Dekhengst gezocht....

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Chronos

Berichten: 3071
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Amersfoort

Dekhengst gezocht....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-03 10:49

Ik ben nu al een beetje aan het rond kijken voor een hengst voor mijn 2 jarige merrie ik weet het is een beetje vroeg maar ik wil een goede keuze maken

Het is een bonte merrie ik heb daar geen papier bij maar de afstamming is bekend
Vader was Samber x Jasper en moeder M.Pershing x Hugenoot

Ik ben op zoek naar "oud" bloed want ze is een beetje oud type dus een iets stijl schouder...

Gaarne jullie ideeën...

Alvast bedankt

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-03 11:22

Waarom nou kiezen voor een hengst die stijle schouders blijft geven? Een paard met een wat minder stijl schouder kan veel gemakkelijker de sport aan.... Zelf weten, maar ik zou juist proberen het schouder wel te verbeteren....

Tja, oud bloed, dat is er echt nog wel. denk aan Recruut, denk aan Prince Paradiso, Rossini, en Triton en Ulft en...en...en...

Ik zou voor jouw papierloze merrie niet een hele dure hengst uitkiezen. De meeste van de genoemde Kwpn-hengsten hierboven zitten rond de 550 euro dekgeld. Kijk ook eens bij het NRPS, daar staat Bachelor, niet duur - wel goed.

Chronos

Berichten: 3071
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-03 11:32

Waarom een goedkope hengst...? Ik ben wel geintreseerd in Ro-lex maar daar zit fransbloed in maar ik ben bang omdat bij haar moeder fransbloed hele nare veulens gaf dat dat bij haar gebeurt..

Maar papierloos komt door de bekrompenheid van het KWPN

Ik kreeg d'r moeder en die bleek toe drachtig te zijn en ik kende de vader (ik wist welke het was toen ze geboren was) en hij bleek niet goedgekeurd te zijn. Maar van haar moeder had ik wel papieren maar omdat haar moeder is overleden wilde ze DNA onderzoek doen nou prima maar dat wilde ze ook bij de hengst maar ja als de hengst al afgemaakt is voordat het veulen er is dan kan ik geen haar verzorgen enzo... en ik had evt. bij het NRPS de moeder wel op het papier kunnen krijgen maar het haar was niet goed (geen haarzakjes) voor DNA.

Maar dat gezeur altijd over papieren.... een papier is leuk een paard kan dan nog zo'n goed papier hebben en dan is het een ***paard...
Ik vind het jammer ik kom zelf ook uit de handel maar een paard moet je zien en niet gelijk op het papier beoordelen... het geeft wel wat aan maar het is niet alles

Maar das mijn mening..

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-03 11:38

Je mening snijdt hout, maar je geeft een veulen gewoon een veel betere kans op een goed leven als er WEL een papier bij komt....en een sport-technisch beter schouder. Een veulen kan je eigenlijk alleen maar beoordelen op papier totdat er echt een paard staat...maar dan ben je wel goed 3 jaar verder.
De markt zit niet te wachten op paarden met geen of weinig papier. Het is nu eenmaal zo. Als je helemaal puur voor jezelf fokt, moet je een hengst kiezen waarvan je droomt ...maar verwacht niet dat het veulen het dekgeld weer gaat opleveren...vandaar, de goedkopere hengst.
Maar jij weet ook wel dat het niet handig is om commercieel te fokken met een merrie zonder duidelijk papier....

Chronos

Berichten: 3071
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-03 11:56

Je hebt daar ook wel gelijk in. Maar ik heb zo iets van een paard verkoopt een z'n prestatie en uiterlijk uiteindelijk.

En ik heb op mijn bonte ondanks geen papier al 10 xkunnen verkopen voor echt leuk geld...
En als jij kijkt hoe ze nu al draft dan wil ik de gok wel wagen met een "dure"hengst

Ik zal kijken of ik een foto van haar kan plaatsen... Maar als je nog ideeën hebt graag *LOL*

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-03 12:05

Omdat je toch een jaar de tijd hebt, zou ik eerst eens zelf rond gaan kijken op veulen keuringen en afstammelingenkeuringen en zo.
Je ziet dan de merries met de veulens lopen en kan dan beoordelen wat het beste bij jou en jouw idee past.
Overigens een goed bod geldt pas als het in je knip zit is een goed boerenspreekwoord

Chronos

Berichten: 3071
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-03 12:22

Hihi dat klopt maar ik verkoop haar niet... maar bedankt voor de tip