Slaat een merrie altijd af zodra het raak is?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Slaat een merrie altijd af zodra het raak is?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-03 17:19

Ik vraag me iets af..
Merries worden vaak gedekt in een cyclus van 3x met tussenpozen van een dag. Nuala is de laatste keer ook 3x gedekt.
Ik dacht altijd dat het dan dus pas de laatste keer raak was, omdat ze zodra het raak is zich niet meer laat dekken. Maar gaat dat ook op als ze nog hengstig is zeg maar?

Met andere woorden, zou het de 1e raak geweest kunnen zijn waarna ze zich nog 2x laat dekken? (2e keer 2 dagen later, 3e keer 4 dagen later)

Want in dat geval moet ik dus even opnieuw uitrekenen wanneer ze uitgerekend kan zijn..

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-03 20:18

Ja, want het duurd nog even voor de vrucht zich in de baarmoeder nesteld en dus het lichaam het signaal "zwanger" gaat doorsturen!

Donja

Berichten: 5595
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Garijp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-03 22:15

Ze slaat af zodra ze niet meer hengstig is. 3x dekken met elke keer een tussenpoze van een dag is een vrij normale gang van zaken, maar is de merrie daarna nog hengstig, dan wordt ze vaak nog wel een keer gedekt.
Ik heb een merrie waarbij het vaak al bij de eerste dekkig raak is (kan worden geschat op de scan), maar die zich rustig daarna nog laat dekken, zelfs nog wel weer hengstig wordt na 18 dagen en zich weer laat dekken, terwijl ze dus al drachtig is...

Aline4

Berichten: 901
Geregistreerd: 22-01-03
Woonplaats: Hengelo G

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-03 13:11

Ja, zo heb ik ook een merrie. Vorig jaar was ze 2 weken hengstig en ze heeft op de eerste of tweede dekking al opgenomen. Nadat ze opgenomen had is ze dus nog anderhalve week drachtig geweest.
Dit jaar is ze 3 weken!! Bloos hengstig geweest, ahem....
Vervolgens heeft ze toch nog op de eerste of tweede dekking opgenomen. Daarna is ze dus nog in ieder geval 2,5 week hengstig gebleven. Ze is in totaal 9 of 10 keer gedekt in die 3 weken *LOL*

Nou ja, is in ieder geval onder alle omstandigheden het dekgeld goed besteed geweest.

Deze merrie toont overigens de hengstigheid alleen als de hengst er is. Ze reageert ook niet op laat gecastreerde ruins terwijl we onze andere merries wel bij die ruins kunnen schouwen.

kjcm

Berichten: 888
Geregistreerd: 04-06-03
Woonplaats: ergens waar jij niet bent.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-03 19:45

het hengstig zijn na een eerste keer dekken is (ookal is het eitje weg) komt doordat het lichaam nog steeds het hormoon aanmaakt waardoor ze hengstig zijn. daardoor tonen ze nog wel hengstig, mijn merrie had dit dus ook de dierenarts is 2 dagen na het dekken terug gekomen om te kijken of het eitje er nog zat, was dus niet het geval, was dit wel zo dan was ze nog een keer gedekt. voor dat ze 6 weken drachtig zijn worden ze nog een keer gescand om te kijken of het vruchtje wel heeft stand gehouden. wat gelukkig wel het geval was. dan om zeker van je zaak te zijn kan je bij gelegenheid met 3 maanden drachtigheid nog een keer op laten voelen om te weten of je weer naar de hengst moet omdat er toch wel een aantal vruchtjes afsterven in die 3 maanden. het is dan zo dat de merrie de rest van het seizoen niet meer hengstig wordt gezien. dan denk je het jaar daarop natuurlijk dat je merrie een veulentje draagt en dan wordt ze zomaar hengstig, met die laatste keer opvoelen beperk je het risico dat je op niets zit te wachten. als je merrie niet dargende blijkt te zijn dan kunnen ze haar evt. hengstig spuiten voor nog een keer proberen

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-03 01:02

Ok...

Nuala is gedekt op 5/8 7/8 en 9/8 2002. Het kan dus zijn dat het op 5/8 meteen raak was en ze zich die andere dagen nog liet dekken?

Dat ze drachtig is dat is wel duidelijk Haha! Ze is gescand met 21 dagen, 3 maanden en opgevoeld met 6 maanden. En aangezien ze nu dus 10 maanden is, is het ongelooflijk rond paard Haha!

En gelijk volgende vraag; raak op 5/8/02 : wanneer uitgerekend?

Marjolein

Berichten: 11634
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-03 20:23

Die paar dagen maken erg weinig uit. je kan er toch niet achterkomen welke dekking achteraf raak was en welke niet. 3 keer laten dekkne is trouwens niet eens nodig, als je merrie goed begeleid wordt kan een DA door op te voelen precies bepalen wanneer het eitje rijp is en verdwijnt, hierdoor kan je zeer nauwkeurig bepalen wat het juiste moment van de inseminatie of dekking moet zijn.

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-03 23:20

Voor mij maken die paar dagen wel uit! Whahahaha ik heb een heel schema hier, mijn eerste keer he?! Dus ik ben super zenuwachtig.

Alles is trouwens onder begeleiding van de DA gegaan, maar toch 3x gedekt, ik heb niet om de dag laten nakijken. Nuala heeft er een hekel aan en het kost zóveel geld tegenwoordig...

Marjolein

Berichten: 11634
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-03 23:47

Ach een veulen kan zo een maand te vroeg komen of een maand te laat, dus die 4 dagen maken niet heel erg veel uit, als t komt komt het en anders komt het niet, je kan beter goed naar je merrie kijken ipv je teveel aan een schema houden. En het geld ach bij kwpn hengsten kan 1 achtste portie sperma 1000euro waard zijn, is maar net waar je het mee vergelijkt.

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-03 23:49

Ja precies, maar mijn dekgeld was €260 Haha!
En ze is in totaal geloof ik 6x gescand voordat ze drachtig was, dus dat was alweer 6X €25...

Maand te vroeg... hhmm ik dacht dat het maar 2 weken te vroeg kon zijn om levensvatbaar te zijn?

kjcm

Berichten: 888
Geregistreerd: 04-06-03
Woonplaats: ergens waar jij niet bent.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-03 09:31

wie zegt of een veulen daadwerkelijk 2 weken te vroeg geboren is want een merrie draagt in principe tussen de 10 en 12 maanden. ik heb 2 merries mee gemaakt die allebei 1 jaar gedragen hebben en ik heb een merrie meegemaakt die 2 weken eerder ging bevallen.ook zijn er natuurlijk merries die bijna op de dag zelf bevallen. betaalde jij 25 euro per keer scannen?, ik 37.50, welke dierenarts heb jij?

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-03 10:41

Purmerend. Maar daar moet je wel naartoe.Die zitten 's zomers in de Middenbeemster bij Kossack Stud
Mijn eigen DA rekent dit ook voor opvoelen, aan huis, alleen daar komen dus nog voorrijdkosten bij.

Jan_VT

Berichten: 3487
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: in een gezellig plattelandsdorpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-03 12:20

Dat kan zeker!!! Hoewel ik altijd gehoord heb dat de hengstigheid best zo kort en krachtig mogelijk is!!! Insemineren tegen het einde van de hengstigheid zou het beste zijn!!!