spermakwaliteit hengst veel verschil ??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mist

Berichten: 9486
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

spermakwaliteit hengst veel verschil ??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-03 19:04

Dat zeggen ze toch altijd, oudere hengsten zouden minder vruchtbaar zijn etc. Maar als je door een goedgekeurd station laat insemineren dan moet het toch voldoen aan allerlei eisen qua "aantal" en "beweeglijkheid" etc. maakt het dan nog veel uit EN als de merrie eenmaal drachtig is, telt dan de spermakwaliteit nog mee of heb je dan toch een hogere kans dat de vrucht afsterft ?

Charaz

Berichten: 24287
Geregistreerd: 12-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-03 19:35

dat is grote onzin dat oudere hengsten minder vruchtbaar zijn, je moet toch beter opletten bij biologie Knipoog

wynoah

Berichten: 1650
Geregistreerd: 23-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-03 20:08

Ik denk dat ze dan een echt oude hengst bedoelen. Net als bij mensen wordt het sperma van een man slechter naarmate ze ouder worden

Mist

Berichten: 9486
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-03 20:27

Wat is "oud" ik heb de leeftijd van een van mijn merries onlangs door een DA laten schatten Schijnheilig (hoewel ik heel goed weet hoe oud ze is) Ik heb haar in de eerste instantie verboden om in de mond te kijken. Omdat ze schimmel is (nu bijna wit) had ze toch enige aanwijzingen. Letterlijk zei ze, gezien de kleur waarschijnlijk een jaar of 15... maar dan ziet ze er wel erg goed uit voor haar leeftijd Lips are sealed . Toen mocht ze van mij in de mond kijken (gniffel gniffel) al steigerend is dit toch gelukt. Toen zei ze: ja ik denk dat ik goed zit. NIET DUS, ze is 21 jaar! Haha!

Maar ter zake. Mijn vraag was zijn dit gewoon "praatjes" of is het wetenschappelijk onderbouwd ?

Suzanne F.

Berichten: 49206
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-03 20:34

Een goed en betrouwbaar station stuurt of insemineert alleen goed sperma. Ten eerste moeten hengsten voor de goedkeuring al aan diverse eisen voldoen maar het kan zijn dat er een slechte sprong bijzit door bijv. stress of zware sportinspanningen. Er zijn hengstenhouders die dat gewoon nog opsturen naar de klanten maar als je je merrie via een goed station laat dekken wordt het sperma altijd gecheckt als het afkomstig is van een ander station. Het sperma van de eigen hengsten wordt ook altijd bekeken voor het maken van de porties.

Het kan zijn dat oudere hengsten mindere kwaliteit sperma geven maar dat hoeft niet. Pion had ook nog alles drachtig op zijn 28 ste.

Als ze eenmaal drachtig zijn dan heeft de spermakwaliteit geen invloed meer want het sperma heeft geen functie meer na de bevruchting. Dat is dan allang in het lichaam opgenomen. Het gaat om de bevruchting zelf. Als je slecht sperma hebt bijv. veel dode zaadcellen of afwijkende zonder staartjes of losse kopjes, dan is de bevruchtingskans kleiner dan als je allemaal gezonde levende goed bewegende en gebouwde zaadcellen hebt. Na de bevruchting ligt het bij de merrie..... Knipoog

_Rick
Berichten: 602
Geregistreerd: 02-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-03 21:54

Citaat:
Een goed en betrouwbaar station stuurt of insemineert alleen goed sperma.


Nou dan zijn er een aantal zeer bekende hengstenhouders, Eurocommerce en Roelofs die dat niet doen.
Hop kreeg sperma van Napels, mijn dierenarts zei dat ik er net zo goed koffiemelk in kon gooien. Bel je op : Ja daar heeft ie wel beetje gelijk in het is niet van super kwaliteit blabla. Daar heb ik dus niets aan , dus volgende ochtend met andere hengst geinsemineerd.
Zelfde met Sam R van roelofs Misselijk

Nistria
Berichten: 3239
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Beneden Leeuwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-03 21:56

Ik wilde mijn merrie 2jr geleden met Krack C dekken maar dit lukte helemaal niet, waarschijnlijk omdat het sperma zo verdunt was..
Na 10x hebben we het met Gribaldi gedaan en toen lukte het in een keer..

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-03 22:00

wij hebben soortgelijk probleem gehad met Montecristo, Nistria. Dit jaar was het met Obelisk in 1 x raak!

Mist

Berichten: 9486
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-03 22:06

Er bestaat toch een keurmerk voor hengstenhouderijen ? in mijn geval gaat het om Zangersheide. De DA verbaasde zich over de hoeveelheid, als grapje zei hij zal ik die andere merrie ook doen ?!

Suzanne F.

Berichten: 49206
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-03 13:26

Mist schreef:
Er bestaat toch een keurmerk voor hengstenhouderijen ? in mijn geval gaat het om Zangersheide. De DA verbaasde zich over de hoeveelheid, als grapje zei hij zal ik die andere merrie ook doen ?!


Dan dekt die hengst waarchijnlijk erg weinig en dan sturen ze dus maar veel op anders gaat het toch weg...
Als je een drukbezette hengst hebt, moet het verdeelt worden in veel porties, dan willen ze nog weleens doorverdunnen om meer te krijgen.... Frusty . Dit mag dus officieel niet en als er een controleur langskomt ben je zwaar de banketstaaf.

Bijna alle hengstenstations zijn gecertificeerd en lid van de bond van hengstenhouders...Zie: http://www.bvhh.nl/start.htm

Charaz

Berichten: 24287
Geregistreerd: 12-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-03 19:28

_inge_ schreef:
. Net als bij mensen wordt het sperma van een man slechter naarmate ze ouder worden


mij is verteld dat dit allemaal onzin blijft, bij vrouwen veranderd wel de kwaliteit van de eierstokken/vruchtbaarheid. Maar het sperma blijft dezelfde kwaliteit houden

Mist

Berichten: 9486
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-03 19:31

Suzanne F."]
[quote="Mist schreef:
Er bestaat toch een keurmerk voor hengstenhouderijen ? in mijn geval gaat het om Zangersheide. De DA verbaasde zich over de hoeveelheid, als grapje zei hij zal ik die andere merrie ook doen ?!


Dan dekt die hengst waarchijnlijk erg weinig en dan sturen ze dus maar veel op anders gaat het toch weg...
Als je een drukbezette hengst hebt, moet het verdeelt worden in veel porties, dan willen ze nog weleens doorverdunnen om meer te krijgen.... Frusty . Dit mag dus officieel niet en als er een controleur langskomt ben je zwaar de banketstaaf.

Bijna alle hengstenstations zijn gecertificeerd en lid van de bond van hengstenhouders...Zie: http://www.bvhh.nl/start.htm
[/quote]


Ik reageerde op die "koffiemelk" van _Rick ! Het was niet teveel verdund, op een of andere manier kunnen ze dat zien. Dat soort trucjes ben ik van Zangersheide niet bang voor. Vorig jaar was het ook zoveel (Artos) Als je met Zangersheide insemineert dan moet je er gewoon heel vroeg bijzijn, anders is het op! Dus als de DA s'morgens langskomt om naar het eitje te kijken dan moet dat gewoon zo vroeg mogelijk gebeuren. Het sperma van dit jaar was van Quinar (Quidam de Revelle). Ik heb tot nog toe gewoon geluk gehad want dat is wel een van hun duurste/populairste hengsten. Maar ik heb dus alleen met hen ervaring, ik weet niet wat een "normale portie" is Pling

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-03 22:56

Bij Hexagon (Rubiquil) geven ze 100% geld terug als de merrie gust blijft.
Maw zij hebben er alle belang bij dat het sperma 'pakt'.

Je hebt sperma-winners die genoegen nemen met de 250 euro 'administratievergoeding'... zodra het om geld gaat is iedereen te koop... Frusty

Jan_VT

Berichten: 3487
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: in een gezellig plattelandsdorpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-03 23:25

Tja, probeer je merrie te laten insemineren door iemand die je vertrouwt, en die weet heeft van zaken!!! Zo kan je alsnog nagaan of het sperma al dan niet van goede kwaliteit is!!!

Als het sperma dan toch niet van goede kwaliteit kan je alsnog beroepen op de hengstenhouder, want die is het engagement aangegaan sperma van 'goede' kwaliteit te leveren!!!