Hengstenkeuring KWPN

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Qerty
Berichten: 2012
Geregistreerd: 18-09-02
Woonplaats: Naast de windmolen

Hengstenkeuring KWPN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-03 21:06

Gaat er nog iemand met een U hengst naar de keuring van het KWPN?
En wat doen jullie ter voorbereiding, behalve het oefenen van draven aan de hand?

Rinske

Berichten: 25110
Geregistreerd: 16-04-02
Woonplaats: Loon op Zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-03 21:14

Ik heb geen hengsten hoor, maar het vrijspringen wordt ook altijd geoefend. Anders komt zo'n paard ineens voor een paar hindernissen te staan Scheve mond

cooo

Berichten: 107
Geregistreerd: 27-10-02
Woonplaats: Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-03 22:30

ja, nou ja m'n baas dan met een Polansky x Ferro x Variant x Gondelier, en nog een paar Polansky's maar dit is wel een aparte. Zwart hoogbenig langgelijnt en een goed achterbeen.. Voor goed genoeg.. nu ja nog een half jaartje..

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-03 07:49

Gezien de hoeveelheid hengsten en het eindresultaat zou ik om kosten en teleurstelling te besparen er maar eerst iemand bij halen om te kijken of de hengst al het werk en verwachtingen waard is.
Een gerenomeerde handelaar is in dit geval handig.
Biedt die geld dan kan je verder gaan.
Wil je een kans hebben in het circus is zelf klaarmaken voor de keuring is niet raadzaam.

Verdere belangrijke vragen afgezien van het exterieur en beweging zijn: Hoe is de hengst gefokt, wat is zijn maat uit wat voor moederlijn komt hij?

Qerty
Berichten: 2012
Geregistreerd: 18-09-02
Woonplaats: Naast de windmolen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-03 11:13

sarabande schreef:
Gezien de hoeveelheid hengsten en het eindresultaat zou ik om kosten en teleurstelling te besparen er maar eerst iemand bij halen om te kijken of de hengst al het werk en verwachtingen waard is.
Een gerenomeerde handelaar is in dit geval handig.
Biedt die geld dan kan je verder gaan.
Wil je een kans hebben in het circus is zelf klaarmaken voor de keuring is niet raadzaam.

Verdere belangrijke vragen afgezien van het exterieur en beweging zijn: Hoe is de hengst gefokt, wat is zijn maat uit wat voor moederlijn komt hij?


De hengst is een Cabouchon x Farrington, hij is net 2 en 1.66 m. Ondanks zijn grote stokmaat geeft hij wel een mooi plaatje. Er is al iemand bij geweest, die zeker wel iets in hem zag. En zeker aanraadde om met hem naar de keuring te gaan. (Dit was iemand die er wel degelijk verstand van heeft.)

hanna
Berichten: 727
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: doetinchem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-03 11:30

Blijft wel staan dat wat Sarabande zegt waar is, je kunt je hengst het beste naar een er(be)kend bedrijf brengen om hem keuringsklaar te maken, dat kan net het duwtje extra zijn dat hij nodig heeft. het is wel triest maar zo werkt het systeem nu eenmaal.

En ja er blijven van de ca. 700 aangemelde hengsten maar een handje vol over, maar zouden we er in ons kleine landje dan bij gebaat zijn als we per jaar zo'n 350 hengsten goedkeuren? Denk het niet. Ook ik ben het niet altijd eens met de keuze van de "hoge heren/dames" en natuurlijk heeft tijdens keuringen/exames iedereen zo zijn eigen favorieten.

Bedenk wel dat e.e.a. je een hoop geld gaat kosten, maar misschien wel de moeite waard kan zijn.

Succes ermee

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-03 11:59

Als je een Cabochon hebt zou ik hem zeker door Van Norel laten beoordelen,
als hij er wat in ziet kan hij hem voor je klaar maken.
Zelf moet je er niet aan beginnen, je krijgt zo'n dier nooit echt proffesioneel er voor. (Of je moet zelf een prof zijn natuurlijk Knipoog )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-03 12:09

Van Norel zal zeker een realistisch antwoord kunnen geven, als hij het een goede vind, dan zegt hij het ook, is reclame voor hem namelijk.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-03 12:14

En als hij niet goed genoeg is zal hij het ook zeker zeggen omdat hij natuurlijk alleen het mooiste materiaal van zijn hengst wil laten zien Haha!

Ik heb hem overigens vorig jaar ook naar mijn hengst laten kijken, 2 profs vonden hem de moeite waard maar hij wees mij onmiddelijk op enkele zwakke (en ook sterke) punten.
Ik kon het alleen maar voor 100% met hem eens zijn en heb hem toen maar lekker tot november in de kudde laten lopen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-03 12:23

Van Norel heeft echt kennis ervan, die weet het wel..................

Jan_VT

Berichten: 3487
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: in een gezellig plattelandsdorpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-03 14:15

Pipo schreef:
Van Norel heeft echt kennis ervan, die weet het wel..................


...... en in een goede Cabochon nakomeling zal die wel geïnteresseerd zijn!!! Een nee heb je altijd op zak, en ja kun je krijgen!!! Haha!