moet kijken naar het type.

JSpringer
Berichten: 63
Geregistreerd: 25-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-03 00:08

Ik vind de Oldenburgers over het algemeen fijner dan de kwpn'ers.
Qua karakter en qua ontwikkeling, zijn vroeger rijp en mooi rijtypisch.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-03 00:09

JSpringer schreef:
Ik vind de Oldenburgers over het algemeen fijner dan de kwpn'ers.
Qua karakter en qua ontwikkeling, zijn vroeger rijp en mooi rijtypisch.


Kan je dat met voorbeelden toelichten ik kan me hiet absoluut geen beeld bij vormen

JSpringer
Berichten: 63
Geregistreerd: 25-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-03 00:11

MissHIS"]
[quote="Yootha schreef:
Ik moet wel zeggen dat ik de Oldenburger hengsten toch wel veel beter vind dan de KWPN-ers.


En waarom?
[/quote]


Over het algemeen is het Oldenburg verrichtingsonderzoek beter ingericht. Ook valt het mij op dat de karakters van de paarden beter zijn, denk dat daar bij de hengsten beter op gelet wordt met keuren.
Maarja smaken verschillen, en er zullen best wel uitzonderingen tussen zitten.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-03 00:14

JSpringer"]
[quote="MissHIS"][quote="Yootha schreef:
Ik moet wel zeggen dat ik de Oldenburger hengsten toch wel veel beter vind dan de KWPN-ers.


En waarom?
[/quote]


Over het algemeen is het Oldenburg verrichtingsonderzoek beter ingericht. Ook valt het mij op dat de karakters van de paarden beter zijn, denk dat daar bij de hengsten beter op gelet wordt met keuren.
Maarja smaken verschillen, en er zullen best wel uitzonderingen tussen zitten.
[/quote]

Nogmaals zou je dat even met voorbeelden kunnen toelichten want hier kan je niets mee, beetje gezwam in de ruimte eigenlijk

JSpringer
Berichten: 63
Geregistreerd: 25-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-03 00:23

laten we het houden op smaken verschillen qua paarden en manier van keuren van paarden. Oldenburg en paarden spreken me over het algemeen meer aan, er zijn uitzonderingen

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-03 00:35

JSpringer schreef:
laten we het houden op smaken verschillen qua paarden en manier van keuren van paarden. Oldenburg en paarden spreken me over het algemeen meer aan, er zijn uitzonderingen


Ja daar kan ik helemaal niks mee of je zegt iets dat je kan toelichten of niet. Wat bedoel je nu eigenlijk Verward

Jan_VT

Berichten: 3487
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: in een gezellig plattelandsdorpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-03 00:49

sarabande"]
[quote="Jan_VT schreef:
Van een Oldenburger kan je idd wel zeggen dat het zeer rijtypische paarden zijn. Vaak zeer chique in het model, zeer modern!!! Fijne paarden, maar idd je zou je paard eens moeten beschrijven!!!


Ik krijg niet de indruk dat je ooit naar een keuring in Oldenburg geweest bent.
Daar loopt net zo als bij het KWPN van alles door elkaar.
Wat jij beschrijft lijkt mij meer een Trakehner
[/quote]

Euuh ben de laatste vier jaar steeds present geweest op de Oldenburgse hengstenkeuring!!!

En ja ze hebben daar heel mooie paarden, maar van het grote lot hengsten dat daar wordt aangeboden, zeer fijn!!! Kijk maar eens goed naar hun voetwerk (kleine hoeven) en zeer fijn beenwerk!!! Is iets waar de Oldenburgse hengstenjury best wat aandacht mag aan schenken!!!

Want op die manier fokken ze in Oldenburg binnenkort allemaal damespaarden!!!

In tegenstelling tot bij het KWPN vind ik dat daar meer aandacht wordt geschonken aan de hardheid van het fundament van een paard!!!

Het kan een verschil in mening zijn hoor!!!

Jan_VT

Berichten: 3487
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: in een gezellig plattelandsdorpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-03 00:53

sarabande"]
[quote="JSpringer"][quote="MissHIS"]
[quote="Yootha schreef:
Ik moet wel zeggen dat ik de Oldenburger hengsten toch wel veel beter vind dan de KWPN-ers.


En waarom?
[/quote]


Over het algemeen is het Oldenburg verrichtingsonderzoek beter ingericht. Ook valt het mij op dat de karakters van de paarden beter zijn, denk dat daar bij de hengsten beter op gelet wordt met keuren.
Maarja smaken verschillen, en er zullen best wel uitzonderingen tussen zitten.
[/quote]

Nogmaals zou je dat even met voorbeelden kunnen toelichten want hier kan je niets mee, beetje gezwam in de ruimte eigenlijk
[/quote]

Voorbeelden??? Ga eens een dagje stappen op het Bundeschampionate in Warendorf!!!

Let eens op het voetwerk, beenwerk,... zeer vaak bijna ponyhoeven altijd zeer sterk gecorrigeerd met speciaal hoefbeslag!!!

Lijkt mij eerder overbodig om een specifiek voorbeeld te geven (één paard bijvoorbeeld), dat typeert niet gans de fokkerij in Oldenburg!!! Beter is te kijken naar de globaliteit, om zo een globaal beeld te krijgen!!!

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-03 09:06

Wat een grap. Ga eens naar alle Duitse hengstenkeuringen kijken en zie dat het type paard van vandaag gewoon lichter wordt. Dat sijpelt wel door naar onze streken ook. InWarendorf zie je alle Duitse rassen, niet alleen de Oldenburger.
Wat opzoeking zal je ook leren dat fijne benen en bijpassende voeten niet meer medische problemen oplevert. Eerder zware voeten bij lichte benen geeft problemen. Kijk naar de military, fijne benen, veel volbloed en trak, hoge belasting.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-03 13:27

Zannekin schreef:
Wat een grap. Ga eens naar alle Duitse hengstenkeuringen kijken en zie dat het type paard van vandaag gewoon lichter wordt. Dat sijpelt wel door naar onze streken ook. InWarendorf zie je alle Duitse rassen, niet alleen de Oldenburger.
Wat opzoeking zal je ook leren dat fijne benen en bijpassende voeten niet meer medische problemen oplevert. Eerder zware voeten bij lichte benen geeft problemen. Kijk naar de military, fijne benen, veel volbloed en trak, hoge belasting.


De military is in principe minder belastend dan b.v. de hoge dressuur.
De training is anders en de sport sluit meer aan bij het zich natuurlijk bewegen van het paard.
In de topspringsport en de topdressuur kom je dan ook bijna geen zuivere Volbloeds en Trakehners tegen omdat daar meer macht en fundament een vereiste zijn. De mengvormen van deze rassen zijn wel weer heel succesvol.

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-03 16:32

sarabande schreef:
De military is in principe minder belastend dan b.v. de hoge dressuur.

Die 'in principe' zegt het wel denk ik. Military en racen vraagt het opperste van paardenbenen. Pezen, gewrichten en beenderen worden het meest belast tijdens snelheid en springen, omdat dan de impact op de hoef zeer groot is. Je krijgt dan niet alleen het gewicht te dragen maar ook nog een keer de energie van de beweging te verwerken.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-03 16:35

Ga daar dan maar eens een paar boeken over lezen.

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-03 16:37

Fysica heet dat.

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-03 22:14

Mij lijkt dat je daar geen boeken voor nodig hebt, alleen als je kennis te kort komt zoals op het gebied van de Military sport en de races. Ik denk dat deze toch zeker niet onder doen aan de kracht die een dressuur paard nodig heeft. Het is nl. zo dat een dressuurpaard overwegend minder energie nodig heeft dan een race/spring/military paard. Dressuurpaarden hebben ook een mindere conditie nodig. Hoe sterk te benen horen te zijn is maar op wat voor een manier je ze belast. Tuurlijk heeft een paard (welke sportvariant dan ook, sterke en harde benen nodig maar voer jij je oefeningen niet goed uit dan kan het altijd een probleem zijn.

Wat betreft de smaak; het kan toch zo zijn dat iemand een Oldenburger meer zijn smaak is dan de KWPNer?

signor

Berichten: 90
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: anna paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 08:11

wij hebben ook een oldenburger van 4 en dat is gewoon een super braaf en eerlijk paard.
oldenburgers hebben een super karakter.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 15:52

bonfire was toch een oldenburger? trouwens, in het kwpn vindt men het wel belangrijk dat paarden niet te popperig gefokt worden. Het beenwerk is toch het fundament van een paard. Stevige gewrichten en grote voeten zijn daarom gewenst. Ze zijn gewoon degelijker.