Oudere merries minder snel drachtig?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
replika

Berichten: 992
Geregistreerd: 01-06-02

Oudere merries minder snel drachtig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-03 15:45

Ik vroeg me af of oudere merries minder snel drachtig raken omdat Replika nu al een aantal gedekt is maar nog steeds niet drachtig is. Of heeft dat niks met de leeftijd te maken?

abcfgd1

Berichten: 5646
Geregistreerd: 22-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-03 16:23

Ik denk dat leeftijd wel een rol kan spelen, maar het hoeft zeker niet. Sperma kwaliteit van hele oude hengsten is vaak ook niet goed meer. Dus waarom zouden de eitjes van oude merries dan nog wel op en top zijn...

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-03 17:10

Mijn paardje is vorig jaar gedekt, toen ze 16 was. Nu is ze 17 en ze was in 1 x gedekt. Ze heeft al wel al eerder een veulen gehad. Lang geleden. De bevallig ging ook heel soepel. En't veulen is ook in topconditie, een 1 April veulen.

Ik denk dat het het vooral aan meerdere factoren ligt. Hoe oud is idd, heeft ze al eerder een veulen gehad, is ze precies op dat moment wel hengstig.

Jan_VT

Berichten: 3487
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: in een gezellig plattelandsdorpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-03 17:12

Het hangt idd van vele factoren af!!! Is de merrie nog vruchtbaar, dus maakt ze nog eitjes aan!!!

Bij de ene stopt dit op 20 j, maar ik ken ook een merrie van 22 j, en die geeft nu al 5 jaar veulens zonder enig probleem!!!

jeanneke

Berichten: 596
Geregistreerd: 29-01-03
Woonplaats: Halle (Belgiƫ)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-03 18:00

Hallo,

ik ken een draversmerrie van 22 jaar die volgende week van onze arabische hengst een veulentje ter wereld gaat brengen, zij was van de eerste dekking drachtig. Dit jaar hebben wij een merrie van 7 jaar 2 keer gedekt, niet drachtig te krijgen. We hebben de veearts gebeld om eens te komen scannen. Er was een probleem met de baarmoeder, er zat teveel vocht in, spuit gekregen om baarmoeder samen te laten trekken, vervolgens weer gedekt. Vorige week hebben we laten scannen en ze is drachtig! Het kan dus een ander probleem zijn dan de leeftijd, misschien ook even laten scannen om te checken?

groetjes Janna

Mist

Berichten: 9487
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-03 18:40

Ik had het daar over met de DA donderdag toen ie voor de 18 dagen scan kwam (en ze niet drachtig bleek) Ik hang daar natuurlijk met mijn neus bovenop (het scanapparaat dan Haha! ) zegt ie: kijk eens naar al die eitjes ! Huh ??? hij zegt nog eitjes zat (als grapje) toen legde hij uit dat een vrouwelijk zoogdier, dus ook mensen. Met alle eitjes geboren worden die ze nodig hebben, dwz dat de eitjes die er zitten net zo oud zijn als het paard. Het ene paard is nu eenmaal "beter geconserveerd" als het andere. Sommige paarden hebben bij 15 jaar al een doorgezakte rug en sommige nog niet als ze 25 zijn en dat geldt ook voor de kwaliteit van de eitjes. Althans, zo legde hij het uit. In mijn geval vond ik dat fijn om te horen want dezelfde DA schatte haar leeftijd dmv voelen baarmoeder (eerder bij de controle ivm insemineren-die was strak als bij een jong paard) het uiterlijk (schimmel-wat natuurlijk makkelijker is-die worden namelijk wit!) en haar tanden (toen ze eenmaal weer op 4 benen stond) Ze zaten er maar 6 jaar naast, met de mededeling: maar ze ziet er jonger uit! (glim glim).

Maar ik denk zelf dat de hoofdzaak de timing is, zo'n eitje leeft maar 4-6 uur, tussen het voelen s'morgens en insemineren s'avonds zit vaak al 9 uur verschil ! kan dus mooi te laat zijn !

Donja

Berichten: 5595
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Garijp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-03 11:17

Het kan heel goed dat oudere merries minder vruchtbaar zijn, maar het hoeft absoluut niet....!!!!
Toen de vorige eigenaar Donja kocht was ze 9 jaar en kon niet drachtig worden Verward
We hebben haar twee seizoenen weggebracht en mevrouw werd idd niet drachtig...
Het jaar daarop reed ik een jonge fjordenhengst in voor de keuring deze hengst heeft in die drie maanden dagelijks bij Donja in de wei gelopen en mevrouw liet zich wel dekken, maar werd niet drachtig. Toen de hengst wegging hebben we haar twee weken in de wei laten lopen en daarna naar een andere hengst gebracht... Ze was in 1 dekking drachtig!
Jaar daarrop weer geprobeerd, weer niet drachtig te krijgen, toen mijn eigen hengst erbij gehad en daar heeft ze twee veulens van gekregen (alleen was de hengst geen fjord..)
3 jaar geleden heb ik het nog 1x geprobeerd met een fjordenhengst: Olhsen Junior en ja hoor, mevrouw in 1x drachtig..Verward
het jaar erop naar een andere fjordenhengst (je weet nooit), is ze 3 cyclussen heen geweest, maar niet drachtig.
afgelopen jaar heb ik haar laten dekken door Bratt, mijn eigen appaloosa en nu loopt er een erg mooi merrieveulen, Donja was trouwens in 1x drachtig...
dit jaar is Donja 20 jaar oud!!
Ik heb haar op de hengstigheid na de veulenhengstigheid door Bratt laten dekken... alleen de eerste dag van de hengstigheid, daarna kwam er vanalles tussen en ik dacht...We zitten nog zo vroeg, ik laat haar de volgende hengstigheid wel weer dekken..!
was niet meer nodig, mevrouw was al drachtig!
Dus met 20 zo drachtig.. Alleen is Donja erg kieskeurig wat hengst betreft denk ik... Haha!

replika

Berichten: 992
Geregistreerd: 01-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-03 23:10

Replika heeft wel eerder een veulen gehad en ze is nu eenmaal eerder weer gedekt en op de scan daaruit bleek dat ze niet drachtig was, de hengst is volgens mij een jaar of 18, maakt dat iets uit dan?

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-03 23:51

Citaat:
Maar ik denk zelf dat de hoofdzaak de timing is, zo'n eitje leeft maar 4-6 uur, tussen het voelen s'morgens en insemineren s'avonds zit vaak al 9 uur verschil ! kan dus mooi te laat zijn !


owh dat scheelt nogal vergeleken bij een mens. Gem. eicel bij de mens houdt het toch een poos langer uit en spermacel trouwens ook....